Ponad 75 proc. dziennikarzy ekonomicznych jest zadowolonych ze współpracy z osobami odpowiedzialnymi za kontakty z mediami w bankach. Zdaniem respondentów liderami rynku bankowego w prowadzeniu polityki informacyjnej w Polsce są Bank Zachodni WBK oraz ING Bank Śląski – wynika z najnowszego raportu ARC Rynek i Opinia.
Rynek bankowy charakteryzuje się obecnie dużą dynamiką. Światowy kryzys gospodarczy przyczynił się jednak do spadku zaufania do tego sektora. W takich warunkach osoby zajmujące się kształtowaniem wizerunku instytucji bankowych mają przed sobą większe wyzwanie. Muszą elastycznie reagować na zmieniające się warunki na rynkach finansowych i w odpowiedni sposób o nich komunikować swojemu otoczeniu zewnętrznemu.
W badaniu przygotowanym przez ARC Rynek i Opinia dziennikarze przedstawili swoje oceny i oczekiwania dotyczące współpracy z przedstawicielami banków. Wynika z nich, że podobnie jak dwa lata temu, cenią oni sobie szybkość działania i dostępność osób, z których wiedzy mogliby skorzystać. Nie oczekują, że będą to sami rzecznicy. Dziennikarze bardzo pozytywnie oceniają umożliwianie i ułatwianie im kontaktów ze specjalistami zatrudnionymi w bankach. Często są oni bowiem w stanie przekazać bardziej rzetelne i pełniejsze informacje. „Odpowiedzi te wynikają zapewne ze specyfiki pracy dziennikarzy, którzy ciągle poddawani są rygorowi terminów wysłania materiałów do druku lub emisji” – mówi badaczka Justyna Malczyk z ARC Rynek i Opinia.
Dziennikarze kładą również nacisk na wysoki poziom merytoryczny materiałów, które nie powinny ograniczać się tylko do informowania o wprowadzaniu przez bank nowego produktu. Im szerszy kontekst prezentowanego materiału – możliwie wzbogaconego o porównania i opis sytuacji na rynku – tym większą wartość ma on dla dziennikarza.
W wypowiedziach dziennikarzy wyraźnie przebija się oczekiwanie, aby w większym stopniu personalizować przesyłane komunikaty i dopasowywać je do zagadnień, jakimi zajmuje się dana osoba. „Takie działania ułatwiają prace dziennikarzom. Chronią ich przed koniecznością filtrowania informacji i zagubieniem ważnych treści w gąszczu otrzymywanych materiałów” – dodaje Malczyk.
Dziennikarze w swojej pracy poszukują ciekawych tematów, które mogliby rozwinąć. Niezwykle cenią sobie wychodzenie z propozycjami tematów i podsuwanie ciekawostek, które mogą ich zainspirować. W tym kontekście warto wspomnieć o konferencjach prasowych, które w wielu przypadkach powinny mieć zdaniem dziennikarzy mniej ogólny charakter. Zastanawiają się też nad zmianą ich formuły.
„Banki będą musiały przemyśleć rolę konferencji prasowych, chyba już przychodzi czas, że te konferencje nie wychodzą. Jest coraz mniej dziennikarzy piszących na ten temat, którzy mogą przyjść na konferencję i później coś napisać na ten temat. Coraz trudniej jest przyciągnąć dziennikarzy. Niektórzy wprowadzają teraz te konferencje on-line i można już siedząc za biurkiem, oglądać lub zadać pytanie. Trzeba zastanowić się nad takim rozwiązaniem – mówi jeden z respondentów.
W badaniu zrealizowanym przez ARC Rynek i Opinia dziennikarze ekonomiczni ocenili, z którymi biurami prasowymi banków współpracuje im się najlepiej. W czołówce znalazły się ING Bank Śląski, Bank Zachodni WBK, MultiBank, PEKAO S.A., PKO BP oraz Deutsche Bank.
Zbadano także, które media stanowią dla dziennikarzy najważniejsze źródło informacji o rynku finansowym. Na pierwszym miejscu wśród gazet znalazła się „Rzeczpospolita” (74 proc.), na drugim „Dziennik Gazeta Prawna” (59 proc.), a zaraz po niej „Gazeta Wyborcza” (54 proc.). Na kolejnych pozycjach uplasowały się „Parkiet” (39 proc.) oraz „Puls Biznesu” (39 proc.).
Wykres 1. Czasopisma stanowiące źródła informacji o rynku finansowym dla dziennikarzy
Na wykresie przedstawiono odpowiedzi wskazane przez co najmniej 2 respondentów.
*Dane dla Dziennika Gazety Prawnej zestawiono z danymi z poprzedniej fali badania dla Gazety Prawnej
Źródło: ARC Rynek i Opinia
Jeśli chodzi o strony internetowe to czele znalazł się portal bankier.pl (59 proc.). Zaraz po nim uplasował się money.pl (53 proc.), a na kolejnych miejscach pojawiły się prnews.pl (34 proc.), strona Narodowego Banku Polskiego (26 proc.) oraz witryny internetowe samych banków (25 proc.).
Wykres 2. Strony internetowe stanowiące źródła informacji o rynku finansowym
Na wykresie przedstawiono odpowiedzi wskazane przez co najmniej 2 respondentów
Źródło: ARC Rynek i Opinia
Badanie zostało przeprowadzone metodą indywidualnych wywiadów standaryzowanych w dniach 5 marca – 14 kwietnia 2010 roku na próbie N=61 dziennikarzy. W badaniu wzięli udział dziennikarze specjalizujący się w tematyce finansowej, którzy kontaktują się z działami PR banków w ramach swojej pracy.
Informacje o badaniu:
„Badanie opinii dziennikarzy na temat banków i ich polityki Public Relations 2010” stanowi szóstą edycję badania realizowanego przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia. Poprzednie przeprowadzone zostały w roku 2000, 2002, 2004, 2006 i 2008.
Badanie zostało przeprowadzone metodą indywidualnych wywiadów standaryzowanych w dniach 5 marca – 14 kwietnia 2010 roku na próbie N=61 dziennikarzy. W badaniu wzięli udział dziennikarze specjalizujący się w tematyce finansowej, którzy kontaktują się z działami PR banków w ramach swojej pracy.
Źródło: ARC Rynek i Opinia