PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyPolacy: Bank, nie-bank – a co to za różnica?

Polacy: Bank, nie-bank – a co to za różnica?

Analizy 28.03.2012 (07:31)

Z opublikowanych właśnie badań zrealizowanych na zlecenie Komisji Nadzoru Finansowego wyłania się interesujący obraz poziomu edukacji finansowej Polaków. Wielu rodaków nie odróżnia banków od SKOK-ów i firm niebankowych, a ewentualne ryzyko związane z powierzaniem oszczędności firmom niepodlegającym nadzorowi jest powszechnie ignorowane.

TNS Pentor w imieniu KNF zbadał osoby posiadające oszczędności w bankach, SKOK-ach i firmach niebankowych figurujących na liście ostrzeżeń publicznych Komisji (m.in. Amber Gold czy Finroyal). Głównym celem ankiety było określenie poziomu zaufania do poszczególnych typów instytucji i zdiagnozowanie stanu wiedzy Polaków na temat bezpieczeństwa depozytów.

Zaufanie tam, gdzie pieniądze

Badani ufają przede wszystkim tym instytucjom, z których usług korzystają. Najmniejsze rozbieżności w poziomie zaufania pomiędzy klientami i nie-klientami odnotowały banki. Cieszą się one równie dobrym wizerunkiem wśród swojej klienteli (76% wskazań), co wśród klienteli SKOK-ów (71%) czy firm niebankowych (75%). Dziewięciu na dziesięciu klientów SKOK-ów uważa je za godne zaufania, ale wśród pozostałych badanych odsetek ten jest o połowę mniejszy. 85% klientów firm niebankowych oferujących pseudo- lokaty deklaruje, że ma zaufanie do tych podmiotów.

Najmniej wątpliwości dotyczących bezpieczeństwa swoich oszczędności mają klienci SKOK-ów. Najczęściej wskazywanym powodem niepokoju w ich przypadku jest brak wiarygodności oraz brak gwarancji. Pytani o źródła zabezpieczenia depozytów, klienci kas najczęściej odnoszą się do majątku instytucji (25% wskazań) oraz reputacji („troska SKOK o dobre imię” – 21%).

Źródło: KNF

Klienci firm niebankowych obawiają się przede wszystkim wpływu kryzysu na rynku na bezpieczeństwo wkładów. Proszeni o wskazanie mechanizmów zabezpieczających ich oszczędności przywoływali najczęściej przepisy prawa (35% odpowiedzi), majątek dostawcy (26%) oraz kompetencje zarządów instytucji (25%).

Co ciekawe, niemal jedna czwarta klientów innych instytucji wskazała na KNF jako źródło zabezpieczenia lokowanych przez nich pieniędzy. Wskazuje to na niedostatki w polityce informacyjnej Komisji – klienci podmiotów oferujących pseudo-depozyty nie są świadomi, że sprzedawcy takich produktów nie tylko nie podlegają nadzorowi, ale są wręcz traktowani przezeń z dużą podejrzliwością.

Bankowy Fundusz Gwarancyjny postrzegany jest jako istotny element systemu bezpieczeństwa przez ponad połowę klientów banków. Jednocześnie pokłada w nim swoje zaufanie 12% klientów SKOK-ów i 13% klientów firm niebankowych, co jest o tyle interesujące, że w razie upadku kasy lub innego typu firmy BFG nie będzie mógł pomóc ich klienteli.

Bankructwo? Niemożliwe

O dobrym samopoczuciu oszczędzających najbardziej dobitnie świadczy rozkład odpowiedzi na pytanie o szansę odzyskania pieniędzy w razie upadłości podmiotu gromadzącego środki badanych. Paradoksalnie najwięcej wątpliwości mają klienci banków, a najbardziej pewni zwrotu pieniędzy są klienci SKOK-ów i firm pozabankowych. 96% z nich nie spodziewa się żadnych kłopotów.

Źródło: KNF

Źródła tej pewności bywają zaskakujące. Blisko połowa klientów banków przywołuje w tej sytuacji gwarancje państwa, a klienci SKOK-ów wskazują na bliżej nieokreślone w raporcie „zabezpieczenia prawne”. Jest to zapewne pochodna dość niskiego poziomu wiedzy o sposobie funkcjonowania instytucji finansowych i dzielących je różnicach. Ponad połowa klientów banków nie wie, czym bank różni się od SKOK-u.

Liczy się zysk, a nie bezpieczeństwo

Od czego zatem zależy, czy Polacy wybierają bank, SKOK czy inne podmioty jako miejsce gromadzenia swoich oszczędności? Wśród czynników decydujących o wyborze instytucji pierwsze miejsce zajmuje oprocentowanie, a na zysk najbardziej nastawieni są klienci podmiotów niebankowych – ponad 2/3 z nich wskazała ten element jako istotny przy podjęciu decyzji.

Bezpieczeństwo oszczędności, rozumiane jako pewność otrzymania swoich pieniędzy z powrotem, znalazło się na drugim miejscu. Największy nacisk na ten element kładą klienci banków, a najmniejszy – klientela SKOK-ów. Dla klientów kas znaczenie ma również pochodzenie instytucji – 19% badanych wskazało krajowe korzenie SKOK-ów jako istotny czynnik wyboru.

Co w największym stopniu zachęciło Pana(ią) do ulokowania środków finansowych w danej instytucji?

Źródło: KNF

Wyniki badań KNF pokazują, że bez zdecydowanych działań nadzoru firmy oferujące produkty zbliżone do bankowych lokat będą nadal zdobywały rynek. Proponując oprocentowanie znacznie przewyższające zyski wypracowywane przez bankowe lokaty, są atrakcyjną formą gromadzenia środków. Klienci nie są świadomi, że poziom bezpieczeństwa tego typu rozwiązań jest daleki od zapewnianego przez sektor bankowy czy SKOK-i. Świadomość klienteli obudzić może dopiero bankructwo jednego z rynkowych graczy, ale wtedy na ostrzeżenia i edukację będzie za późno.

Michał Kisiel

analityk Bankier.pl

Źródło: Bankier.pl

knf michał kisiel 2012-03-28
Redakcja PRNews.pl
Tagi: knf michał kisiel

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców