PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyReklamacja nie musi oznaczać wojny z bankiem

Reklamacja nie musi oznaczać wojny z bankiem

Analizy 29.07.2010 (07:34)

Banki i instytucje finansowe przyjmują wiele reklamacji. A reklamować można wszystko – od pobranej opłaty, poprzez nierzetelnie podane informacje, na niechcianym produkcie kończąc. Ważne, by reklamacja była uzasadniona i skuteczna.

Na co się skarżymy?

Klienci banków coraz częściej potrafią sprecyzować, czego oczekują od banku i jakie produkty chcą posiadać. Jednocześnie coraz więcej z nas walczy o swoje – dotyczy to w szczególności naliczania opłat za produkty finansowe, z których korzystamy. Niektórzy reklamują już błędnie naliczone kilka groszy, inni walczą o źle naliczoną opłatę, która może kosztować nawet kilkaset złotych.

Najwięcej reklamacji dotyczy najpopularniejszych produktów. W czołówce znajdują się karty kredytowe. Reklamujemy także błędy pracowników instytucji bankowych – niewłaściwą kwota przelewu, błędną datę zlecenia stałego, inną niż chcieliśmy lokatę, niekompletnie podane informacje o produkcie.

Są jednak sytuacje, w których nasza reklamacje jest bezzasadna, na przykład gdy tłumaczymy, że czegoś nie doczytaliśmy w umowie. Bank w czasie promocji proponuje nam korzystanie z plastiku bezpłatnie przez trzy miesiące, po czym wprowadza kilkuzłotową opłatę. Reklamacja w tym przypadku nie ma żadnego sensu, pomimo że pracownik nie wspomniał słowem o końcu promocji – bank zaznaczył w umowie, że po jej zakończeniu opłata będzie pobierana. Tłumaczenie klienta, że nie wiedział o opłacie i bank nie powinien stosować takich chwytów, nie przekona banku.

Gdzie składać reklamację

Reklamację możemy złożyć standardowo w placówce banku, za pośrednictwem internetu lub telefonicznie, dzwoniąc na infolinię konkretnej instytucji. Jeśli wybieramy opcję standardową, wystarczy wypełnić przygotowany przez bank formularz lub własnoręcznie opisać sytuację.

Ważne, aby reklamacja zawierała podstawowe informacje:

-datę sporządzenia,
-dane osoby składającej reklamację – imię, nazwisko, adres, ewentualnie numer telefonu i adres e-mail,
-nagłówek,
-opis sytuacji, produktu, przedstawienie wszelkich szczegółów, które pomogą w rozwiązaniu problemu,
-nasze oczekiwania wobec banku – zwrot opłaty, wydanie nowej karty, zwolnienie z opłaty itp.; jeśli reklamacja będzie uzasadniona, bank w ramach przeprosin może np. dodatkowo zwolnić nas z opłaty za pewien produkt bankowy,
-podpis – najlepiej zgodny z kartą wzoru podpisów.

Gdy pracownik otrzyma reklamację, poprośmy o jego podpis (parafkę) i pieczątkę imienną bądź pieczątkę oddziału, do którego skierowaliśmy pismo wraz z potwierdzoną przez niego datą oraz o skserowanie dokumentu. Będzie to nasz dowód, że reklamacja została złożona na ręce konkretnej osoby, w konkretnym dniu.

Możemy także poprosić o kontakt do osoby, która przyjęła reklamację. Banki zazwyczaj mogą podać tylko numer infolinii (tu często także możemy zdobyć informację, na jakim etapie rozpatrywania jest nasza reklamacja), ale poprośmy chociaż o adres mailowy. W razie pytań będziemy mogli się skontaktować w wygodniejszy sposób niż fatygowanie się do oddziału banku.

Banki zaznaczają w umowach i regulaminach, jak długo klient będzie musiał czekać na rozpatrzenie reklamacji. Nie musi to być dokładnie 14 dni roboczych. Niektóre instytucje priorytetowo określają status pewnych reklamacji i nawet po kilku dniach klient wie, jaką bank podjął decyzję. Często jednak zdarza się, że przez kilka miesięcy bank rozpatruje naszą skargę czy prośbę o zwrot nieprawidłowo pobranej opłaty. Gdy dostaniemy odpowiedź negatywną lub mamy dosyć wykłócania się z bankiem, możemy zgłosić swoją sprawę do Komisji Nadzoru Finansowego.

Skargę możemy złożyć także poprzez formularz zamieszczony na stronie Komisji Nadzoru Finansowego – www.knf.gov.pl

Sąd polubowny przy KNF zajmuje się rozstrzyganiem sporów pomiędzy bankami i instytucjami finansowymi a osobami korzystającymi z ich usług. Do sądu polubownego nie możemy jednak kierować każdej sprawy – wartość przedmiotu sporu musi przekraczać 500 złotych.

Ile poczekamy na decyzję
Czas, jaki bank może poświęcić na rozpatrzenie naszej reklamacji, to maksymalnie 90 dni. Nawet jeśli będziemy czekali na odzew ze strony instytucji trzy miesiące, możemy uzyskać negatywną decyzję. W takim przypadku możemy walczyć dalej poprzez zażalenie na decyzję odmowną lub zwrócić się do sądu polubownego przy KNF.

Niektóre reklamacje, na przykład dotyczące awarii systemu, w konsekwencji których klient utracił środki z konta, są czasem traktowane przez bank priorytetowo. Pracownik banku zna sprawę i przyznaje klientowi rację, a ten ostatni musi jedynie poczekać, aż pieniądze znajdą się na jego rachunku. Pamiętajmy jednak, że takie zachowanie nie jest regułą i każdy bank indywidualnie rozpatruje roszczenia klientów.

To, w jaki sposób banki weryfikują reklamacje, ile czasu klient musi czekać na decyzję instytucji oraz czy formalności związane ze złożeniem reklamacji nie są skomplikowane, buduje wizerunek instytucji. Klientów jest wielu, podobnie jak problemów, które departamenty zajmujące się reklamacjami muszą zweryfikować.

Racja nie zawsze po naszej stronie…

Banki przyjmują wiele reklamacji, w których przedmiotem sporu jest opłata pobierana za kartę kredytową. Klienci nie zgadzają się z oprocentowaniem lub ze zbyt krótkim okresem bezodsetkowym (często słowa „okres bezodsetkowy może wynieść maksymalnie…” są przez klientów niezauważane). Kwestionowane są też opłaty – począwszy od opłaty rocznej bądź miesięcznej, po dodatkowe ubezpieczenia plastikowego pieniądza. Często reklamowany jest roczny koszt obsługi plastikowego pieniądza. Mimo, że w umowie bank zastrzega sobie możliwość pobrania opłaty rocznej, jeśli klient nie ustosunkuje się do okresu wypowiedzenia, rozgoryczeni klienci obwiniają bank za ściągnięcie opłaty dochodzącej nawet do kilkuset złotych.

I znów złota rada – w banku nikt nie może nas pospieszać i wymagać podpisania umowy bez uprzedniego zapoznania się z nią. Biorąc za przykład wspomniane kredytówki: umowa ma zazwyczaj kilka stron. I tam właśnie znajdziemy informacje dotyczące opłat, okresu wypowiedzenia, rezygnacji z karty, zmiany limitu itp.

Dokładne zapoznanie się z umową to kwestia kilku minut, a dzięki temu możemy świadomie korzystać z produktu bankowego, unikniemy sytuacji spornych i w konsekwencji reklamacji.

…ale umowa może zawierać nieścisłości

Warto pamiętać, że do reklamacji mamy prawo. Banki także mogą się pomylić, na przykład zbyt szybko pobierając opłatę roczną za kartę, niesłusznie – pomimo wcześniejszych rezygnacji – ściągają z rachunku opłatę za ubezpieczenie, składają zapewnienia, które nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości.

Jakakolwiek nieścisłość dotycząca naszych pieniędzy powinna nas zainteresować. Jeśli bank nalicza koszty ubezpieczenia, którego nie chce chcemy, warto udać się do oddziału i zrezygnować z produktu.

Reklamacja nie musi oznaczać wojny z bankiem. Powodem naszego niezadowolenia może być awaria systemu banku a nie błąd pracownika. Jednak zawsze warto upominać się o to, co nam się należy, a także odwoływać się od niesłusznie naliczonej opłaty.

Hanna Braun

Źródło: Bankier.pl

banki skargi 2010-07-29
Redakcja PRNews.pl
Tagi: banki skargi

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców