PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyNowy podatek ością w gardle handlowców w Polsce

Nowy podatek ością w gardle handlowców w Polsce

Analizy 07.04.2016 (10:44)

Najnowszy Market Monitor Atradiusa prezentuje kondycję oraz perspektywy dla handlu detalicznego towarami nieżywnościowymi. Tegoroczne badanie objęło swoim zasięgiem wybrane kraje kontynentów. W 2016 r. przewiduje się dalszy wzrost sprzedaży nawet o 2,7 proc. (r/r). Tradycyjnie w sektorze najlepiej radzą sobie rynki azjatyckie, podczas gdy prognozy dla Europy są umiarkowanie optymistyczne. W Polsce wymienianym najczęściej wyzwaniem dla branży jest planowany podatek handlowy.

 

Sektor detaliczny dóbr trwałego użytku w Polsce utrzymał tempo wzrostu w 2015 r. i wraz z prognozowanym przyrostem gospodarczym (ok. 3,5 proc.) oraz silnym popytem wewnętrznym, urośnie zapewne także w 2016 r. Według Głównego Urzędu Statystycznego szczególnie dobrze prezentuje się sytuacja branży meblarskiej oraz sprzętu AGD, gdzie prognozowany jest wzrost o ok. 4,3 proc., a w przypadku tekstyliów może wynieść on nawet 8,2 proc. Jednocześnie, analitycy Atradius zwracają uwagę m.in. na rosnące koszty kredytów, będące skutkiem nałożenia podatku bankowego. Ponadto wpływ na zyski w branży niewątpliwie będzie miał jeszcze niezaprezentowany w finalnej formie, ale zapowiadany od dłuższego czasu, podatek handlowy. Według przewidywań może on objąć swoim zasięgiem większość przedsiębiorstw i sieci handlowych.

W 2015 roku sprzedaż eksportowa elektroniki użytkowej uległa zmniejszeniu, głównie z uwagi na wprowadzone w lipcu zmiany w regulacjach VAT oraz na skutek działań zniechęcających do eksportu prowadzonych przez producentów dóbr. Celem takiej polityki było zapobieganie występowania zjawiska eksportu równoległego (ceny w Polsce są nadal niższe niż w Europie Zachodniej z uwagi na mniejszą siłę nabywczą konsumentów).

Średni czas realizacji płatności w sektorze detalicznym dóbr trwałego użytku w Polsce to ok. 60 dni. Terminy zapłaty różnią się w zależności od konkretnej gałęzi – najkrótszy czas dotyczy elektroniki i drobnego sprzętu gospodarstwa domowego, średnio to 30 dni. Z kolei najdłużej, bo nawet do 180 dni, czeka się w handlu tzw. dużego sprzętu AGD. Opóźnienia w płatnościach oraz liczba niewypłacalności powinna się systematycznie zmniejszać w nadchodzących miesiącach.

– Z zapowiedzi rządzących wynika, że konieczność uiszczania nowego podatku ominie tylko najmniejsze sklepy i przedsiębiorstwa. Co prawda, ostateczne jego stawki i zasady ewentualnej progresji jeszcze nie zostały przedstawione, a komunikowana maksymalna stawka nie powinna przekroczyć 2 proc., ale mimo to można dziś stwierdzić, że odbije się to na szeroko pojętej branży handlowej. Na pewno odczują go średniej wielkości i większe sieci, a niewykluczone, że dotknie on także i mniejszych podmiotów. Prognozuje się, że w efekcie tego, zyski firm z sektorów urządzeń gospodarstwa domowego nie przekroczą 1 proc. Jednocześnie stale rosnący popyt i sprzedaż w kraju nad Wisłą pozwala zachowywać naszym analitykom umiarkowany optymizm – komentuje Arkadiusz Taraszkiewicz, dyrektor regionalny ds. oceny ryzyka w Atradius.

 

Wyzwania stojące przed innymi krajami


Tempo rozwoju rynku dóbr konsumpcyjnych trwałych w poprzednich latach, jak i obecne uwarunkowania ekonomiczne, wskazują na to, że w większości krajów objętych Market Monitorem sprzedaż w dalszym ciągu będzie rosnąć. Prym wiedzie Azja, a przede wszystkim napędzane stabilnym popytem Chiny i Indie, ale  również takie rynki jak Wietnam czy Indonezja, dzięki coraz bardziej rozrastającej się klasie średniej. Analitycy wskazują na fakt, że największym wyznaniem jakiemu czoła będą stawiały Chiny w 2016 r. będzie wzrost liczby przeterminowanych płatności.

W Ameryce Północnej dobra sytuacja utrzyma się w Stanach Zjednoczonych, podczas gdy w Kanadzie handlowcy muszą walczyć o klientów, którzy coraz częściej preferują amerykańskie sklepy i cieszące się rosnącą popularnością sklepy online, zmuszając handlowców do szukania nowych przewag konkurencyjnych. W efekcie średni termin płatności w Kanadzie obecnie liczony jest na od 90 do 120 dni.

W przypadku Europy z optymizmem należy patrzeć w stronę Niemiec czy Holandii, które powinny zanotować pod koniec roku wzrost. Ogólnie rzecz biorąc, warunki płatności w segmencie detalicznym dóbr trwałego użytku w Niemczech wahają się od 30 dni do 60 dni. W ekstremalnych przypadkach mogą wynosić nawet więcej niż 120 dni – na co uczulają analitycy Atradius. Z kolei w Wielkiej Brytanii średni czas płatności w sektorze detalicznym dóbr trwałego użytku wynosi 60 dni. Termin ten nie powinien ulec znaczącej zmianie w 2016 r. Na większości rynków Europy klienci cały czas są wrażliwi na cenę. Jest to z jednej strony ciągle skutek ostatniego kryzysu, z drugiej efekt coraz sprawniej rozwijającego się handlu internetowego.

– W szerszym wymiarze regionalnym wyzwania dla sieci handlowych pozostają niemalże niezmienione względem poprzedniego roku. Kluczem do skuteczności jest umiejętność dostosowania się do nowych realiów i rosnącej konkurencji ze strony e-commerce. Sukces odniosą firmy, które będą potrafiły wdrożyć strategie z uwzględnieniem tych trendów, a także umiejętnie rozszerzyć zakres swoich usług. Tradycyjne sieci handlowe mogą zapewnić sobie większą sprzedaż także poprzez wydłużanie czasu trwania sezonowych wyprzedaży – komentuje Arkadiusz Taraszkiewicz.

W najnowszym Market Monitorze przeanalizowane zostały następujące kraje – Polska, Niemcy, Włochy, Holandia, Wielka Brytania, a także w USA, Chiny oraz Kanada.

Źródło: Atradius

2016-04-07
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Who is who

Dawid Korszeń

Dawid Korszeń

Rzecznik prasowy, Warta Dawid Korszeń jest rzecznikiem…

Katarzyna Ewert-Gandzel

Katarzyna Ewert-Gandzel

Starszy specjalista ds. PR, PKO Bank Polski…

Tomasz Mysior

Tomasz Mysior

Tomasz Mysior – Dyrektor ds. Kluczowych Klientów…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców