PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyPrawdy i mity o branży windykacyjnej

Prawdy i mity o branży windykacyjnej

Analizy 13.08.2012 (08:03)

To zrozumiałe, że tam, gdzie pojawia się temat zadłużenia, zawsze są i emocje, które dochodzą do głosu na forach internetowych. Warto zdać sobie sprawę, że skuteczność działania firm specjalizujących się w obrocie wierzytelnościami zależy w dużej mierze od relacji z osobami zadłużonymi – mówi Wojciech Andrzejewski, wiceprezes P.R.E.S.C.O. GROUP.

Słowo windykator kojarzy się bardzo pejoratywnie. Czym tak naprawdę zajmuje się taka firma i jak funkcjonuje?

W przypadku działalności prowadzonej przez firmy zajmujące się inwestycjami w wierzytelności trudno mówić o windykatorze sensu stricto. Odkupują one portfel zaległych wierzytelności od pierwotnych wierzycieli, takich jak np. dostawcy usług telekomunikacyjnych, ubezpieczyciele, czy banki. Pozwala to tym instytucjom pozbyć się kłopotliwych do odzyskania na własną rękę długów.

Drugą częścią windykacji jest kontakt z klientami, czyli osobami zadłużonymi. Odbywa się on za pośrednictwem konsultantów, którzy indywidualnie analizują ich sytuację i proponują dostosowane do ich możliwości płatniczych warunki spłaty zadłużenia. Firmy zajmujące się obrotem wierzytelnościami mogą zaoferować klientom bardziej elastyczne warunki spłaty zobowiązań, niż pierwotnie posiadające je podmioty. Dzięki temu sporą część spraw udaje się zakończyć na etapie polubownym. Pozostałe trafiają do windykacji sądowo-komorniczej.

Często na forach internetowych taka firma przedstawiana jest jako wróg osoby zadłużonej. Jakie jest jej rzeczywiste nastawienie do dłużnika?

To zrozumiałe, że tam, gdzie pojawia się temat zadłużenia, zawsze są i emocje, które dochodzą do głosu na forach internetowych. Warto zdać sobie sprawę, że skuteczność działania firm specjalizujących się w obrocie wierzytelnościami zależy w dużej mierze od relacji z osobami zadłużonymi, z którymi uzgadniane są warunki spłaty zaległych zobowiązań. Stawianie się w roli wroga takich osób byłoby strzałem do własnej bramki. Stąd też od konsultantów mających kontakt z klientem wymaga się przede wszystkim zachowania szacunku i zrozumienia dla osób, z którymi rozmawiają.

Dlaczego np. banki czy firmy telekomunikacyjne uznają część swoich wierzytelności za niemożliwe do ściągnięcia, a firmom zajmującym się tym profesjonalnie udaje się je odzyskać.

Instytucje, od których odkupywane są portfele wierzytelności specjalizują się i zarabiają pieniądze na świadczeniu określonych usług, czy sprzedaży produktów. Wolą skupić się na działaniach rozwijających podstawową działalność i nie mogą pozwolić sobie na to, aby zajmować się na co dzień – czasem nawet przez kilka lat – obsługą przeterminowanych wierzytelności. Przekazanie tych procesów wyspecjalizowanej, firmie pozwala im także szybko odmrozić kapitał i szybko dostać zapłatę za przekazywane wierzytelności. Natomiast firmy specjalizujące się w obrocie wierzytelnościami budują know-how i doskonalą się w procesach odzyskiwania należności. Pomagają im w tym narzędzia informatyczne, modele ekonometryczne, automatyzacja procesów.

Czym dłużnicy najczęściej tłumaczą zaległości w regulowaniu zobowiązań?

W segmencie wierzytelności masowych o relatywnie niewielkiej wartości jednostkowej z reguły nie spotykamy się z brakiem dobrej woli, jeśli chodzi o uregulowanie zadłużenia przez klientów. Przeciwnie – ludzie ci rozumieją i mają potrzebę uczciwego spłacenia swoich zobowiązań, ale jednocześnie znajdują się w trudnej sytuacji finansowej. Często żyją w świadomości, że wyjście z kłopotów finansowych musi się wiązać z jednorazową spłatą dużych sum, znacznie przekraczających ich podstawowe możliwości finansowe. Każdy przypadek należy więc analizować indywidualnie, tak aby dostosować wielkość spłat do sytuacji finansowej osoby zadłużonej.

