PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyLeasing dla każdego – nowa ustawa o leasingu konsumenckim

Leasing dla każdego – nowa ustawa o leasingu konsumenckim

Analizy 07.12.2011 (08:26)

Mija piąty miesiąc wejścia w życie ustawy o leasingu konsumenckim. Dla osób fizycznych obok tradycyjnego kredytu gotówkowego pojawiła się nowa alternatywa nabycia samochodu czy innych środków trwałych.

Dotychczas z tej możliwości nie skorzystało wielu użytkowników. Ministerstwo Gospodarki, które przygotowało ustawę, wydało jak na razie bezpłatny przewodnik po leasingu konsumenckim, dostępny w Internecie. Pierwsze korzyści, jakie przyniesie ustawa, zobaczymy i ocenimy w 2012 roku.

Nowa ustawa weszła w życie 1 lipca 2011 r. Teoretycznie korzystanie z leasingu przez osoby fizyczne było możliwe już od 2001 roku, lecz w rzeczywistości leasing konsumencki stanowi zaledwie 2% rynku w Polsce. Przyczyną takiego stanu rzeczy są z jednej strony dość niejasne i wzajemnie wykluczające się przepisy ustawy oraz liczne rozbieżności interpretacyjne, a także mała świadomość Polaków, którzy preferują korzystanie z kredytów gotówkowych. Wprowadzenie w lipcu br. przepisów zmieniających ustawy podatkowe PIT i CIT, umożliwiających na gruncie podatkowym udzielanie leasingu konsumentom oraz nowa ustawa o kredycie konsumenckim, która ma wejść w życie 18 grudnia 2011 stanowią nową jakość legislacyjną w tym obszarze rynku.

Zmiany nie tylko w aktach prawnych

Powyższe regulacje, to nowość na naszym rynku i nadal trwają prace w zakresie ustalenia spójnej wykładni przepisów. Niewątpliwie jednak połączenie zmian, jakie niesie nowa ustawa o leasingu konsumenckim z nową ustawą o kredycie konsumenckim będzie solidną podstawą do rozwoju usług leasingowych dla osób prywatnych.

Warto spojrzeć na sytuację za granicą: według statystyk w Czechach, Niemczech czy Wielkiej Brytanii już przynajmniej kilkanaście aut na każde sto nie jest własnością kierującego. Muller czy Smith chętniej korzystają z usług wyspecjalizowanych w tej dziedzinie firm niż nasz Kowalski, który na rynku ma zaledwie dwie firmy specjalizujące się w leasingu prywatnym. Eksperci prognozują, że zalety nowej ustawy połączone z dobrą ofertą rynkową i dodatkowo wspieranej jasnymi komunikatami, przysporzą leasingowi konsumenckiemu zwolenników. Leasingowanie samochodu to ogromna oszczędność czasu, dlatego że zakres usług dodatkowych świadczonych przez firmę leasingową jest bardzo szeroki. – Klient nie zajmuje się rejestracją samochodu, ubezpieczeniem oraz sprawdzaniem sprzedawcy. – mówi Mariusz Włodarczyk, członek Zarządu BZWBK Leasing S.A.

– Firmy leasingowe przejawiają również bardziej elastyczne podejście do klienta i jego oczekiwań, są także bardziej liberalne w ocenie zdolności finansowych potencjalnego nabywcy. Indywidualne podejście oraz dodatkowe korzyści w postaci rabatów, pakietów ubezpieczeniowych z pewnością zdecydują o tym, że usługa ta stopniowo będzie zdobywała coraz większą rzeszę zwolenników wśród osób prywatnych, nawet kosztem tak popularnych dotychczas kredytów bankowych – dodaje Włodarczyk.

Zachęcająca będzie także uproszczona procedura uzyskania oferty leasingowej. Klient nie będzie musiał przynosić dużej ilości dokumentów: wystarczą dwa dowody tożsamości oraz oświadczenie o zarobkach (w przypadku wyższej wartości auta weryfikowane u pracodawcy). Optymistycznie patrząc w przyszłość, można również przyjąć założenie, że jeśli w segmencie leasingu konsumenckiego zapanuje większa konkurencja, to i koszty leasingu spadną. Minusem może być fakt, że niestety nie zaoszczędzi się na VAT, amortyzacji i nie będzie można uznać rat leasingowych za koszty, czyli osoba fizyczna kupująca samochód nie zyska na podatku. Również w przeciwieństwie do zakupu za gotówkę, auto nie będzie należało do konsumenta tylko do leasingodawcy i na koniec okresu trzeba będzie je wykupić, oddać lub wziąć nowy samochód. Koszt wykupu to zwykle 1-2% wartości pojazdu.

