W większości banków okres zamykania rachunku trwa 30 dni. Jeśli klient zdecyduje się zamknąć konto, które zakładał w promocji, będzie musiał zapłacić nawet 50 zł kary.
Od kilku miesięcy trwa wojna banków na konta osobiste. Wiele instytucji zmodyfikowało na korzyść klientów ofertę rachunków i wprowadziło nowe pakiety. Coraz częściej na rynku pojawiają się tanie konta internetowe i rachunki dające dostęp do wszystkich bankomatów w kraju bez prowizji. Dla osób, które płacą zbyt duże prowizje za obsługę swojego konta, nadszedł odpowiedni moment do rozejrzenia się za korzystniejszą ofertą.
Przeniesienie rachunku do innego banku nie jest czynnością skomplikowaną. Tym bardziej, że od początku roku obowiązuje nowa rekomendacja, która usprawnia proces zmiany konta. Nowy bank na wniosek klienta pomaga przenieść ustanowione wcześniej zlecenia stałe i polecenia zapłaty. Dodatkowo może poinformować wybrane instytucje, np. pracodawcę, ZUS, czy urząd skarbowy o tym, że klient zmienił numer rachunku.
Okres wypowiedzenia
Warto jednak wiedzieć, że z banku nie można odejść natychmiast. Umowy o prowadzenie konta osobistego zawierane są na czas nieokreślony, ale klienta obowiązuje okres wypowiedzenia. Tylko w niektórych bankach można zamknąć konto podczas jednej wizyty w placówce. Taki proces jest możliwy na przykład w ING Banku Śląskim, DnB Nord i Raiffeisen Banku (jeśli nie ma debetu). Stosunkowo krótki okres wypowiedzenia obowiązuje także w Banku PKO BP – 14 dni. W większości instytucji okres wypowiedzenia wynosi 30 dni. Może być jednak dłuższy – w Banku Pekao SA może trwać do 60 dni.
Niestety w okresie wypowiedzenia banki pobierają standardową opłatę za prowadzenie rachunku. Przenosząc ROR do innej instytucji, należy zatem zostawić na „starym” koncie kwotę, która zostanie przeznaczona na prowizję za obsługę konta. Ewentualna reszta zostanie przelana na wskazany przez klienta nowy rachunek. W momencie składania rezygnacji z konta osobistego, klient powinien także zwrócić kartę debetową wydaną do rachunku. Jeśli konto było zakładane przez internet, karta zostaje tylko zablokowana. W niektórych instytucjach konto można zamknąć od ręki, jeśli do rachunku nie była wydawana karta.
Warto przy tym zwrócić uwagę, że po oddaniu karty, klient nadal musi płacić standardową prowizję za jej obsługę w okresie wypowiedzenia. Tymczasem ROR bez aktywnej karty nie jest w pełni funkcjonalny. Klient nie może wypłacić z bankomatu gotówki zgromadzonej na koncie, ani dokonać płatności kartą.
50 zł za zamknięcie konta
Jeśli klient otwierał rachunek na promocyjnych warunkach, musi liczyć się z tym, że za zbyt szybką rezygnację z usług danego banku zapłaci karę. Bank BPH pobiera 50 zł prowizji, jeśli klient zamknie konto Sezam w ciągu 12 miesięcy od jego otwarcia. Nie dotyczy to konta oszczędnościowego Sezam Oszczędzam. Bank Ochrony Środowiska pobiera taką samą opłatę za zamknięcie Konta Wyjątkowego w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy od momentu rozpoczęcia korzystania z usług. W Banku Pocztowym okres ten trwa pół roku.
Jeśli klient rozmyśli się w ciągu 3 miesięcy, to zapłaci za zamknięcie także w Nordea Banku i Invest-Banku. W pierwszym banku opłata wynosi od 20 do 30 zł w zależności od rodzaju konta, w drugim – 30 zł. Zamknięcie konta w okresie promocji w Invest-Banku kosztuje 50 zł.
W niektórych przypadkach kary mogą być jeszcze wyższe. Getin Noble Bank za pośrednictwem firmy Open Finance oferuje klientom Konto Optymalne z nawigacją GPS w prezencie. Klient, który będzie chciał zamknąć rachunek w ciągu 18 miesięcy od momentu otwarcia, będzie musiał uiścić opłatę w wysokości 150 zł. Opłata nie zostanie pobrana tylko wtedy, jeśli klient zwróci nawigację w stanie nienaruszonym. Czyli, gdy nie rozpakuje jej z pudełka.
Przenosząc konto do innej instytucji należy pamiętać także o tym, by uregulować inne zobowiązania wobec banku. Przykładowo, rachunku nie będzie można zamknąć, jeśli nie zostanie spłacone zadłużenie z tytułu debetu czy limitu kredytowego. W takich przypadkach warto zatem zaplanować wcześniej cały proces zmiany rachunku. Warto także pamiętać, że przy umowach ramowych zamknięcie ROR-u nie musi oznaczać zakończenia współpracy z bankiem. W takiej sytuacji może być konieczne rozwiązanie umowy o świadczenie usług bankowych.
Źródło: Bankier.pl