Polski Związek Firm Deweloperskich przyjmuje na rok 2012 nową strategię działania. Jest ona związana nie tylko z nowymi planami Związku, ale także ze zmieniającą się sytuacją w branży nieruchomości. Jakie wyzwania stawia przed branżą deweloperską rok 2012 – oceniają kluczowi gracze na rynku.
Rok 2011 przyniósł niewielki spadek cen mieszkań. Jednak, co nastraja optymistycznie, utrzymuje się tempo sprzedaży, jak i zwiększa oferta lokali dostosowana pod oczekiwania konkretnego nabywcy.
Co przyniesie 2012? Jacek Bielecki, dyrektor Generalny PZFD stwierdza: „Mijający rok dla rynku deweloperskiego określić możemy jako stabilny. Przede wszystkim odnotowaliśmy niesłabnący popyt na mieszkania i to mimo trudnych dla nabywców czynników ekonomicznych takich jak rosnąca inflacja, wygaszanie programu Rodzina na Swoim czy znowelizowana rekomendacja S, zmniejszająca dostępność kredytu. Jednak najważniejszym wydarzeniem mijającego roku było przyjęcie przez Sejm ustawy deweloperskiej (ustawa o ochronie praw nabywców mieszkań), która w opinii PZFD wymaga doprecyzowania kilku jej istotnych zapisów”.
Rok 2012 będzie zapewne rokiem kupującego. Na rynku znalazło się sporo mieszkań o bogatej i zróżnicowanej ofercie, dodatkowo wysoka podaż zwiększy konkurencję cenową, co jest korzystne dla kupującego – następuje bowiem większe dopasowanie cenowe i jakościowe produktu, jakim jest mieszkanie, do oczekiwań nabywcy. Z drugiej strony deweloperzy podkreślają, że zaostrzenie polityki kredytowej wyeliminuje sporą grupę potencjalnych nabywców, istotne są także czynniki psychologiczne, a konkretnie obawy o wpływ makroekonomicznej sytuacji na ich portfele i zdolność zakupową. Rynek nieruchomości w Polsce jest rynkiem stosunkowo młodym, gdyż jego pierwsze zręby kształtowały się realnie od roku 2000. Jest to również czas, gdy powstawał Polski Związek Firm Deweloperskich. Po okresie burzliwego boomu lat 2004-2007 jesteśmy świadkami dojrzewania tego rynku – zatem potrzebne są nowe cele i zadania, jakie stawia przed sobą PZFD.
Związek zmienia swoją strategię – planuje nie tylko, jak dotychczas dbać o etykę działań środowiska (Kodeks Dobrych Praktyk), czy prezentację stanowiska deweloperów przy tworzeniu projektów legislacyjnych, ale przede wszystkim tworzyć atmosferę dialogu pomiędzy wszystkimi uczestnikami rynku nieruchomości. Kluczowe znaczenie ma tu większa integracja branży deweloperskiej przy jednoczesnym propagowaniu odpowiednich standardów oraz położenie nacisku na ideę zrównoważonego rozwoju – w ramach której PZFD zamierza kształtować partnerskie relacje pomiędzy deweloperami a nabywcami mieszkań, przedstawicielami banków czy urzędów państwowych/administracyjnych. Jako organizacja zrzeszająca grono ponad 100 deweloperów w Polsce, PZFD będzie liczącym się głosem rynku deweloperskiego, ale także swoistym arbitrem oceniającym i wskazującym te praktyki, aktywności czy rozwiązania prawno-ekonomiczne, które posłużą wszystkim zainteresowanym.
Źródło: Polski Związek Firm Deweloperskich