PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRDobre praktyki z Coca-Coli, cz. III: dywersyfikacja, marża, awanse

Dobre praktyki z Coca-Coli, cz. III: dywersyfikacja, marża, awanse

Marketing i PR 18.12.2009 (12:10) artykuł nadesłany

Ostatnia porcja inspiracji biznesowych, płynących z sukcesów firmy Coca-Cola. 

9. Dywersyfikuj działalność tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Coca-Cola w latach 80-tych kupiła wielką wytwórnię filmów Columbia Pictures. Prezes Goizuetta liczył na to, że kupno Columbii podbije wartość akcji (w pewnym momencie rzeczywiście tak się stało), a także że stworzy kolejne okazje do promowania napojów (chociażby poprzez product placement). Jednak pod koniec lat 80-tych Columbia została sprzedana do Sony. Filmy produkowane przez Columbię pod rządami Coca-Coli okazywały się finansowym i artystycznym niewypałem.

Obecnie Coca-Cola jest jedną z największych, najcenniejszych, a jednocześnie najmniej zdywersyfikowanych firm na świecie. Goizuetta mówi: „W tym cholernym kraju akcjonariusze twierdzą, że lepiej prowadzić dwa ledwo zipiące biznesy niż jeden świetnie prosperujący. Wtedy rzekomo dywersyfikujesz ryzyko”. Fakty są takie, że tak samo, jak niemal 80 % fuzji kończy się niewypałem, tak zdecydowana większość „dywersyfikacji” kończy się wielką „wtopą”. Rzekomy efekt synergii („będziemy mieli dostęp do nowego rynku, ograniczymy koszty”) jest najczęściej mitem, a dywersyfikowanie działalności służy zaspokojeniu ego zarządów firm. Wszyscy lubią cytować nieliczne przykłady sukcesu (np. skuteczne wejście GE w sektor usług finansowych), zapominając, że w tym samym momencie 9 na 10 firm umoczyło w ten sposób miliony dolarów. 

10. Interesuj się wyłącznie końcowym wynikiem finansowym. Brzmi to jak truizm, ale w świetle doświadczeń związanych ze „zdywersyfikowaniem działalności”, nabiera nowego znaczenia. Zarząd Coca-Coli nauczył się nie przejmować chwilowymi wahaniami kursu akcji, dbając o wynik finansowy na koniec każdego kwartału. Matematyka handlowa jest „przedmiotem obowiązkowym” dla każdego pracownika i współpracownika Coca-Coli. Przeliczanie marży z każdego sprzedanego produktu, kontrybucji generowanej przez każdą sieć handlową, zwrotu z inwestycji w każdy centymetr półki było i jest podstawą skutecznego biznesu. 

11. Promuj własnych „wychowanków”. Jim Collins w swoich głośnych badaniach i książce „Good to Great” udowodnił, że najskuteczniejszymi menedżerami są osoby, które od lat były związane z firmą i awansowały wewnętrznie, podczas gdy wyniki firm uzyskiwane przez zewnętrznych „spadochroniarzy” były znacznie słabsze. Ta sama teza przyświeca Coca-Coli, która od początku promuje ludzi, którym „w żyłach płynie Coca-Cola, a nie krew”. Jedynie wieloletni członek zarządu ds. eksportu – James Farley – pochodził z zewnątrz, co jest o tyle zrozumiałe, że na tym stanowisku potrzebny był znakomity dyplomata i lobbysta, z wieloma koneksjami w kręgach polityki i biznesu na całym świecie. 

12. Twórz efekt „społecznej aureoli”. Lider rynkowy w mniejszym stopniu powinien skupiać się na pokonaniu konkurencji i walce o istniejący rynek, a w znacznie większym – angażować w promowanie trendów oraz istotne, dobrze brzmiące kwestie społeczne. Coca-Cola bardzo wcześnie zrozumiała, że np. równouprawnienie rasowe, ochrona środowiska czy migracja zarobkowa nie są chwilową modą, lecz nieuchronnym trendem światowym.

Jest to jedyny wyjątek od nieustającej walki firmy Coca-Cola o szybki „zwrot z inwestycji”. Efekty kampanii społecznych, współfinansowanych przez Coca-Colę, są trudne do zmierzenia, jednak po prostu wychodzą naprzeciw poważnym oczekiwaniom (trywialne i słuszne myślenie konsumentów w rodzaju: „Jak są bogaci, to niech się podzielą”), a przy tym pozwalają tworzyć pozytywną, dodatkową aureolę dla jednego z najwyżej wycenianych brandów na świecie. Jednak Coca-Cola nie finansuje ogólnie rozumianych działań charytatywnych. Skupia się na wspieraniu nieuchronnych trendów społecznych oraz na edukacji – wychowując sobie kolejne rzesze konsumentów.

Źródło: Wymiatacze.pl

wymiatacze.pl 2009-12-18
Redakcja PRNews.pl
Tagi: wymiatacze.pl

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Who is who

Michał Tabor

Michał Tabor

Michał Tabor, Partner i Członek Zarządu Obserwatorium.biz…

Adam Białas 

Adam Białas 

Dziennikarz / Dyrektor w Agencji BIALAS Consulting…

Katarzyna Wiszniewska

Katarzyna Wiszniewska

PR Manager, Deutsche Bank Polska Katarzyna Wiszniewska…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców