Przez cały 2009 rok Polacy ponad 8,5 tys. razy skarżyli się do Rzecznika Ubezpieczonych. Najczęściej na zapisy czy działania związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi.
Niemal 80 proc. zgłaszanych do Rzecznika skarg skierowali bezpośrednio pokrzywdzeni. Pozostała część skarg (21,7%) została wystosowana za pośrednictwem innych podmiotów.
„W przedstawianym okresie sprawozdawczym – podobnie jak w minionych latach, najliczniejsza grupa skarg, odnosiła się do ubezpieczeń komunikacyjnych – 5269 skarg (61,5%). Wśród nich najwięcej skarg odnotowano na obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych – 3046 skarg (35,5%), oraz składki ubezpieczeniowe (1224 skargi tj. 14,3%), gdzie ubezpieczający skarżyli się przede wszystkim na: występowanie tzw. podwójnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych; problemy z uzyskaniem zwrotu niewykorzystanej części składki za OC komunikacyjne w następstwie zbycia pojazdu; wysokość składek, w tym na konstrukcję taryf składek”, czytamy w raporcie.
„Drugie miejsce z uwagi na liczbę, zajmowały skargi dotyczące ubezpieczeń na życie – łącznie 1315 skarg, co stanowiło 15,3% wszystkich spraw z zakresu ubezpieczeń gospodarczych, które w tym okresie wpłynęły do Rzecznika Ubezpieczonych.”
W 86,1 proc. zgłoszonych przypadków Rzecznik podjął interwencję. W 2459 przypadkach podjęcie działania przez Rzecznika zawoowcowało zmianą stanowiska na korzyść skarżącego, w 3604 – sprawy zakończyły się wynikiem negatywnym.
Pełna treść raportu Rzecznika Ubezpieczonych poniżej:
Skargi do Rzecznika Ubezpieczonych 2009
Źródło: Rzecznik Ubezpieczonych