Kim są najczęściej osoby, których niespłacone zobowiązania trafiają do firm zajmujących się obrotem wierzytelnościami?

Najczęściej są to osoby, które popadają w kłopoty finansowe przez nieroztropne zachowania konsumenckie, tzw. życie ponad stan, szczególnie w okresie rynkowego prosperity. Kiedy przychodzą gorsze czasy, w pierwszej kolejności mają na uwadze codzienne, najważniejsze wydatki takie jak np. jedzenie.  W tym czasie ich dług wobec np. dostawców usług telekomunikacyjnych, czy mediów rośnie. Zdarzają się też przypadki klientów, których zadłużenie powstało na skutek czynności podejmowanych w ich imieniu przez inne osoby. Stosunkowo niewielki procent osób stanowią te, które podejmują zobowiązania, których nie mają zamiaru regulować.

Windykacja to w  Polsce wciąż dość źle kojarzące się słowo. Jak naprawdę wygląda proces odzyskiwania należności?

Pierwszym etapem odzyskiwania należności jest tzw. windykacja polubowna. Polega ona na wysłaniu pism informujących  o przejęciu wierzytelności przez nowy podmiot, wysokości zadłużenia i pierwotnym źródle jego pochodzenia. Jednocześnie, w tych przypadkach, gdzie jest to możliwe, pracownicy działu obsługi klienta kontaktują się z osobami zadłużonymi także telefonicznie, doradzając i wyjaśniając możliwe warianty współpracy. Na etapie windykacji polubownej możliwe jest odzyskanie średnio 30 procent wierzytelności. Jeśli to się nie uda, firma rozpoczyna proces windykacji egzekucyjnej, czyli kieruje sprawę do e-sądu, a potem do tradycyjnego sądu i komornika.

Dlaczego banki coraz częściej decydują się na zlecenie firmom zewnętrznym odzyskiwania niespłaconych zobowiązań?

Firmy zajmujące się profesjonalnie obrotem wierzytelnościami są obecne na rynku w Polsce już niemal 15 lat. Można więc bez wahania powiedzieć, że są one dzisiaj kompetentnymi i profesjonalnymi partnerami dla nawet dla tak poważnych instytucji jak banki. Posiadają równie zaawansowane procedury działania, w równym stopniu jak banki dbają o bezpieczeństwo klientów i ich pieniędzy, są zinformatyzowane.

Jakie dodatkowe korzyści dla banku wynikają z przekazania niespłacanych pożyczek do wyspecjalizowanych firm?

Do głównych korzyści można zaliczyć brak konieczności utrzymywania w strukturach banku rozbudowanych działów windykacji. Ponadto, jak pokazuje praktyka, im szybciej, tj. bez podejmowania działań windykacyjnych na własną rękę, pierwotny wierzyciel decyduje się przekazać portfel wierzytelności do sprzedaży wyspecjalizowanemu podmiotowi to cena, jaką może za niego uzyskać, będzie dla niego korzystniejsza niż wpływy z samodzielnej windykacji.

Czy instytucje finansowe nakładają kanon dobrych praktyk lub wprowadzają szczególne wymagania dotyczące współpracy z ich klientami?

W każdym biznesie, w którym wykorzystuje się poufne dane osobowe klientów koniecznością są zarówno jasno określone, sformalizowane procedury działania, jak i obowiązujący w firmie kodeks etyczny. Przy tak wrażliwej tematyce, jaką jest dochodzenie zaległego zadłużenia, nietrudno o emocje i stresujące sytuacje. Istotne jest, aby przedstawiciele firmy, zajmującej się taką działalnością byli z jednej strony ludźmi o odpowiedniej odporności psychicznej, ale także o odpowiednim przygotowaniu i przeszkoleniu, jeśli chodzi o kontakt z osobami zadłużonymi.

Źródło: P.R.E.S.C.O. GROUP S.A.

długi windykacja 2012-08-13
Redakcja PRNews.pl
Tagi: długi windykacja

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców