PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRSkuteczna polityka cenowa na trudnym rynku: studium przypadku

Skuteczna polityka cenowa na trudnym rynku: studium przypadku

Marketing i PR 15.06.2010 (07:09)

Oto opis skutecznej polityki cenowej z ostatnich miesięcy, przyjętej przez jednego z liderów rynku FMCG w Polsce. Przypadek został opisany przez krakowiaka – jednego z użytkowników serwisu Wymiatacze.pl.

Sytuacja

  • Firma jest liderem na rynku, z udziałem w rynku rzędu 40 %. Kolejni „gracze” dysponują udziałem ponad dwa razy mniejszym od udziałów lidera.
  • Pod koniec 2008 roku pojawiły się sygnały spowolnienia gospodarczego. W takich sytuacjach nasila się ryzyko spadku popytu oraz wojny cenowej.
  • W FMCG niemal każdy produkt ma dwie ceny rekomendowane. Na przykład, 3,99 zł. to cena rekomendowana w typowych sklepach detalicznych (drukowana na opakowaniu), podczas gdy faktyczna cena na półce w sieciach handlowych to 3,70 zł.
  • Sieci handlowe dostają od producenta dwa rabaty. Pierwszy to rabat wstępny (za kupione produkty), w wysokości np. 10 %; drugi – to rabat odsprzedażowy (za sprzedane produkty), np. 12 %. Z punktu widzenia producenta, im rabat odsprzedażowy jest wyższy, a rabat wstępny – niższy, tym lepiej (rabat odsprzedażowy jest płacony później, poza tym motywuje sieci do skuteczniejszego „wypychania” produktów do konsumentów).
  • Obecnie sieci w mniejszym stopniu niż kiedyś próbują zarobić na opłatach promocyjnych (np. za wykupienie końcówki regału). Z punktu widzenia sieci, najważniejsza jest marża, drugi pod względem ważności jest rabat. Dla niektórych kupców istotny jest również wolumen.

Decyzja

  • Ustalono, że cena rekomendowana na rynku ulega zrównaniu dla sieci i dla detalu, na poziomie pomiędzy dotychczasową ceną w detalu i w sieciach (jednak bliżej pułapu ceny w sieciach), a więc w tym przypadku – około 3,80 zł.
  • Decyzją tą objęto tylko wybrane produkty, na które popyt w sieciach handlowych jest stosunkowo mało elastyczny (a więc minimalny wzrost cen nie powoduje dramatycznego spadku popytu), za to względnie elastyczny w mniejszych sklepach detalicznych (spadek cen powoduje intensywny wzrost popytu na określony produkt). Decyzję tę poprzedziły liczne badania i analizy zmian popytu na poszczególne produkty firmy.

Wstępne korzyści dla partnerów handlowych

  • Dla kupców w sieciach oznaczało to większą marżę (cena delikatnie wzrosła)
  • Detal mógł zaoferować Klientom analogiczne ceny, jak duże sieci, a więc dzięki temu rosła konkurencyjność mniejszych sklepów wobec sieci handlowych. 

Mechanizm cenowy

  • Producent postanowił  wykorzystać wzrost marży do „podzielenia” się  dodatkową marżą. Chodziło o to, aby uszczknąć 1,5 punktu procentowego z rabatu wstępnego (który spadł do około 8,5 %). Jednak wciąż pozwalało to sieciom zarobić więcej niż wcześniej, ze względu na podniesienie cen i wyższą marżę.
  • Z kolei podczas obniżenia ceny w mniejszych sklepach detalicznych, namówiono kierownictwo do zejścia z marży – a więc w obniżce ceny partycypował producent oraz sklep. Pozwoliło to znacznie podnieść wolumen (ilość) sprzedaży tych produktów.

Efekty

  • Przy kurczącym się rynku (spadek wolumenu o około 4 %), lider rynkowy podczas spowolnienia ugruntował swoją pozycję na rynku – jego wolumen wzrósł o około 12 %, a marża o 2 % w stosunku do roku poprzedniego.
  • Uprzedzono ewentualny atak cenowy konkurencji – ze względu na bardzo silną pozycję lidera w sieciach i w sklepach detalicznych, możliwe było zainicjowanie skutecznej wojny cenowej; stosunkowo słaba i zdezorientowana konkurencja zareagowała z opóźnieniem i mało skutecznie.

Wnioski

  • Skuteczne rozwiązania bywają  mało spektakularne („dłubanie przy cenach” nie jest sztandarowym przykładem z podręczników skutecznego zarządzania, a jednak pozwoliło bardzo umocnić pozycję firmy). Jest to zgodne z zasadami Wing Chun Kung Fu w biznesie, opisanymi m.in. tutaj przez Jakuba.
  • O sukcesie zadecydowały bardzo starannie wyselekcjonowane i dobrze zinterpretowane dane. Kluczowe było przeanalizowanie elastyczności popytu w kanale detalicznym oraz w sieciach handlowych.
  • We wdrażaniu nowej polityki cenowej bardzo pomogła dyscyplina działu handlowego. Istotne było przełamanie uprzedzeń sieci („Dlaczego zabieracie mi moje 1,5 %?!”) oraz samych handlowców („Od lat pracowaliśmy z sieciami na określonym upuście wstępnym, a teraz chcemy im go obciąć?!”). Jednak odwaga i determinacja popłacają. Ponad 90 % sieci handlowych i sklepów skorzystało z proponowanego mechanizmu. Zdarzały się sieci, którym do tego stopnia zależało na utrzymaniu poprzednich cen (np. 3,70 zł. zamiast 3,80 zł), że były gotowe do dalszych ustępstw w zakresie marży (przy niewielkiej pomocy ze strony producenta).
  • Do wojny cenowej uprawniała producenta pozycja sprawnego, zdyscyplinowanego lidera – gdyby podobny mechanizm uruchomił którykolwiek z wiceliderów, prawdopodobnie reakcja lidera byłaby bardzo szybka i inicjatorzy obniżenia cen w sieciach wyszliby z niej z dużymi stratami.

Źródło: Wymiatacze.pl

wymiatacze.pl 2010-06-15
Redakcja PRNews.pl
Tagi: wymiatacze.pl

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców