PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeWażne zmiany w prawie telekomunikacyjnym. Abonenci objęci ochroną przed naciągaczami na SMS-y premium

Ważne zmiany w prawie telekomunikacyjnym. Abonenci objęci ochroną przed naciągaczami na SMS-y premium

Informacje 14.12.2018 (09:39) artykuł nadesłany

Od 12 grudnia abonenci są lepiej chronieni przed nadużyciami ze strony nieuczciwych dostawców SMS Premium. W pełnej funkcjonalności działa także Alert RCB – system przekazywania obywatelom wiadomości SMS o zbliżających się zagrożeniach.

Stop nieuczciwym dostawcom usług Premium

Abonenci są chronieni przed niechcianymi SMS Premium dzięki czemu będą mogli lepiej kontrolować swoje wydatki. Możliwe jest określenie progu kwotowego dla wydatków na usługi Premium na poziomie takim jak dotychczas – np. 35, 100, 200 zł lub całkowite zablokowanie tego typu usług (próg 0 zł) – co jest nowym rozwiązaniem. Dotychczas nie było możliwości zablokowania bezpłatnych SMSów przychodzących. Efekt? Na telefony komórkowe dzieci trafiały np. treści o charakterze erotycznym, reklamujące jakiś portal, których rodzice nie mieli możliwości zablokować.

telefon bankowość mobilna
Novic, YAY Foto

Osiągnięcie wskazanego progu skutkuje zawiadomieniem abonenta i blokadą usług Premium. Jeśli abonent sam nie określi w umowie progu kwotowego, domyślnym progiem będzie kwota 35 zł.

Nowelizacja umożliwia zablokowanie wszystkich usług Premium nawet, gdy są one bezpłatne, co ma znaczenie dla ochrony dzieci przed nieodpowiednimi treściami.

Abonenci będą bardziej świadomi z jakich usług Premium korzystają i kto tę usługę świadczy. Bezpośrednio przed rozpoczęciem świadczenia usługi abonent musi wyrazić zgodę na jej świadczenie. Na fakturze umieszczane będą informacje o numerze usługi Premium i rejestrze Premium prowadzonym przez regulatora rynku – Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Dzięki tym informacjom abonent będzie mógł ustalić do kogo kierować reklamację usługi.

Prezes UKE otrzymał nowe narzędzia ochrony abonentów przed nadużyciami. Będzie mógł m.in. nakazać operatorowi zablokowanie dostępu do numeru Premium lub pobierania opłat za usługę, a w przypadku niezrealizowania zakazu nałożyć na operatora karę. Regulator będzie mógł również nakazać podmiotowi realizującemu usługi Premium zaprzestanie świadczenia usługi.

Rusza system powiadamiania o zagrożeniach

Od dziś zaczyna działać w pełnej funkcjonalności system ostrzegania przed zagrożeniami zapewniający przekazywanie obywatelom wiadomości SMS o zbliżających się zagrożeniach.

W związku z wejściem w życie zmian w ustawie o zarządzaniu kryzysowym, wprowadzanych nowelizacją ustawy Prawo telekomunikacyjne, kończy się pilotaż systemu ostrzegania SMS-ami przed zagrożeniami. Pilotaż realizowany był od 29 czerwca br. na podstawie listu intencyjnego podpisanego między Ministrem Cyfryzacji, Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji, Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Dyrektorem Rządowego Centrum Bezpieczeństwa oraz przedstawicielami operatorów telekomunikacyjnych.

Na podstawie zmienionych przepisów ministrowie, kierownicy urzędów centralnych oraz wojewodowie mają obowiązek niezwłocznego informowania dyrektora RCB o zagrożeniu, które może skutkować wystąpieniem sytuacji kryzysowej.

Dyrektor RCB po otrzymaniu informacji o zagrożeniu przesyła tę informację operatorom sieci komórkowych, którzy niezwłocznie rozsyłają ją do swoich abonentów. Abonent, jeśli znajdzie się w obszarze zagrożenia dostanie na swój telefon SMS oznaczony jako ALERT RCB, informujący o rodzaju zagrożenia, jego lokalizacji, a także źródle ostrzeżenia. Celem przekazania tej informacji jest umożliwienie obywatelom podjęcia z odpowiednim wyprzedzeniem działań mających na celu uniknięcie zagrożenia. Komunikaty będą dotyczyły m.in. możliwości wystąpienia gwałtownych zjawisk atmosferycznych.

11 grudnia opublikowane zostało rozporządzenie dotyczące współpracy Dyrektora RCB z operatorami w zakresie przesyłania obywatelom komunikatów o zagrożeniu.

Szczegółowe informacje na temat systemu powiadamiania o zagrożeniach dostępne są tutaj https://rcb.gov.pl/alertrcb/

Umowy w formie dokumentowej

Od teraz dostawca usług musi informować konsumenta przed zawarciem umowy, jakie formy zawierania umów oferuje. O tym w jaki sposób umowa jest zawierana decyduje ostatecznie konsument. Abonent zawierając umowę w formie dokumentowej, treść umowy, swoją zgodę na jej zawarcie oraz regulamin i cennik otrzyma od dostawcy usług na trwałym nośniku (np. na papierze, płycie CD). Dzięki temu będzie mógł w każdej chwili sięgnąć do dokumentów określających warunki świadczenia usługi.

Abonent decyduje, w jaki sposób chce otrzymywać od swojego dostawcy wszelkie zawiadomienia o zmianach dokonanych w umowie, regulaminie lub cenniku (na adres korespondencyjny, adres e-mail). W przypadku, gdy tego nie określi otrzyma ich treść na trwałym nośniku, w postaci odpowiadającej tej w jakiej zawarł umowę.

Uproszczone wzory formularzy służących do przekazywania danych dotyczących działalności telekomunikacyjnej

Wchodzi w życie również rozporządzenie Ministra Cyfryzacji w sprawie przekazywania danych dotyczących działalności telekomunikacyjnej, które przedsiębiorcy obowiązani są przekazywać Prezesowi UKE. Dane te zostały ograniczone do tych, które mają dla Prezesa UKE rzeczywistą wartość analityczną, a ich przekazywanie nie stanowi nadmiernego obciążenia dla obowiązanych podmiotów.

Akt wprowadza tylko 9 w miejsce 13 formularzy. Zmniejszeniu ilości formularzy towarzyszy znaczące „odchudzenie formularzy” poprzez zmniejszenie liczby pól do wypełnienia.

Akt wprowadza możliwość przekazywania danych w formacie XML – dane dotyczące rodzaju i zakresu wykonywanej działalności telekomunikacyjnej oraz wielkości sprzedaży usług telekomunikacyjnych mogą być przekazywane w formacie XML za pomocą formularzy elektronicznych udostępnionych przez Prezesa UKE.

Wzory formularzy mają zastosowanie do wszystkich przedsiębiorców telekomunikacyjnych, bez względu na osiągane przychody.

Zgłoszenie do rejestru numerów Premium

Wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Cyfryzacji w sprawie wzoru zgłoszenia oraz wzoru zgłoszenia aktualizacyjnego do rejestru numerów wykorzystywanych do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie.

Rozporządzenie ustala wzory zgłoszeń, za pomocą których podmioty realizujące dodatkowe świadczenie będą informowały Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (Prezes UKE) o świadczonych usługach Premium.

Wzory zgłoszeń zostały opracowane w sposób prosty i przejrzysty. Ułatwi to przekazywanie informacji podmiotom realizującym dodatkowe świadczenie. Natomiast Prezes UKE będzie mógł sprawnie przetwarzać zebrane w ten sposób dane.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

2018-12-14
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców