Od lipca do sierpnia 2021 roku, a więc głównie podczas wakacji, użytkownicy BLIKA zrealizowali blisko 200 mln transakcji o wartości niemal 27 mld zł. Na koniec trzeciego kwartału z BLIKA aktywnie korzystało 8,6 mln użytkowników. Najdynamiczniej rośnie liczba przelewów na telefon BLIK oraz transakcji w terminalach płatniczych.
Trzeci kwartał roku, obejmujący dwa wakacyjne miesiące, przyniósł doskonałe wyniki transakcyjne BLIKA. Użytkownicy zrealizowali w tym czasie 194 mln transakcji. To aż o 76 proc. więcej niż rok wcześniej. Łączna wartość transakcji wzrosła o 80 proc. do blisko 27 mld zł.
Tradycyjnie najwięcej transakcji BLIKIEM realizowanych jest w polskim i zagranicznym ecommerce, udział tych transakcji wynosi obecnie 65,3 proc. W trzecim kwartale br. użytkownicy BLIKA kupowali z jego pomocą w sieci aż 127 mln razy. Aż 4,6 mln tych zakupów (4 proc.) rozliczone zostało przez międzynarodowych operatorów płatności. Wartość transakcji online osiągnęła 15 mld zł. A średnia wartość pojedynczego zakupu to 118 zł.
Na drugim miejscu wśród najchętniej wykorzystywanych funkcji znajdują się przelewy na telefon BLIK – stanowią już 16,5 proc. wszystkich transakcji. W trzecim kwartale było ich aż 32 mln, czyli o 142 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wartość przekazanych w ten sposób pieniędzy sięgnęła blisko 4 mld zł (prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej). Średnia wartość przelewu na telefon BLIK to 123 zł.
– Bardzo szybko rośnie nie tylko liczba przelewów na telefon BLIK, ale także osób, które z nich korzystają. Z kwartału na kwartał zwiększa się udział transakcji P2P w ogólnej liczbie wszystkich realizowanych BLIKIEM. Wierzymy, że szybkie rozliczenia BLIKIEM mogą stać się dominującym sposobem przekazywania sobie pieniędzy – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych BLIK.
Liczba transakcji w tradycyjnych terminalach płatniczych wzrosła rok do roku o 108 proc. do poziomu 25 mln. To 13 proc. wszystkich transakcji BLIKIEM w trzecim kwartale. Ich wartość osiągnęła poziom 1,3 mld zł. Średnia wartość płatności w POS to 123 zł.
11 mln transakcji w trzecim kwartale zrealizowano w bankomatach. Liczba wpłat i wypłat wzrosła rok do roku o 43 proc. Ich wartość osiągnęła 7 mld zł, a średnia pojedyncza transakcja to 631 zł. Udział operacji realizowanych w bankomatach w stosunku do ogólnej ich liczby stanowi obecnie 5,5 proc. wszystkich transakcji BLIK.
W trzecim kwartale 2021 r. użytkownicy realizowali BLIKIEM średnio prawie 2,1 mln transakcji każdego dnia. W najlepszym dniu kwartału odnotowano 2,7 mln transakcji. Średnia kwota transakcji BLIKIEM to 133 zł.
8,6 mln osób regularnie BLIKUJE
BLIK dostępny jest obecnie praktycznie we wszystkich aplikacjach mobilnych banków na polskim rynku. W trzecim kwartale swoim klientom udostępnił go między innymi Bank Ochrony Środowiska oraz kolejne Banki Spółdzielcze.
Liczba aktywnych użytkowników BLIKA (takich, którzy każdego miesiąca realizują przynajmniej jedną, transakcję (bez uwzględniania osób, które realizują wyłącznie przelewy P2P) wyniosła na koniec 3 kwartału 8,6 mln osób. To 43 proc. więcej niż rok wcześniej. Warto porównać to także z wszystkimi użytkownikami aplikacji bankowych w Polsce. Na koniec trzeciego kwartału było ich – według danych z banków – około 16,5 mln. Oznacza to, że ponad połowa osób, które używają bankowości mobilnej, aktywnie płaci BLIKIEM.
– BLIK jest najbardziej wszechstronnym systemem płatności jaki można dostarczyć klientom banków. Cieszymy się, że tak wielu z nich już regularnie korzysta z BLIKA i będziemy robić wszystko, aby przekonać do tego kolejne osoby. Jestem przekonany, że upowszechnienie dostępności płatności zbliżeniowych BLIK, co tak naprawdę nastąpiło na początku listopada, bardzo mocno nam w tym pomoże – podsumowuje Dariusz Mazurkiewicz.
Od 9 listopada klienci 6 banków – Alior Banku, Banku Millennium, ING Banku, mBanku, PKO Banku Polskiego oraz Santander Banku Polska mogą już płacić zbliżeniowo BLIKIEM w terminalach płatniczych w Polsce oraz na całym świecie.
Źródło: PSP