Zaufać leasingowi konsumenckiemu

W opinii Ministerstwa Gospodarki, leasing konsumencki wpłynie na wzrost popytu na różne artykuły m.in. RTV, AGD, sprzęt komputerowy i przede wszystkim na samochody osobowe. Przyczyni się to do zwiększenia wpływów do budżetu oraz pomoże odmłodzić park samochodowy wykorzystywany w  Polsce. Aby jednak przekonać Polaków do korzyści płynących z nowej ustawy o leasingu konsumenckim, konieczna jest akcja informacyjna o tej formie finansowania pojazdów i o jej zaletach.  Do tej pory Ministerstwo Gospodarki wydało bezpłatną publikację „Przewodnik po leasingu konsumenckim”, w zwięzły sposób opisującą najważniejsze zagadnienia oraz przesłanki wyboru przez konsumenta leasingu konsumenckiego. Szersza akcja informacyjna oraz wprowadzenie konkretnych produktów na rynek przewidziane jest na rok 2012, po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim. Na razie firmy leasingowe nie prowadzą szerokiej promocji, gdyż nadal trwa potwierdzanie wykładni przepisów ustawy o kredycie konsumenckim oraz jej przełożenia na konkretny produkt proponowany klientowi. – Związek Polskiego Leasingu zgodnie z decyzją firm członkowskich w dotychczasowych działaniach skupił się na doprowadzeniu do zmian w regulacjach prawnych. Promocja leasingu w tym zakresie odbywać się będzie wraz z wdrażaniem poszczególnych produktów na rynek – mówi Andrzej Sugajski Dyrektor Generalny Związku Polskiego Leasingu.

Konieczne jest zbudowanie dobrej oferty produktowej, wspieranej adekwatnym systemem informatycznym do oceny ryzyka, produkcji umów i obsługi klientów. Tylko kompleksowe i zaplanowane działania mogą sprawić, żeby ustawa nie była jedynie martwym aktem prawnym.  – Teraz wszystko w rękach firm leasingowych, które przygotowują konkretne produkty. Atrakcyjność przygotowanych ofert będzie zależała  m.in. od warunków, na jakich przedmioty leasingu będą kupowane od dostawców oraz od tego co będzie obejmowała propozycja. Zawierać może ona np. jedynie możliwość nabycia dóbr konsumpcyjnych lub korzystanie z nich, lecz bez konieczności kupna. Różnorodność oferty może wpłynąć na obniżenie opłat, a tym samym zwiększyć dostępność produktu – mówi Andrzej Sugajski z ZPL.

Pozytywny wpływ nowej ustawy zauważa Piotr Adamowicz z Centa.pl, portalu internetowego specjalizującego się w aukcjach samochodów poleasingowych i powindykacyjnych. – Jesteśmy przekonani, że nowa ustawa będzie miała pozytywne efekty zarówno wśród leasingodawców, kupujących, jak i przeprowadzających aukcje samochodów poelasingowych. Zwiększenie liczby samochodów osobowych finansowanych leasingiem zwiększy ogólną płynność na rynku samochodów poleasingowych. Spowoduje to z kolei wzrost popularności wielokrotnego obrotu używanymi, serwisowanymi samochodami o znanej historii. Taka zmiana na pewno przyczyni się do wzmocnienia handlu bezpiecznymi, sprawdzonymi samochodami – mówi Piotr Adamowicz. O tym, czy instytucja leasingu konsumenckiego stanie się popularna, decydować będą m.in. warunki finansowe nabycia przedmiotu leasingu, w szczególności to, czy wysokość rat leasingowych będzie w stanie skutecznie konkurować z warunkami dotychczas udzielanych przez banki kredytów lub pożyczek. Pozostaje mieć nadzieję, że działania te przyniosą efekt w postaci szerokiej gamy ofert leasingowych dla klientów indywidualnych oraz coraz większego zaufania leasingobiorców do nowej usługi na rynku. – Pozytywną stroną jest również to, że ustawa doprowadzi do powstania nowych produktów leasingowych skierowanych do osób fizycznych i stanowić będzie atrakcyjną alternatywę wobec tradycyjnych kredytów bankowych – zauważa Piotr Adamowicz z Centa.pl.

Źródło: Centa.pl Sp. z o.o.

analizy leasing 2011-12-07
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy leasing

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców