PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizySavoir-vivre w relacjach zawodowych

Savoir-vivre w relacjach zawodowych

Analizy 26.05.2010 (10:17)

Niemiecki przedsiębiorca Jörn M. Kreke uważa, że uprzejmość jest najlepszym argumentem w sprzedaży. Schopenhauer powiedział, że jest jak dmuchana poduszka: mimo, iż pusta w środku, łagodzi ciosy, jakie otrzymujemy od życia. Savoir-vivre, etykieta i uprzejmość w relacjach zawodowych.

Uprzejmość bywa niezauważalna, jednak jej brak okazuje się dojmujący. Narzekamy na nieuprzejmość, jaka spotyka nas w relacjach z pracownikami branży usług, przedstawicielami współpracujących firm, urzędnikami, kolegami z pracy. Bywa, że nieumiejętność okazywania innym pozytywnych zachowań to wynik złych manier, nieodpowiedniego wychowania, a nawet środowiskowego przyzwolenia. Dlaczego savoir-vivre, etykieta i uprzejmość odgrywają w relacjach interpersonalnych (a szczególnie biznesowych) tak ważną rolę?

Uprzejmość a wizerunek

Angielska pisarka Daphne de Maurier mawiała, że przyjazne słowo nic nie kosztuje, a jest najpiękniejszym prezentem. Pogląd ten możemy oczywiście odnieść wyłącznie do kontaktów rodzinnych, przyjacielskich bądź koleżeńskich. Rzecz staje się jednak o wiele bardziej złożona, kiedy poruszamy kwestię nieuprzejmości w relacjach korporacyjnych i instytucjonalnych. Nie ulega wątpliwości, że uprzejmość odgrywa istotną rolę w budowaniu obrazu firm i urzędów przyjaznych klientom. Byłoby idealnie, gdyby stała się nawykiem – zarówno w relacjach z kontrahentami i interesantami (nawet tymi wyjątkowo kłopotliwymi i narzekającymi), jak i współpracownikami (także podwładnymi). Na wizerunek korporacyjny istotny wpływ mają bowiem wszystkie osoby reprezentujący firmę – szczególnie jednak te, które bezpośrednio kontaktują się z otoczeniem. Dlaczego tak ważne jest pozytywne postrzeganie firmy lub instytucji? Otóż umiejętnie budowany wizerunek korporacyjny ma m.in. wartość ekonomiczną, ponieważ wpływa na lojalność dotychczasowych oraz wzrost liczby nowych klientów i kontrahentów. Z pozytywnie postrzeganą firmą lub instytucją identyfikują się pracownicy, którzy nie tylko wykazują się większą motywacją w wypełnianiu obowiązków zawodowych, ale także nie są skłonni do zmiany pracodawcy.

Dobra wola czy obowiązek?

Amerykański przedsiębiorca Charles Lazarus stwierdził, że najwięcej rzeczy, których się uczymy, uczymy się od klientów. To ciekawy pogląd, który można odnieść do kwestii dobrych manier i odpowiedniego zachowania. Wielu szefów i menedżerów uważa bowiem, że uprzejmość to obowiązek w stosunku do kontrahentów, klientów, interesantów. Osoby, firmy i instytucje, budujące wokół siebie mur formalizmu, niedostępności, nieuprzejmości i biurokratyzmu skutecznie zniechęcają innych do kontaktów. Pamiętajmy, że nasza uprzejmość jest ważnym elementem kultury firmy lub instytucji, którą reprezentujemy. Pracownicy zobligowani do pokonywania konfliktów z klasą, przestają obawiać się klientów i interesantów o roszczeniowej postawie.

Savoir-vivre a kompetencje

Znajomość zasad savoir-vivre’u odgrywa ważną rolę w budowaniu wizerunku osobistego. Pamiętajmy, że kształtując swój obraz w sposób pośredni budujemy wizerunek firmy, którą reprezentujemy. Tzw. psychologia pierwszego wrażenia działa w każdym przypadku: w pierwszych sekundach kontaktu z nowo poznaną osobą oceniamy m.in. jej umiejętność budowania relacji, otwartość, klasę. Dobre maniery – choć może nie jest to oczywiste – stanowią ważny elementem potwierdzający nasze kompetencje. Dotyczy to również kompetencji kierowniczych. Uprzejmość zaś przyczynia się (to nie ulega wątpliwości) do budowania autorytetu u podwładnych.

Etykieta w biznesie

W relacjach zawodowych warto pamiętać o najważniejszych zasadach savoir-vivre’u, określających pożądane zachowania w różnych sytuacjach. Poniżej przedstawiam 10 złotych zasad etykiety w biznesie.

1.Dbaj o obraz twojej osoby w oczach klientów i kontrahentów – pamiętaj, że kształtując pozytywny wizerunek osobisty w sposób pośredni budujesz obraz firmy lub instytucji, którą reprezentujesz.

2.Nie lekceważ roli, jaką w kontaktach zawodowych odgrywa pierwsze wrażenie – od początkowych chwil kontaktu z klientem lub kontrahentem staraj się zjednać sobie  jego sympatię.

3.Pamiętaj, że swój profesjonalizm można podkreślać określonymi zachowaniami awerbalnymi (postawą, uśmiechem, kontaktem wzrokowym, gestami) oraz techniką operowania głosem (dzięki której wzmacniasz siłę wypowiadanych przez ciebie słów).

4.Dbaj o ubiór, w którym prezentujesz się klientom i kontrahentom – zwróć uwagę na to, że podobnie, jak wizytówką firmy jest wystrój wnętrz, tak wizytówką jej pracowników jest ich strój.

5.Dokonując prezentacji posługuj się zarówno imieniem, jak i nazwiskiem. Pamiętaj także, aby celebrować moment wymiany wizytówek. Witając klienta lub kontrahenta wstań oraz zapnij marynarkę lub żakiet. W określonych sytuacjach występuj z inicjatywą podania dłoni.

6.W rozmowie z klientami podkreślaj indywidualny stosunek do ich potrzeb oraz życzeń, wyrażaj gotowość do pomocy i współpracy, nie szczędź zwrotów świadczących o twojej uprzejmości.

7.Organizując ważne spotkanie lub uroczystość służbową, zadbaj o staranne przygotowania; pamiętaj, że powinny się one rozpocząć z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym.

8.Prowadząc z gośćmi lub kontrahentami swobodne i niezobowiązujące rozmowy, stosuj zasady „small talk”; dyskutuj wyłącznie o sprawach, które wywołują pozytywne skojarzenia.

9.Pamiętaj, że zasady etykiety obowiązują również wtedy, kiedy prowadzisz rozmowy telefoniczne oraz wysyłasz korespondencję (również drogą elektroniczną).

10. Zachowuj się uprzejmie w stosunku do klientów nawet w najbardziej krytycznych i konfliktowych sytuacjach.

Źródło: Langas Group

analizy 2010-05-26
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców