PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyUsługi w Polsce są marne

Usługi w Polsce są marne

Analizy 15.03.2010 (10:34) artykuł nadesłany

15. marca co roku obchodzony jest Światowy Dzień Praw Konsumenta i Europejski Dzień Konsumenta. O problemach, z którymi borykają się konsumenci i o tym jaką pomoc mogą uzyskać, rozmawiamy z Miejskim Rzecznikiem Konsumentów we Wrocławiu Jerzym Barańskim.

Z czym przychodzą ludzie do rzecznika praw konsumentów?

Sprawy te dotyczą tego, co wiąże się z sytuacją konsumenta: to zarówno problemy dotyczące rozpadających się butów, jak i telefonów czy samochodów, nierzetelnie wykonanej usługi, sprzedaży tradycyjnej i na odległość. Rozrzut spraw jest duży, oczywiście pewnych problemów jest więcej. Tradycyjnie dominowało obuwie, ale to się zmienia. Proporcje się zmieniają, pojawia się telefonia komórkowa, pojawia się internet. Z drugiej strony ważne jest, że konsumenci mogą się udać po informację, poradę, interwencję. Trafia do nas ponad 8 tys. spraw rocznie, a to oznacza, że jesteśmy uznaną firmą. Dla konsumentów sama świadomość, że można gdzieś się udać po pomoc, jest ważna.

Z jakimi najdziwniejszymi, najmniej typowymi problemami zwracają się konsumenci do rzecznika?

Raz przyszła kobieta, która kupiła rajstopy elastyczne. Twierdziła, że się zsuwają i zademonstrowała mi to…

No właśnie, jak to jest ze świadomością Polaków praw, które im przysługują?

Ta świadomość stopniowo narasta. Patrząc na przestrzeni ponad 10 lat mojej działalności w tym zakresie, ilość spraw wskazuje, że świadomość wzrasta. Nie jest tak, że się nie przestrzega tych praw, ważne, że się dochodzi praw. We wcześniejszym okresie mieliśmy 3-4 tys. spraw rocznie. Teraz się to podwoiło. Widać też, że część klientów, którzy przychodzą do nas, chce tylko potwierdzić swoje stanowisko. To też jest wyznacznik znajomości swoich praw.

Jaką pomoc może otrzymać konsument od Państwa?

W dużej mierze to kwestia interwencji, porady, pomocy prawnej – pisania listów procesowych – w tym pozwów. Natomiast nie uczestniczymy w procesach sądowych. Procesy są bardzo czasochłonne, musielibyśmy poświęcić jednej sprawie bardzo dużo czasu kosztem innych osób. Biuro musiałoby być bardzo rozbudowane, a chyba nie ma takich potrzeb. Ważne jest to, że my ukierunkowujemy konsumentów, żeby iść na drogę sądową, albo raczej ze względów dowodowych rezygnować z tego. To jest kwestia merytorycznej oceny zasadności roszczeń.

Mówił Pan, że coraz więcej problemów pojawia się ze sprzedażą przez internet. Sprzedaż na odległość, w tym internetowa jest regulowana odrębnymi przepisami?

Ustawa z 2000 roku o ochronie niektórych praw konsumentów reguluje dwa rodzaje spraw. Pierwszy to umowy zawierane na odległość: internet, telefon czy w inny sposób poza lokalem sprzedawcy. Tego typu umowy cechują się tym, że mam prawo od nich odstąpić, ale nie zawsze sprzedawcy informują o tym prawie kupujących. Ustawodawca przewidział taką sytuację i mamy dłuższy czas na skorzystania z tego prawa. Tego typu sprzedaż powoli ale systematycznie wzrasta. Szczególnie młode pokolenie chętnie podchodzi do tego typu zakupów. Ale na przykład przy zakupach na Allegro nie zawsze możemy z tej ustawy skorzystać. Sprawa jest taka, że stroną umowy musi być przedsiębiorca i konsument, a tu często stronami są dwie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej – tu oczywiście przepisy o ochronie konsumenckiej nie wchodzą w rachubę. Oczywiście jeśli na Allegro sprzedaje przedsiębiorca, przepisy obowiązują z całą rozciągłością.

Czy często dochodzi do procesów? Czy sprzedawcy są skłonni do ugody?

Na pewno część spraw załatwia się ugodowo. Niewiele spraw kierowanych jest do sądu. Na 8 tys. zgłoszeń 120 pozwów sądowych to mało. To także kwestia naszej argumentacji. Czasami jest tak, że konsumentowi się wydaje, że ma rację, a nie ma podstaw do roszczeń albo nie ma dowodów. Jak mówiłem, nie wszystkie sprawy bierzemy i występujemy w interesie konsumenta. Tak samo jest w kwestii procesów sądowych, prawdopodobieństwo wygrania procesu ma kolosalne znaczenie, konsument nie chciałby przegrać, prawda? Nie możemy wziąć odpowiedzialności za decyzję sądu, ale możemy ocenić jakie jest prawdopodobieństwo wygrania sprawy.

O co musimy dbać, o czym musimy pamiętać jako konsumenci, żeby łatwiej nam było dochodzić naszych praw?

Z jednej strony musimy zadbać o stronę dowodową. Ggdy dostajemy paragon, dobrze jest go skserować. Część paragonów po pewnym czasie blaknie i jest nie do odczytania. Ważne jest przy zawieraniu umów, żeby te umowy czytać. Bywa tak, że podpisujemy umowę, która najczęściej obowiązuje przez określony czas, a gdzieś tam jest napisane, że należy ją wypowiedzieć, żeby przestała obowiązywać. A nam się wydaje, że po określonym czasie umowa wygasa. Szczegół, a rodzi problemy, bo okazuje się, że promocja minęła i płacimy za telefon czy internet znacznie wyższe stawki.
Często łapią się na tym kupujący samochody. Przy zakupie zostaje ubezpieczenie poprzednika, a kupujący zawiera umowę z innym ubezpieczycielem, nie wypowiadając umowy poprzedniego właściciela. No i taki posiadacz samochodu musi niestety zapłacić za dwie umowy ubezpieczeniowe. To, że trzeba wypowiedzieć umowę, niestety wynika z ustawy.

I da się wybronić w takiej sytuacji czy pozostaje tylko płacić dwa ubezpieczenia?

Jeżeli ten pierwotny ubezpieczyciel się uprze, to wygra tą sprawę. Stosunek ubezpieczeniowy trwa nadal. Tu najgorsza jest nieświadomość i niestety taka sytuacje się zdarzają.

Jak zmienia się podejście sprzedawców do klienta?

Na pewno sama sytuacja wymusiła zmianę zachowania. 20 lat temu mieliśmy puste półki, teraz towarów jest pod dostatkiem. Ale nie można powiedzieć, że jest wszystko w porządku. Bywa na przykład tak, i to dość często, że jest różnica pomiędzy oznakowaniem towarów na półce a kasą, w kasie cena jest wyższa. I tutaj zdarzają się dość przedziwne sytuacje, bo wiadomo, że wiążące jest to, co jest ofertą, czyli to, co jest na półce sklepowej. Sklepy uznają takie reklamacje, ale najpierw każą sobie zapłacić, a później dopiero reklamować. Spychają to na przykład na program komputerowy.
Rynek pracy wymusił, że kultura jest wyższa. Jednak na przykład w usługach różnie to bywa. Mamy taką znaną firmę zajmującą się obsługą samochodów, która stosuje różne sztuczki, licząc na to, że konsumenci nie czytają umów i za drobną naprawę samochodu zdzierają kilka tysięcy złotych.

To jakie sztuczki stosują takie warsztaty?

Są nierzetelni. Na przykład twierdzą, że wymienili części na nowe . Gdy odda się samochód do sprawdzenia do rzeczoznawcy, okazuje się, wszystkie części były już używane. Albo co innego się mówi, a co innego się robi, na przykład wypożycza się samochód na czas remontu, a gdzieś w umowie dopisuje się, że to wypożyczenie jest odpłatne. W usługach najgorzej to wygląda. Podejście jest takie, że wykonałem usługę, wziąłem pieniądze i już za to nie odpowiadam, choć przepisy mówią co innego.

Gdzie, w jakich branżach najtrudniej dochodzić własnych praw?

Ogólnie rzecz biorąc w usługach. Tutaj jest dość duża nierzetelność świadczenia usług i okazuje się, że 20 lat jest niewystarczające, by podnieść poziom usług. Usługi są marnie wykonywane.

Jakie największe wartościowo sprawy trafiają do rzecznika?

Mieszkania, tu parę setek tysięcy wchodzi w rachubę, jednak to są sytuacje krańcowe. Odszkodowanie to naprawa szkody, ale także rekompensata za utracone korzyści.
W sprawach konsumenckich trudno wyliczyć utracone korzyści. W przypadku firmy jest przestój, który przekłada się na utracone korzyści, w sprawach konsumenckich co do zasady będzie to przede wszystkim ta pierwsza część.

Jakie problemy mają konsumenci z bankami?

Nie bardzo rozumiem politykę banków. W sytuacji, gdy konsument wpadł w tarapaty, ma problemy ze spłatą kredytu i proponuje bankowi inne rozłożenie spłat rat kredytu, banki pozostają przy swoim. Chyba lepiej otrzymać teraz mniej, a kredyt mieć spłacony w dłuższym terminie, niż w ogóle nie mieć spłaconego kredytu? My generalnie mamy mało skarg na banki, ale jeśli konsument proponuje, by zmienić terminy spłaty, to interweniujemy, z różnym skutkiem zresztą, żeby uwzględnić sytuację rodzinną kredytobiorcy. Wydaje mi się, że w takich naprawdę drastycznych sytuacjach sporo zmieni nowa ustawa o upadłości konsumenckiej, Dotychczasowa niewiele daje. Także przepisy dotyczące kredytu konsumenckiego mają się się zmienić.

Upadłość konsumencka nie funkcjonuje u nas tak jak choćby w krajach Europy Zachodniej czy w Stanach Zjednoczonych?

To funkcjonuje od wielu lat, a u nas pierwotny tekst ustawy był tak rygorystyczny, że są nieliczne przykłady, gdzie ktoś mógł z tej ustawy skorzystać. Tu zapowiada się zmiana – podobnie w przypadku umów deweloperskich i rachunku powierniczego. Tu spłaty rat, jeśli budynek jest dopiero w trakcie budowy, powinno się płacić do banku, a bank powinien mieć kontrolę nad postępem robót. Idąc dalej, to deweloper powinien zaciągać kredyt. Najsłabszym ogniwem jest tu zawsze konsument.

No właśnie, jakie największe problemy pojawiają się przy nieruchomościach?

Największy problem polega na tym, że konsument zaciąga kredyt, płaci deweloperowi, a nie ma żadnej kontroli nad tym. Sytuacja powinna zostać odwrócona. Jeśli konsument zaciąga kredyt, środki powinny być na rachunku powierniczym, a dopiero gdy mieszkanie jest wybudowane, bank przelewa środki na rachunek dewelopera. Są rożne sztuczki stosowane przez deweloperów. Budynek jest skończony, a deweloper nie zgłasza go do nadzoru budowlanego i praktycznie rzecz biorąc nie możemy wystąpić o przeniesienie własności naszego kupionego mieszkania, bo nie jest zakończona procedura administracyjna. Ostatnio sądy poszły na taką koncepcję, że ci kupujący mieszkanie mogą być inwestorem zastępczym i wykonywać czynności za właściwego inwestora. To jest jakieś wyjście z sytuacji, ale w moim przekonaniu powinny być tu zrobione dwie rzeczy: rachunek powierniczy i umowa deweloperska, która powinna różnić się od umowy o roboty budowlane.

Rozmawiał Mirosław Chojnacki

Źródło: Bankier.pl

analizy 2010-03-15
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców