PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PR10 najczęstszych błędów marketingu w handlu

10 najczęstszych błędów marketingu w handlu

Marketing i PR 07.11.2011 (10:26)

Marketing bezpośredni stał się jedną z najbardziej postępowych dziedzin ostatnich lat. Geolokalizacja, personalizacja, segmentacja, integracja działań i raportowanie – to elementy, które wręcz zrewolucjonizowały podejście marketingowców do prowadzonych akcji. Niestety, jak w przypadku każdej nowości – i tu łatwo o popełnianie błędów. Jak ich uniknąć?

Marketing bezpośredni w handlu to połączenie działań promocyjnych, których ideą jest pobudzanie aktywności konsumenckiej – to oczywiste. Absolutnymi faworytami marketingowców w tym temacie nadal są mailingi i smsy – to również nie ulega wątpliwości. Niemniej marketing, niezależnie od branży, to ta dziedzina, która by utrzymać firmę na powierzchni musi iść z duchem czasu. Dziś dostęp do nowoczesnych technologii i narzędzi marketingu bezpośredniego nie gwarantuje sukcesu, jeżeli nie wykorzystuje się ich w prawidłowy sposób. Nasycenie rynku tą formą promocji powoduje, że aby wywołać efekt WOW u konsumentów, należy pójść o krok dalej. Aby to zrobić, na początek należy sobie uświadomić, jakie są podstawowe błędy w prowadzeniu działań marketingowych w handlu, zatem:

1. Brak personalizacji w działaniach marketingowych.
2. Zamknięcie na alternatywne kanały komunikacji – SMS.
3. Niestosowanie netykiety (np. brak możliwości rezygnacji z subskrypcji).
4. Zbyt nachalne działania (np. mailingi, które powinny być regularne, ale nie nachalne!).
5. Brak działań lojalnościowych przywiązujących do marki (bonusów, rabatów, ofert specjalnych).
6. Brak badań preferencji klientów (przekaz niedobrany do potrzeb, wymogów klientów).
7. Brak geolokalizacji (oferta niemożliwa do zrealizowania ze względu na dostępność geograficzną)
8. Brak segmentacji klientów (ze względu na wiek, płeć, miejsce zamieszkania, poziom dochodów, preferencje zakupowe itp.).
9. Brak raportowania i analizy przeprowadzonych działań (wyciągania wniosków z przeprowadzanych akcji, powodujące powielanie tych samych błędów).
10. Brak zintegrowanych działań (skutecznego budowania bazy, zbierania danych, komunikacji z wykorzystaniem wielu kanałów).

Prawdą jest, że wiele błędów popełnianych w działaniach marketingowych wynika z braku wiedzy i przede wszystkim doświadczenia w prowadzeniu tego typu akcji. Największym grzechem jest tutaj brak personalizacji. Wiadomość mailowa czy smsowa zaczynająca się od zwrotu typu „Szanowny Panie/Szanowna Pani Aleksandra” nie tylko zniechęca do dalszego zapoznania się z treścią, ale przede wszystkim zwraca uwagę na fakt, że nadawca robi masową wysyłkę zupełnie nie zwracając uwagi na adresatów. Kluczem do skutecznej komunikacji są tutaj znaczniki pozwalające na personalizację wiadomości według dowolnych danych, takich jak: imię, nazwisko, płeć, stanowisko, nazwa firmy itp.

– Kiedyś niemożliwa byłaby wysyłka kilku tysięcy maili, smsów, faksów czy wiadomości głosowych zaczynających się od imiennego pozdrowienia adresata, i to zaledwie w kilkanaście sekund. Dziś nie tylko możemy przeprowadzić taką kampanię, ale również, co jest kluczowe, szczegółowo zmierzyć jej efektywność – mówi Sylwia Schneider, dyrektor ds. komunikacji z REDlink.

Zatem profesjonalnie przygotowane przekazy pozwalają precyzyjnie mierzyć skuteczność danej kampanii. Jest to możliwe dzięki generowanym raportom, które zawierają informacje na temat reakcji odbiorców na daną wiadomość, a także wskaźnika skuteczności kampanii CTR. Dodatkowo w połączeniu np. ze statystykami Google Analitics, jesteśmy w stanie dokładnie określić który z odbiorców kampanii wykonał jaką czynność (jak długo był na stronie internetowej, jaką sekwencję czynności wykonał czy choćby jaki był wskaźnik odrzuceń).

Kolejnym, ważnym błędem jest zamknięcie firm na alternatywne kanały komunikacji, szczególnie wspomniany wcześniej sms. – Jest to duży błąd, ponieważ to jedno z tych narzędzi, które ciężko odrzucić bez wcześniejszego zapoznania się z treścią wiadomości – dodaje Sylwia Schneider. Personalizowana wiadomość w telefonie zostaje odczytana przez adresata jako komunikat skierowany wyłącznie do niego, przez co znacząco wpływa na siłę przekazu oferty. Dodatkowo koszt związany z masową wysyłką personalizowanych smsów jest niewielki, a efekty wymierne, oczywiście przy profesjonalnie przygotowanej korespondencji.

W działaniach marketingowych można wykorzystywać także wiadomości głosowe (które dają klientom możliwość oddzwonienia na koszt nadawcy), a nawet wiadomości faksowe umożliwiające, podobnie jak mailing, wstępne zapoznanie się z ofertą bez konieczności kontaktu z przedstawicielem handlowym lub telemarketerem.

Pamiętajmy też o stosowaniu netykiety, szczególnie że, jak pokazują statystyki, udostępnienie odbiorcom możliwość wypisania z subskrypcji zniechęca do podjęcia tego kroku. Niezwykle istotne jest też pozyskanie zgody na wysyłkę korespondencji promocyjnej, inaczej możemy zostać uznani za spamerów, a to horror każdego marketingowca. – Wysłanie korespondencji handlowej wymaga uzyskania wyraźnej zgody adresata na otrzymywanie treści komercyjnych za pomocą określonego środka komunikacji elektronicznej. To ważne, żeby odbiorca mógł w dowolnym momencie zrezygnować z otrzymywania wiadomości, ponieważ lepiej jest, gdy klient zapoznaje się z ofertą z powodu zainteresowania produktami firmy, a nie dlatego, że jest do tego po prostu zmuszony – tłumaczy Tomasz Pakulski, dyrektor marketingu i sprzedaży z REDlink.

Wielu odbiorców informacji handlowych narzeka na zbyt częstą, wręcz nachalną wysyłkę wiadomości. To błąd, który firmę może kosztować utratę klientów, znudzonych czasochłonnym czytaniem licznych informacji z newsletterów, oraz zmniejszeniem bazy odbiorców, którzy po prostu zrezygnują z subskrypcji. Wysyłka wiadomości powinna być regularna, pozwalająca klientom zapoznać się z bieżącą ofertą i promocjami, ale nie za częsta. Komunikat dystrybuowany raz na dwa, trzy tygodnie w zupełności wystarczy.

Bardzo często firmy ograniczają się do wysyłki informacji handlowych, zapominając o działaniach lojalnościowych. A to właśnie specjalnie przygotowane oferty, promocje czy rabaty w połączeniu z personalizacją wiadomości są najbardziej skuteczne. Dlaczego? Ponieważ powodują, że adresat zyskuje wrażenie starannie wyselekcjonowanej oferty w stosunku do potrzeb, które ma, lub z których wcześniej nie zdawał sobie sprawy. Brak działań lojalnościowych może skutkować rezygnacją z subskrypcji, jeżeli nie zawiera ona informacji pomocnych odbiorcy w uprzywilejowanym skorzystaniu z oferty firmy.

Niestety dość często zdarza się też, że firmy wykorzystujące narzędzia marketingu bezpośredniego w handlu pomijają badanie preferencji klientów. W efekcie adresat otrzymuje przekaz niedobrany do jego potrzeb i oczekiwań. Często zapomina się również o geolokalizacji oraz segmentacji odbiorców wiadomości ze względu na wiek, płeć, miejsce zamieszkania czy poziom dochodów i preferencje zakupowe. Skutkuje to niechęcią do firmy, która nie zna upodobań i możliwości swoich klientów.

Jednym z częstszych błędów jest również brak zintegrowanych działań w kampaniach marketingowych. Mimo dostępności wielu narzędzi zdarza się, że firmy wykorzystują tylko jedno z nich, zamiast skupić się na komunikacji z wykorzystaniem wielu kanałów – np. smsów tekstowych, głosowych i mailingów. Wysyłanie wiadomości zintegrowanymi narzędziami komunikacji elektronicznej jest dużo skuteczniejsze od wykorzystania jednego kanału, ponieważ pozwala na wzmocnienie przekazu.

Można choćby wyobrazić sobie kampanię, która:

  • smsem informuje o rozpoczęciu promocji (szybkość przekazu),
  • mailem wyjaśnia jej zasady i pokazuje produkty w promocji (kupujemy oczami),
  • faksem potwierdza złożenie zamówienia na dany produkt (w szczególności przy promocjach B2B),
  • a VMSem (automatyczną wiadomością głosową, nagraną np. przez znanego lektora lub ambasadora marki) składa podziękowanie i zaprasza do kolejnych zakupów.

– Taka zintegrowana kampania wbrew pozorom nie jest skomplikowana, a daje zdecydowanie lepsze rezultaty, pokazując przy tym innowacyjność w komunikacji danej marki – dodaje Tomasz Pakulski.

WAŻNE!

Nawet najstaranniej przygotowana akcja marketingowa nie będzie efektywna, jeżeli firmy nie będą analizować swoich działań i wyciągać z nich wniosków. Stąd tak ważny jest dostęp do raportów, które pozwolą zmierzyć skuteczność podjętego działania i poprawić te elementy, które się nie sprawdziły oraz rozwinąć te cieszące się największym zainteresowaniem. Taka analiza jest niezbędna do osiągnięcia wymiernych korzyści w postaci zadowolonych, lojalnych klientów i większej sprzedaży. Dziś to właśnie narzędzia do szczegółowej analizy zachowań naszych klientów stanowią podstawę skutecznych działań marketingowych.

Jak to się robi w sieci handlowej?

Z personalizowanych mailingów korzysta się wszędzie tam, gdzie ze względu na dużą liczbę kontaktów nie jest możliwe utrzymanie bezpośredniego kontaktu z klientami. Z tej formy komunikacji skorzystały m.in. sieci Auchan oraz Leroy Merlin przy okazji promocji programu lojalnościowego SKARBONKA promującego nową kartę VISA przygotowaną specjalnie pod potrzeby klientów obu sieci. A efekty? Wskaźnik CTR, zatem procentowy udział liczby kliknięć w linki umieszczone w mailu w stosunku do całkowitej liczby poprawnie dostarczonych wiadomości – na poziomie 36,52% (Auchan) i 32,64% (Leroy Merlin), wskaźnik otwarć – 29,70% (Auchan) i 29,56% (Leroy Merlin). W sumie kampanie przeprowadzono w odniesieniu do kilkudziesięciu tysięcy klientów obu sieci. Co zadecydowało o takim sukcesie?

Po pierwsze personalizacja mailingu (rezygnacja z masowej wysyłki przy użyciu np. pola UDW, a wykorzystanie narzędzia pozwalającego na personalizację wiadomości wg dowolnych znaczników, np. imienia i nazwiska). Po drugie – wyselekcjonowanie właściwej grupy docelowej do wysyłki komunikatu, właściwej – zatem realnie zainteresowanej zakupem produktu. Po trzecie – przyciągająca oko oprawa, rezygnacja z natłoku treści, postawienie przede wszystkim na ekspozycję graficzną mailingu. Po czwarte – dołączenie do przekazu tekstu zastępczego, dzięki czemu wiadomość wyświetliła się prawidłowo na każdym komputerze, niezależnie od używanego programu pocztowego. Po piąte – dostęp do szczegółowego raportu po wysyłce kampanii pozwalającego określić, kto i kiedy kliknął w link umieszczony w mailingu, kto odebrał wiadomość, ale nie był zainteresowany zapoznaniem się z jej treścią, a także do kogo wiadomość nie dotarła (ze względu np. na nieaktualny adres).

Podsumowując, warto już zawczasu uważnie zbadać poprawność prowadzonych działań marketingowych, a jednocześnie zapoznać się ze wszystkimi tymi, które do tej pory nie były wykorzystywane w akcjach promocyjnych. Pamiętajmy, że personalizacja przekazów i oparcie działań wizerunkowych na wielu kanałach jednocześnie pozwoli zdecydowanie szybciej i skuteczniej dotrzeć do wyselekcjonowanego odbiorcy pomijając tych, którzy z założenia nie będą zainteresowani naszą ofertą. Taka strategia sprawdzi się nie tylko w handlu, ale praktycznie każdej dziedzinie biznesu.

Źródło: Redlink.pl

marketing 2011-11-07
Redakcja PRNews.pl
Tagi: marketing

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców