PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeBank BNP Paribas: inflacja dla najmłodszych – czyli jak w prosty sposób wytłumaczyć czym jest oraz jak wpływa na kieszonkowe?
BNP Paribas

BNP Paribas

BNP Paribas jest bankiem uniwersalnym z siedzibą w Warszawie. Powstał w wyniku fuzji Banku Gospodarki Żywnościowej S.A. z BNP Paribas Bankiem Polska S.A

https://www.bankier.pl/smart/wizytowka/bnp-paribas-bank-polska

Bank BNP Paribas: inflacja dla najmłodszych – czyli jak w prosty sposób wytłumaczyć czym jest oraz jak wpływa na kieszonkowe?

Informacje 15.05.2023 (13:20) informacja prasowa
Marketing BNP Paribas

Po osiągnięciu na początku 2023 roku poziomu niemal 19 proc., inflacja w Polsce zaczęła spadać. Mimo to, od miesięcy pozostaje najwyższą od lat. Niemal każdy budżet domowy ulega zmianie, a samo pojęcie jest odmieniane przez wszystkie przypadki. Inflacja interesuje również dzieci, które z jej powodu mogą teraz kupić za swoje kieszonkowe mniej niż kiedyś. Eksperci programu Misja Kieszonkowe Banku BNP Paribas – psychoterapeutka i trenerka Tatiana Mindewicz-Puacz, prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę Monika Sajkowska oraz publicysta finansowy Maciej Samcik – wyjaśniają dorosłym, jak rozmawiać o niej z dziećmi. W ramach akcji uczniowie szkół podstawowych do 31 maja br. mogą wziąć udział w konkursie, w którym nagrodą główną jest sfinansowanie jednodniowej wycieczki szkolnej dla całej klasy.

fot. Lightspring, Shutterstock

W ostatnim czasie dzieci coraz częściej słyszą słowo „inflacja” w rozmowach dorosłych. Dodatkowo, niektóre z nich zapewne zauważały zmiany, wprowadzane przez rodziców w domowych budżetach, co może skłaniać je do zadawania bardziej dociekliwych pytań na temat finansów. Aby rozmowa na ten temat przyniosła dziecku maksymalne korzyści i pomogła w zrozumieniu otaczającej go rzeczywistości, trzeba się do niej właściwie przygotować.

Trudne informacje należy przekazywać w prosty sposób 

Dziecko należy oswoić z pojęciem inflacji, w prosty sposób wyjaśnić mu, czym jest i skąd się wzięła. Wymaga to dostosowania przekazu do możliwości percepcyjnych i emocjonalnych dziecka. Młodszym dzieciom prawdopodobnie wystarczy definicja inflacji jako wzrostu cen towaru i usług na przestrzeni czasu. Starsze mogą być bardziej dociekliwe i zainteresowane źródłami inflacji, takimi jak nadmierna ilość pieniędzy w obiegu w stosunku do wartości towarów i usług. W zrozumieniu tego zjawiska mogą pomóc przykłady z życia codziennego, które przemówią do nich bardziej niż teoria. – Ilość pieniądza na rynku powinna odzwierciedlać wartość tego, co kupujemy i sprzedajemy. Jeśli np. na polach wyrośnie więcej marchewki, to bank centralny może wydrukować trochę pieniędzy, które będą „papierowym” odzwierciedleniem wartości tej ekstra-marchewki. Jeśli jednak wydrukuje tych pieniędzy za dużo, to cena marchewki może wzrosnąć, czyli pojawi się inflacja – wyjaśnia ekspert, Maciej Samcik.

Konieczne zmiany w rodzinnym budżecie – jak zachęcić dziecko do zaangażowania?

Jeśli domowy budżet w najbliższym czasie będzie ulegał zmianom, to dziecko należy do tego przygotować -porozmawiać  o priorytetach i wyjaśnić, które wydatki nie są konieczne. – Oszczędzanie i optymalizacja kosztów to cenne umiejętności, które warto zdobyć, dlatego można zaproponować, aby dziecko postąpiło w ten sam sposób ze swoim kieszonkowym – mówi psychoterapeutka, Tatiana Mindewicz-Puacz. W trudnych czasach warto pokazać najmłodszym, w ramach edukacji finansowej, że poza zaspokojeniem potrzeb materialnych jest wiele innych możliwości wartościowego skorzystania z własnych finansów. Inwestycje w siebie, w samorozwój, w swoją pasję, ale też w relacje z innymi. Przeznaczenie własnych finansów na hobby, pasje cieszy w zupełnie inny sposób niż zakup kolejnej konsoli czy wymarzonych spodni – dodaje.

Zdaniem ekspertki ważne jest także „odczarowanie inflacji” i pokazanie, że dotyczy ona nie tylko jednej rodziny, a pewne działania, takie jak ponowne używanie rzeczy czy niemarnowanie jedzenia, mogą teraz przynieść więcej korzyści niż kiedyś, zarówno dla budżetu, jak i dla planety. – Świadomość, że nasze działania mają znaczenie, zwiększa zaangażowanie i motywację do wprowadzenia zmian – wyjaśnia Tatiana.

Rozmowa o pieniądzach wzmacnia poczucie wartości dziecka 

Rozmowa z dzieckiem o ograniczeniach finansowych w rodzinie, chociaż może być wymagająca, jest świetną okazją, aby wzmocnić jego poczucie własnej wartości oraz uświadomić mu, że wartość człowieka nie zależy od ilości pieniędzy, a radzenie sobie z brakami wymaga kreatywności i mądrości. – Dziecko, z którym rozmawiamy o poważnych dorosłych sprawach, czuje się ważne. Wie, że jego potrzeby nie są lekceważone, nie jest zdezorientowane – tłumaczy ekspertka, Monika Sajkowska. Warto wyjaśnić dziecku, że reklamy i ciągły popyt na nowe rzeczy są wykorzystywane przez firmy i korporacje. Kierowanie się rzeczywistymi potrzebami może pomóc oszczędzać pieniądze i docenić to, co mamy.

Rozmowy z dziećmi na temat pieniędzy i ekonomii pomagają zrozumieć im otaczającą ich rzeczywistość oraz kształtują właściwe nawyki finansowe, dlatego Bank BNP Paribas wspiera dzieci w edukacji finansowej od lat. W ramach programu „Misja Kieszonkowe” udostępnia nauczycielom darmowe materiały edukacyjne, głosem ekspertów tłumaczy najważniejsze zagadnienia makroekonomiczne oraz organizuje konkurs dla uczniów szkół podstawowych, w którym mają oni okazję wykorzystać zdobytą wiedzę. Właśnie trwa jego kolejna edycja, prace konkursowe można zgłaszać do 31 maja. Na zwycięzców czekają cenne nagrody finansowe i rzeczowe – dla dzieci i nauczycieli. Szczegóły dostępne tutaj

Więcej na temat Misji Kieszonkowe można przeczytać tutaj:

https://www.bnpparibas.pl/misjasamodzielnosc/strefa-rodzica/kieszonkowe

Źródło: BNP Paribas

2023-05-15
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców