Znajomość języków obcych oraz wiedza z zakresu finansów umożliwia dynamiczny rozwój kariery w jednym z prężnie działających w Polsce centrów finansowo-księgowych. Centra te cały czas prowadzą rekrutacje poszukując pracowników, którzy dzięki swoim umiejętnościom będą w stanie wesprzeć ich działalność. Jest to sektor rynku, w którym o redukcjach zatrudnienia nikt nawet nie myśli, a słowem, które najczęściej jest słyszane jest rozwój – w wielu kierunkach i wielu dziedzinach.
Wyniki 10. edycji Antal Global Snapshot wskazują, że branża Centra Finansowe-Księgowe należy do najbardziej dynamicznie zatrudniających na polskim rynku pracy. Plany rekrutacyjne na początek roku deklarowała ponad połowa badanych pracodawców (52%). „Ewenementem jednak jest skala planowanych zwolnień – w niepewnej sytuacji rynkoweji coraz częściej pojawiających się wzmiankach o zbliżającym się spowolnieniu gospodarczym tylko, 1% respondentów przewiduje redukcję zatrudnienia.” – zauważa Monika Dymkowska, Team Leader Antal International specjalizująca się w rekrutacji specjalistów i menedżerów do centrów finansowo-księgowych.
Na start
Od wszystkich kandydatów wymaga się umiejętności pracy w grupie, koncentrowania się na wynikach. Niezbędna jest także zdolność do komunikacji z klientami w Polsce i za granicą wymagająca z jednej strony znajomości odpowiedniego języka obcego, a także umiejętności komunikacyjnych.
W działach zobowiązań lub działach należności pracę na stanowisku młodszego księgowego znajdą osoby nawet bez doświadczenia w księgowości. „W przypadku działu zobowiązań czy działu należności kluczowa jest znajomość języków obcych, dlatego pracodawcy chętnie zatrudniają absolwentów studiów filologicznych. Dalszy rozwój zawodowy jest łatwiejszy, jeśli kandydat postara się o dodatkowe kursy czy studia podyplomowe na kierunkach finansowych.” – zauważa Monika Dymkowska, Team Leader Antal International specjalizująca się w rekrutacji do centrów finansowo-księgowych.
W dziale zobowiązań pracownicy będą zajmować się m.in księgowaniem faktur, kontaktem z dostawcami i pracownikami działów zakupów, a także z audytorami. Za kontakt z działami sprzedaży, odbiorcami i księgowanie wyciągów bankowych oraz alokowanie płatności przychodzących odpowiada dział należności. Po roku pracy na stanowisku młodszego księgowego w tych działach można rozpocząć pracę w dziale księgi głównej stwarzającą większe wyzwania i oferującą wyższe zarobki. W zależności od regionu Polski osoba na tym stanowisku zarobi od 3000 do 4000 PLN brutto miesięcznie.
Z dwu-, trzyletnim doświadczeniem w pracy w centrach finansowo-księgowych lub nawet nieco mniejszym w księgowości polskich firm, pracownicy mogą ubiegać się o stanowisko księgowego w dziale księgi głównej. Na tym stanowisku dobrze widziane jest kierunkowe wykształcenie, konieczna jest znajomość języka angielskiego i pożądana jest znajomość drugiego języka. Pracownicy spodziewać się mogą wynagrodzenia wahającego się od 4000 do 6000 PLN brutto miesięcznie.
W zakresie obowiązków będzie leżeć przygotowanie sprawozdań finansowych, prowadzenie sald oraz transakcji w spółkach grupy czy sporządzanie deklaracji podatkowych.
Możliwości rozwoju kariery
Jeśli kandydat zadba o rozwój umiejętności komunikacyjnych oraz tych z zakresu zarządzania
po 3-4 latach pracy w centrach finansowo-księgowych ma szansę na zostanie liderem zespołu. Pracownik na tym stanowisku z reguły kieruje zespołem złożonym z 5-10 księgowych, odpowiedzialny jest za komunikację z klientami oraz za zgodność powierzonego obszaru z określoną polityką rachunkowości oraz innymi uregulowaniami. Na tym stanowisku zarobki wahają się od 5500 do 7000 PLN brutto miesięcznie. Jeśli pracownik osiągnie wysokie wyniki szybko może awansować na stanowisko kierownika, na którym stawki wyniosą minimalnie 7000 PLN brutto miesięcznie.
„Zakres odpowiedzialności menedżera różni się w zależności od struktury danej firmy. Najczęściej zarządza on zespołami odpowiedzialnymi za jeden z trzech działów (księgi głównej, zobowiązań, należności) w różnych krajach lub zespołem odpowiedzialnym kompleksowo za obsługę jednego klienta czy też całego kraju lub regionu. Często dba o proces przeniesienia procesów od klienta podczas migracji. Później troszczy się o sprawną z nim komunikację. Doświadczony kierownik może awansować na stanowisko kierownika procesu, czyli menedżera odpowiedzialnego za cały proces i za wszystkie kraje (np. za wszystkie kraje obsługujące klienta od strony zobowiązań. Później stoi przed nim możliwość objęcia stanowiska dyrektora centrum finansowo-księgowego lub kierownika finansowego w innej międzynarodowej firmie.” – komentuje Monika Dymkowska, Team Leader Antal International specjalizująca się w rekrutacji do centrów finansowo-księgowych.
W jakim centrum?
Centra finansowo-księgowe stają się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem pracy dla specjalistów i menedżerów. Według wyników badania Antal International „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistow i menedżerów”,jako najbardziej pożądani pracodawcy często wskazywane są centra, które dopiero od niedawna istnieją na polskim rynku. „Pracownicy liczą, że nowo powstałe centra będą w stanie zaoferować im stanowiska obejmujące szerszy zakres obowiązków, większą odpowiedzialność oraz decyzyjność. Mają też nadzieję, że to przełoży się na wyższe wynagrodzenie i bardziej atrakcyjne benefity.” – komentuje Monika Dymkowska, Team Leader Antal International specjalizująca się w rekrutacji do centrów finansowo-księgowych.
Centra finansowo-księgowe stają się coraz bardziej atrakcyjnym miejscem pracy dla specjalistów i menedżerów. Według wyników badania Antal International „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistow i menedżerów”,jako najbardziej pożądani pracodawcy często wskazywane są centra, które dopiero od niedawna istnieją na polskim rynku. „Pracownicy liczą, że nowo powstałe centra będą w stanie zaoferować im stanowiska obejmujące szerszy zakres obowiązków, większą odpowiedzialność oraz decyzyjność. Mają też nadzieję, że to przełoży się na wyższe wynagrodzenie i bardziej atrakcyjne benefity.” – komentuje Monika Dymkowska, Team Leader Antal International specjalizująca się w rekrutacji do centrów finansowo-księgowych.
Większość pracodawców prowadzących centra finansowo-księgowe zdaje sobie sprawę jak ważny jest ich wizerunek. Prowadząc rekrutacje przez kilka miesięcy w roku, odczuwają konieczność zadbania o markę pracodawcy, dlatego też dbają o swoich pracowników oraz o to, aby nowe stanowiska były jak najszybciej obsadzone najlepszymi kandydatami.
***
Metodologia badania
Dziesiąta edycja badania Antal Global Snapshot została przygotowana na podstawie danych pozyskanych w rozmowach z 19 376 przedsiębiorstw w 47 krajach w Europie, Azji, Afryce i obu Amerykach. Badanie przeprowadzono metodą CATI i CAWI. W anonimowym badaniu udział wzięli zarówno główni kierownicy, dyrektorzy, menedżerowie, jak i pracownicy działów HR przedsiębiorstw produkcyjnych, usługowych i instytucji finansowych. W Polsce badanie objęło grupę 2026 pracodawców i przeprowadzone było w terminie od 17 do 28 października 2011 r.
Pytania zawarte w ankiecie:
1. Czy aktualnie Pani/ Pana firma rekrutuje specjalistów i menedżerów?
2. Czy Pani/ Pana firma planuje rekrutację specjalistów i menedżerów w ciągu najbliższych trzech miesięcy?
3. Czy aktualnie Pani/ Pana firma zwalnia specjalistów i menedżerów?
4. Czy Pani/ Pana firma planuje zwalnianie specjalistów i menedżerów w ciągu najbliższych trzech miesięcy?
2. edycja badania Najbardziej pożądani pracodawcy 2011 w opinii specjalistów i menedżerów
Badanie Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów przeprowadzone było dwutorowo. Badania CATI oraz CAWI realizowane były w terminie 30.06-20.07.2011. W badaniu udział wzięło 1974 respondentów z Polski.
Źródło: Antal International