Ubezpieczenie płatności zbliżeniowych wykonanych telefonem komórkowym to nowy produkt, który może stać się „must have” dla osób traktujących smartfon jak mobilny portfel. Oferta jest skierowana do banków i ma potencjał skutecznego narzędzia rywalizacji o klientów.
Rynek płatności mobilnych rozwija sie bardzo dynamicznie. Wartość wszystkich transakcji mobilnych w Europie Środkowo–Wschodniej w 2010 roku wyniosła 290 mln euro, a do końca 2017 roku ta kwota ma zwiększyć sie do 22,7 mld euro (wg raportu firmy analitycznej Frost & Sullivan).
Najnowszym systemem płatności mobilnych jest NFC (Near Field Communication), czyli komunikacja bliskiego zasięgu. Technologia ta jest już dostępna w kartach zbliżeniowych (moduł PayPass, PayWave). Znajduje ona również coraz większe zastosowanie w telefonach komórkowych.
Ubezpieczenie przygotowane przez Mondial Assistance dotyczy wszelkich nieuprawnionych transakcji zbliżeniowych (np. PayPass, PayWave), wykonanych po kradzieży lub rabunku telefonu, w kwocie do równowartości 150 euro (niezależnie od liczby transakcji). Warunkiem jest zgłoszenie kradzieży na policję i zablokowanie u operatora utraconego aparatu.
Ubezpieczenie mobilnych płatności zbliżeniowych w naturalny sposób łączy się z ubezpieczeniem telefonu komórkowego tworząc razem pakiet ubezpieczeniowy w pełni odpowiadający potrzebom współczesnego użytkownika zaawansowanego telefonu komórkowego.
W ramach ubezpieczenia telefonu ochrona – poza kradzieżą i rabunkiem telefonu komórkowego -obejmuje uszkodzenie telefonu (Casco, które działa niezależnie od standardowej gwarancji, obejmujące dodatkowe, nieobjęte nią zdarzenia) oraz nieuprawnione użycie telefonu. W przypadku tego ostatniego użytkownik otrzymuje zwrot kosztów połączeń wykonanych z jego telefonu przez osobę nieuprawnioną, po kradzieży lub rabunku telefonu. Warunkiem jest zgłoszenie do operatora sieci telefonii komórkowej wniosku o zablokowanie utraconego aparatu na podstawie numeru seryjnego IMEI wraz potwierdzeniem zdarzenia w postaci protokołu z policji.
– Oferta ubezpieczenia płatności powstała w kontekście rosnącej popularności płatności zbliżeniowych oraz przejmowania przez telefony komórkowe roli elektronicznego portfela. Dla banku może być istotnym wyróżnikiem oferty, zaś dla klienta indywidualnego skutecznym zabezpieczeniem łatwych i szybkich transakcji z wykorzystaniem telefonu – mówi Agnieszka Walczak, Członek Zarządu Mondial Assistance.
W Polsce liczbę kart zbliżeniowych szacuje się na nawet 10 milionów, a punktów akceptujących płatności zbliżeniowe (NFC) na około 50 tysięcy, a więc 20% całej sieci. Liczba smartfon’ów wystarczająco zaawansowanych technologicznie aby wykorzystywać je do płatności to 6-7 mln. Eksperci oceniają, że ten rynek znajduje się w fazie dynamicznego wzrostu.
Źródło: BrandScope