PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjePostawa seniorów wobec bezpieczeństwa danych – badanie „Cyberbezpieczeństwo Polaków”
Biuro Informacji Kredytowej

Biuro Informacji Kredytowej

Postawa seniorów wobec bezpieczeństwa danych – badanie „Cyberbezpieczeństwo Polaków”

Informacje 27.10.2021 (12:54) informacja prasowa
Bezpieczeństwo Biuro Informacji Kredytowej

Osoby starsze korzystające z Internetu, bankowości elektronicznej, e-urzędów i zakupów online dosyć stereotypowo kojarzą się jako potencjalnie bardziej narażone na niebezpieczeństwo utraty swoich wrażliwych danych i wynikające z tego kłopoty finansowe. Jak wynika z badania przeprowadzonego dla BIK, konsumenci z grupy wiekowej 65 plus wcale tacy bezradni w cyfrowym świecie nie są, a przynajmniej tacy się nie czują.

fot. Shutterstock

Gwałtowna, wywołana m.in. globalną pandemią cyfryzacja sprawiła, że Polacy masowo zaczęli korzystać usług online. Wzrosło zainteresowanie e-administracją, telemedycyną czy zakupami w sieci, a dostęp do nich online stał się integralną częścią życia dla wielu osób, które dotychczas z internetu korzystały sporadycznie lub wykorzystywały tylko media społecznościowe czy dostęp do poczty elektronicznej. Niestety, wraz z rozwojem informacyjnym społeczeństwa, coraz powszechniejsze stały się zagrożenia związane z bezpieczeństwem, a cyberprzestępcy nauczyli się już wykorzystywać naiwność użytkowników w tym grupy szczególnie narażone takie jak seniorzy czy dzieci. W związku z tym T-Mobile wraz z BIK podjęli się wspólnej kampanii edukacyjnej, skierowanej do różnych grup wiekowych, które mogą być najbardziej narażone na tego typu zagrożenia.

Badanie zrealizowane we wrześniu br. dla Biura Informacji Kredytowej przez Quality Watch* pokazuje m.in. nastawienie starszych konsumentów do zagadnień bezpieczeństwa danych osobowych w sieci.

Choć w sumie aż 92% ankietowanych seniorów uważa, że niekontrolowany wyciek ich danych osobowych może oznaczać zagrożenie dla ich finansów, tylko niespełna jedna piąta przedstawicieli tej grupy podejmuje zdecydowane działania, aby chronić swoje dane.

Co więcej, to właśnie osoby 65 plus najczęściej mówią, że mogą sami uchronić się przed wyłudzeniami kredytów lub abonamentów na swoje dane – twierdząco odpowiedziało 71%, a przeciwnego zdania było zaledwie 16% z nich.

Pytanie, czy deklarowana w badaniu wiedza teoretyczna przekłada się na rzeczywisty wzrost bezpieczeństwa osób starszych podczas korzystania z urządzeń mobilnych, komputera czy w internecie.

– Ochrona i edukacja seniorów w zakresie cyberzagrożeń jest szczególnie istotna. Cyberprzestępcy wykorzystują często brak znajomości technologii czy zwyczajną życiową dobroć starszych osób, narażając ich na utratę często oszczędności życia. Nasi seniorzy to grupa społeczna, która wymaga szczególnej uwagi tak w zakresie pomocy, edukacji, jak i dostosowania technologii do ich potrzeb i przyzwyczajeń – mówi Andrzej Karpiński, Szef Bezpieczeństwa Biura Informacji Kredytowej.

Badania pokazują, że to w najstarszej grupie wiekowej ankietowani najczęściej nie potrafili wskazać adresu strony internetowej nie budzącej zaufania. Właściwie zidentyfikowało ją jedynie 11% badanych i był to najniższy wskaźnik spośród wszystkich kategorii wiekowych, wyraźnie niższy od średniej dla ogółu ankietowanych wynoszącej 20 proc.

Jak się nie dać złowić?

Współczesny cyfrowy świat zbiera i wykorzystuje dane personalne użytkowników na niespotykaną wcześniej skalę. Z punktu widzenia naszego bezpieczeństwa im mniej danych będziemy w Internecie udostępniać, tym lepiej. Szczególnej ostrożności wymagają wszelkie formularze, w których podajemy nasze dane osobowe, numer pesel albo telefonu czy adres. Tak, często jest to jedyny lub najwygodniejszy sposób załatwiania wielu urzędowych czy bankowych spraw, ale warto na spokojnie zadać sobie pytanie, czy w tym konkretnym przypadku podawanie tzw. wrażliwych danych jest faktycznie niezbędne.

Co więcej, warto uwrażliwić się na stosunkowo nowe metody przestępców, którzy oprócz internetu „łowią” także za pomocą połączeń telefonicznych czy SMS-ów (tzw. smsishing). Najczęściej dotyczą one rzekomo niezbędnej, ale koniecznej drobnej opłaty za usługę kurierską, konieczności rejestracji się na szczepienia (ostatnio Covid-19 i grypa) czy przypominające o rozliczeniu rocznym PIT. Po kliknięciu w przesłany link do płatności online, użytkownik kierowany jest na specjalnie utworzoną, fałszywą stronę, np. bankowości online.

Inną pułapką, zastawianą na nieświadomych użytkowników telefonów jest tzw. „Wangiri fraud” (od japońskiego słowa wankiri, oznaczającego jedno cięcie). Przestępcy wysyłają ofierze jeden sygnał z zagranicznego numeru, o numerze kierunkowym zbliżonym do polskiego (np. +226 – Burkina Faso, 22 – Warszawa). Użytkownik, który oddzwoni, narażony jest na przekierowanie do dodatkowo płatnego, połączenia „premium”, często kuszony też na przykład obietnicą nagrody, zaproszenia na wycieczkę czy unijnych dopłat.

– Większość metod stosowanych przez cyberprzestępców nie jest bardzo wyrafinowana, ale ich skuteczność polega na zastosowaniu elementów socjotechniki. Przestępcy wykorzystują fakt, że zbyt często wpadamy w rutynę, klikamy bez zastanowienia w przysyłane nam linki czy odruchowo oddzwaniamy, nawet na nieznane numery. Dodatkowo, przestępcy często stosują szantaż emocjonalny w postaci wymuszenia szybkiej reakcji „zwrócimy Twoją paczkę, jeśli teraz nie dopłacisz do przesyłki”. Dlatego tak ważne dla nas jest edukowanie osób najbardziej narażonych na tego typu zagrożenia, takich jak seniorzy czy dzieci – podkreśla Paweł Sławecki, ekspert ds. bezpieczeństwa w T-Mobile Polska.

Niezbędna jest daleko posunięta uważność i dbałość o z pozoru niewiele znaczące detale. Jedna literka w adresie strony, minimalnie inaczej wyglądająca witryna banku, pozornie dobrze znany numer telefonu – i problem gotowy. Ktoś właśnie nielegalnie zdobył informacje na nasz temat albo uzyskał dostęp do naszego systemu elektronicznej bankowości, a to może dla nas oznaczać poważne i bardzo wymierne konsekwencje finansowe.

Niezwykle przydatne w odnalezieniu się w tym gąszczu nowych technologii i potencjalnych zagrożeń mogą się okazać akcje społeczne i edukacyjne adresowane np. do starszych użytkowników Internetu.

– T-Mobile od dawna angażuje się we wszelkie działania, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo Polaków. Prowadzimy wiele akcji edukacyjnych, społecznych i informacyjnych, które uwrażliwiają obywateli naszego kraju na problematykę zagrożeń w sieci. Niedawno, w ramach naszych działań odpowiedzialnego biznesu przeprowadziliśmy, wraz ze Stowarzyszeniem Manko-Głos Seniora, kampanię wyjaśniającą między innymi czym jest zagrożenie Wangiri Fraud i jak się przed nim chronić. Bardzo cieszymy się, że możemy kontynuować nasze działania edukacyjne wraz z BIK, naturalnym partnerem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo naszych finansów – dodaje Małgorzata Rybak-Dowżyk, Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej w T-Mobile Polska.

Narzędzia BIK na straży bezpieczeństwa danych konsumentów

Jednym z prewencyjnych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo, choć oczywiście nie eliminującym całkowicie potencjalnych zagrożeń, są narzędzia oferowane przez BIK.

Przede wszystkim założenie konta w Biurze Informacji Kredytowych pozwala na bardzo szybkie i niezwykle efektywne zastrzeżenie swoich danych osobowych. Jeśli zgubimy dokumenty lub zostaną nam ukradzione, przy pomocy jednego zgłoszenia informujemy o tym fakcie wszystkie banki i inne instytucje, gdzie ktoś mógłby w nieuprawniony sposób z nich skorzystać. To znacznie sprawniejsza procedura niż mozolne zastrzeganie danych po kolei w różnych miejscach.

Natomiast Alerty BIK, to usługa której aktywowanie oznacza, że zostaniemy w czasie rzeczywistym poinformowani o próbie wykorzystania wyłudzonych informacji na nasz temat. To błyskawiczne działanie prewencyjne, informujące smsem, gdy nasze skradzione dane służą przestępcom do zaciągnięcia kredytu lub podpisania terminowego zobowiązania np. z firmą telekomunikacyjną, z dostawcą gazu czy energii.

– Niepokoi niski priorytet w zakresie przywiązywania wagi do ochrony swoich danych, w tym urządzeń wśród osób starszych. Zwłaszcza, że współcześni seniorzy są aktywnymi uczestnikami rynku finansowego. Osoby w wieku powyżej 65 lat spłacają zarówno kredyty, jak i pożyczki w firmach pozabankowych, dokonują zakupów ratalnych. Podobnie, jak młodsi konsumenci, są podatni na oferty zakupowe składane bezpośrednio, drogą telefoniczną czy online. Dlatego budowanie świadomości zagrożeń jest równie ważne, jak edukacja o aktywnym korzystaniu z narzędzi wspomagających ochronę przed wyłudzeniem. W bezpieczeństwie wiek nie ma znaczenia. Dlatego zachęcamy nie tylko starszych, ale wszystkie osoby, do bardziej proaktywnej postawy, jeśli chodzi o troskę o bezpieczeństwo własnych danych osobowych – podsumowuje Szef Bezpieczeństwa BIK.

*W treści wykorzystano dane z badania opinii na zlecenie BIK, zrealizowanego przez Quality Watch, N 1 038, CAWI, 18+, wrzesień 2021 r.

Źródło: BIK

2021-10-27
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców