Polskie mikro i małe przedsiębiorstwa charakteryzuje silna orientacja kosztowa, wynika z badania przeprowadzonych na zlecenie HSBC Bank Polska S.A. przez firmę badawczą Pentor Research International na firmach, których obroty nie przekraczają 60 mln PLN.
Pytane o najważniejsze kryteria wyboru banku firmy z tego segmentu najczęściej wskazywały niskie koszty obsługi (37%) oraz dobre warunki kredytowe (35%). „To naturalne”, mówi Piotr Karoń, dyrektor Departamentu Bankowości Małych Przedsiębiorstw HSBC Bank Polska S.A. „Im mniejsze przedsiębiorstwo, tym większą wagę przywiązuje do wysokości ponoszonych kosztów. Dotyczy to szczególnie opłat związanych z produktami czy usługami, z których korzystają na co dzień, na przykład opłat za prowadzenie rachunku bankowego czy przelewy. Mikro i małe firmy nie chcą przepłacać również za finansowanie kredytem, dlatego zwracają dużą uwagę również na opłaty związane z korzytaniem z kart kredytowych czy kredytu w rachunku bieżącym”, dodaje.
Wysokość opłat to nie jedyne kryterium, którym przy wyborze banku kierują się przedsiębiorstwa z tego segmentu. Duże znaczenie ma dla nich również wiarygodność banku. Na to kryterium wskazało 16% firm poddanych badaniu. Okazało się ono ważniejsze niż bliskość placówki bankowej (11%), szeroka sieć oddziałów (3%) czy choćby wsparcie dedykowanego doradcy (3%). „Mikro i małe przedsiębiorstwa potrzebują partnerów godnych zaufania. Szukając dostawcy usług bankowych stawiają na instytucje o stabilnej pozycji, co stanowi gwarancję bezpieczeństwa powierzonych jej środków”, mówi Piotr Karoń.
Istotnym kryterium wyboru banku z punktu widzenia mikro i małych firm są również korzystne oprocentowanie rachunków i lokat (16%), profesjonalna obsługa (15%) oraz dobra bankowość internetowa (16%). To ostatnie kryterium, które – jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie HSBC – ma większe znaczenie niż bliskość placówki bankowej (11%) czy szybki czas obsługi w oddziałach (8%).
„To znak naszych czasów. Mikro i mali przedsiębiorcy coraz częściej i chętniej sięgają po rozwiązania
z zakresu bankowości bezpośredniej, wykorzystując zdalne kanały dostępu do zarządzania finansami firmy. Dzięki temu oszczędzają czas, który musieliby poświęcić na „wyprawę” do oddziału i wykonanie transakcji w placówce banku oraz pieniądze z uwagi na fakt, że korzytanie z bankowości bezpośredniej jest istotnie tańsze niż korzytanie z tradycyjnych kanałów dostępu”, mówi Piotr Karoń.
Źródło: HSBC Bank Polska