Ponad 10 milionów transakcji i prawie 3,5 miliona użytkowników – to bilans dwóch lat funkcjonowania BLIKA, największego systemu płatności mobilnych w Polsce. BLIKIEM możemy dziś płacić w całym polskim e-commerce, wypłacać pieniądze z większości bankomatów, dokonywać przelewów na wskazany numer telefonu, płacić w sklepach stacjonarnych, kupować bilety w środkach komunikacji miejskiej, realizować transakcje podczas rozmowy telefonicznej z konsultantem i regulować rachunki.
BLIK wystartował 9 lutego 2015 roku na mocy porozumienia sześciu największych banków
w Polsce – PKO Banku Polskiego, Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego i mBanku. System powstał w oparciu o IKO – aplikację PKO Banku Polskiego. Podstawowym założeniem systemu było to, by każdy użytkownik BLIKA mógł
w dowolnym miejscu i o dowolnej porze, przy wykorzystaniu różnych kanałów, zrealizować transakcję w szybki, wygodny i bezpieczny sposób – wyłącznie ze smartfonem w ręku.
Twórcy BLIKA systematycznie nawiązywali współpracę z kolejnymi bankami (do banków-uczestników systemu dołączył Getin Noble Bank, Orange Finanse oraz T-Mobile Usługi Bankowe, a wkrótce dołączy także Credit Agricole Bank Polska), agentami rozliczeniowymi
i integratorami płatności (dziś to eService, First Data, PayTel, Dotpay, Przelewy24, Tpay, Blue Media, CashBill, eCard, PayU, Euronet i ITCARD), wprowadzając jednocześnie wiele nowych funkcjonalności. Dzisiaj spośród 7 milionów użytkowników bankowości mobilnej już prawie 3,5 miliona osób korzysta z BLIKA, wykonując blisko 2 miliony transakcji miesięcznie.
– W ciągu pierwszych dwóch lat istnienia udało nam się nie tylko wprowadzić BLIKA na innowacyjny rynek bezgotówkowych płatności, ale także zająć na nim znaczącą pozycję. Przekonaliśmy rynek, że wielokanałowość jest kluczowa. BLIK jest szybki, wygodny
i bezpieczny. Cieszy nas to, że zyskaliśmy zaufanie wielu partnerów – zarówno po stronie instytucji finansowych, agentów rozliczeniowych, jak i sklepów. Zdajemy sobie sprawę, że to dopiero początek drogi, dlatego cały czas wdrażamy nowe funkcjonalności systemu, poszerzamy jego sieć akceptacji oraz dołączamy kolejne banki. Wierzymy, że BLIK w aplikacjach bankowości mobilnej to najlepsze rozwiązanie płatnicze dla użytkowników –uważa Grzegorz Długosz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK.
BLIK odniósł spektakularny sukces w segmencie e-commerce. Dziś transakcje w sklepach internetowych stanowią najwięcej, bo około 40 proc. wszystkich realizowanych transakcji. BLIK obecny jest w serwisie Allegro, czołowej platformie zakupowej w Polsce, co oznacza, że dziś BLIKIEM można płacić w prawie wszystkich polskich sklepach internetowych. Twórcy systemu postanowili maksymalnie ułatwić użytkownikowi BLIKA dokonywanie zakupów w internecie, jednocześnie zachęcając sklepy do wdrożenia systemu na swoich stronach.
Najpierw wprowadzono płatność BLIKIEM od razu na stronie sklepu – bez konieczności jej opuszczania i dodatkowego logowania na stronie banku. Następnie wspólnie z Bankiem Millennium wdrożono metodę „jednego kliknięcia”. Klienci tego banku jako pierwsi mogą robić zakupy bez konieczności przepisywania kodu BLIK. Niezależnie od tego każda transakcja wymaga silnej autoryzacji kodem PIN w aplikacji mobilnej banku, co gwarantuje bezpieczeństwo każdej operacji. W 2017 roku kolejne banki-uczestnicy systemu umożliwią swoim klientom skorzystanie z tej metody.
– Naszą strategią jest, by dla każdego mobilnego klienta banku BLIK stał się metodą płatności pierwszego wyboru w e-commerce. Płatności online ewoluują nieustannie, wymagając coraz większej wygody dla użytkownika, stają się coraz bardziej mobilne. BLIK jest szybki, wygodny, bezpieczny i co ważne z punktu widzenia sklepu internetowego – gwarantuje wysoką konwersję. Cieszymy się, że udało nam się nawiązać współpracę z takim gigantem jak Allegro, bo jest to zwieńczenie ważnego etapu budowy sieci akceptacji w polskim e-commerce. Metoda „jednego kliknięcia” przy silnej autoryzacji kodem PIN daje z kolei szerokie możliwości obsługi płatności w e-commerce. Budujemy nowy, duży segment płatności mobilny BLIK w e-commerce– podkreśla Dariusz Mazurkiewicz, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności.
BLIK rozwija także metodę P2P, czyli błyskawicznych przelewów bezpośrednio na wskazany numer telefonu. W tej chwili płatności P2P dostępne są dla klientów: Banku Millennium,
ING Banku Śląskiego, Banku Zachodniego WBK, mBanku oraz PKO Banku Polskiego,
a wkrótce mają do nich dołączyć Alior Bank i Getin Noble Bank. Dzięki szybkości i wygodzie BLIK wszedł także przebojem do biletomatów w środkach komunikacji miejskiej.
Rozwój systemu wspiera rozpoczęta w grudniu multimedialna kampania reklamowa, obejmująca telewizję, internet i media społecznościowe. Kampania potrwa do początku marca i jej celem jest budowa świadomości marki BLIK, zachęcenie potencjalnych użytkowników do korzystania z systemu oraz pokazanie jego najważniejszych zalet.
Dotychczasowe efekty kampanii są bardzo satysfakcjonujące: tylko w samym grudniu użytkownicy wykonali ponad 1,8 miliona transakcji, co daje około jedną piątą wszystkich ubiegłorocznych operacji. Kampanii towarzyszy loteria BLIKOMANIA, w której codziennie losowane są nagrody pieniężne, a na koniec można wygrać nawet 100 tysięcy złotych.
To dodatkowa zachęta dla nowych użytkowników do skorzystania z BLIKA.
BLIK został zauważony w Polsce i za granicą. Podczas dziesiątej edycji Kongresu Gospodarki Elektronicznej system zdobył tytuł „Projektu Roku 2015”. Jesienią 2015 roku projekt „Od IKO do BLIKA” pokonał 52 konkurentów z całego świata w kategorii innowacji w płatnościach
i otrzymał nagrodę przyznaną przez organizację branżową EFMA, zrzeszającą ponad
3,3 tysiąca instytucji finansowych z całego świata. W lutym 2016 roku Polski Standard Płatności otrzymał prestiżową nagrodę Mobile Trends Awards 2015 w kategorii „Firma wspierająca rozwój płatności mobilnej” za wdrożenie nowoczesnego systemu płatności BLIK, z kolei w marcu tego samego roku PSP uhonorowano nagrodą „eDukat 2016” w kategorii „Technologia zmieniająca rynek płatności bezgotówkowych”.
Jakie są plany? Przede wszystkim dotarcie do pozostałych użytkowników bankowości mobilnej, którzy jeszcze nie skorzystali z BLIKA oraz dalsza systematyczna budowa sieci akceptacji. Poczta Polska jest w przededniu rozpoczęcia wdrożenia płatności BLIKIEM w swoich 4,6 tys. placówkach wyposażonych w terminale POS. Ważnym krokiem w upowszechnieniu systemu będzie także wejście BLIKA w nowy segment e-administracji, a także możliwość powszechnego wprowadzenia płatności zbliżeniowych w technologii NFC.