PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeBlik podsumowuje 2023 r. – blisko 1,8 mld transakcji i 3 mln nowych użytkowników
Polski Standard Płatności

Polski Standard Płatności

Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, Inteligo, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe, a wkrótce także Credit Agricole oraz Raiffeisen Banku.

Blik podsumowuje 2023 r. – blisko 1,8 mld transakcji i 3 mln nowych użytkowników

Informacje 13.02.2024 (12:47) informacja prasowa
Bankowość mobilnaPłatności mobilne Polski Standard Płatności

Od stycznia do grudnia 2023 r. użytkownicy BLIKA zrealizowali niemal 1,8 mld transakcji o wartości blisko ćwierć biliona złotych, a od początku działania systemu wykonano ich aż ponad 4,5 mld wartych 614,4 mld złotych. W minionych dwunastu miesiącach najwięcej transakcji odnotowano w e-commerce – było ich aż 921 mln, co oznacza, że co druga transakcja BLIKIEM odbywała się właśnie w tym kanale. W 2023 r. drugą najchętniej wykorzystywaną, a jednocześnie najdynamiczniej rosnącą usługą BLIKA, okazały się przelewy na numer telefonu. Użytkownicy zlecili ich ponad 415 mln, czyli o 71 proc. więcej niż rok wcześniej. Na koniec grudnia ub.r. z BLIKA aktywnie i regularnie korzystało 15,8 mln osób.

Ponad 8 mln transakcji w rekordowym dniu

W ostatnim kwartale 2023 roku użytkownicy BLIKA zrealizowali 506,2 mln transakcji, a w całym roku było ich aż prawie 1,8 mld. W tym czasie Polacy wykonywali średnio 4,8 mln operacji BLIKIEM dziennie. Rekordowa dzienna liczba transakcji (zrealizowana we wszystkich kanałach – e-commerce, POS, ATM oraz P2P), wynosząca przeszło 8,2 mln, została odnotowana w systemie 10 listopada 2023 roku. Średnia kwota płatności BLIKIEM w 2023 roku wyniosła 138 zł. Natomiast wartość wszystkich operacji zrealizowanych BLIKIEM między styczniem a grudniem ub.r. to 243 mld zł (wzrost o 48 proc. r/r), przy czym 72,1 mld zł odnotowano w ostatnim kwartale ubiegłego roku.

– BLIK stał się integralną częścią życia wielu Polaków, upraszczając ich codzienność i sprawiając, że rozliczenia przebiegają sprawnie i intuicyjnie. Znajduje to odzwierciedlenie w liczbach – od momentu wprowadzenia systemu za jego pośrednictwem przeprowadzono ponad 4,5 mld transakcji, z czego blisko 40 proc. przypadło na ubiegły rok. Co więcej, na koniec roku z usług BLIKA korzystało 15,8 mln aktywnych użytkowników. Tylko w czwartym kwartale to grono poszerzyło się o milion nowych osób – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych BLIK.

Niezachwiana pozycja w e-commerce

W ubiegłym roku nieco ponad połowę wszystkich transakcji BLIKIEM stanowiły płatności w e-commerce. Użytkownicy zapłacili nim w sklepach internetowych 921 mln razy, czyli o 29 proc. razy więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. Wartość transakcji online osiągnęła w ubiegłym roku poziom 125,6 mld zł wobec 89,2 mld rok wcześniej. Natomiast średnia kwota pojedynczego zakupu na platformach e-commerce wyniosła w tym czasie 130 zł. Najwięcej operacji BLIKIEM w tym kanale, bo aż 267,7 mln, zrealizowano w ostatnim kwartale ub.r.

W 2023 r. BLIK pozostał naturalnym wyborem konsumentów podczas zakupów online. Najchętniej wykorzystywany był na platformach typu marketplace (wzrost liczby transakcji o 23 proc. r/r), gdzie średni koszyk zakupowy wyniósł 121 zł. Polacy stosunkowo często płacili nim również za zakłady bukmacherskie i regulowali opłaty – liczba transakcji w tych dwóch kategoriach wzrosła rok do roku odpowiednio o 35 i 32 proc.

–  Te dane nie tylko potwierdzają rosnącą popularność BLIKA, ale także jego znaczący wpływ na rozwój rynku płatniczego w Polsce. Pod koniec ubiegłego roku świętowaliśmy dziesiątą rocznicę założenia Polskiego Standardu Płatności, a już w przyszłym roku czeka nas kolejne ważne wydarzenie – dekada od wykonania pierwszej transakcji BLIKIEM. Od momentu jego debiutu w Polsce, otworzył on nowe możliwości w zakresie bankowości mobilnej i istotnie wpłynął na zmianę zwyczajów zakupowych konsumentów. Dziś jest chętnie wykorzystywany przez miliony Polaków, niezależnie od ich płci, wieku czy miejsca zamieszkania. To metoda, która daje wiele możliwości i łączy różne pokolenia – podkreśla Monika Król, wiceprezeska Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

P2P najdynamiczniej rosnącą usługą BLIKA

W ostatnim roku w imponującym tempie rosła także liczba przelewów na numer telefonu BLIK. Między styczniem a grudniem 2023 r. użytkownicy zlecili aż 415,4 mln takich transakcji, czyli o 71 proc. więcej niż rok wcześniej. Płatności P2P stanowią obecnie blisko jedną czwartą wszystkich operacji BLIKIEM. Ich wartość w 2023 r. osiągnęła poziom 57,4 mld zł (o 93 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r.), natomiast średnia kwota przelewu na telefon BLIK to 145 zł. Warto dodać, że w ostatnim kwartale 2023 r. Polacy rozliczyli się w ten sposób 123,6 mln razy. Wartość wszystkich przelewów na telefon BLIK zrealizowanych przez użytkowników między październikiem a grudniem wyniosła 17,7 mld zł wobec 9,7 mld zł rok wcześniej.

– Dzięki BLIKOWI użytkownicy mogą rozliczać się natychmiastowo pomiędzy różnymi bankami – już 17 podmiotów udostępniło tę niezwykle przydatną na co dzień usługę. W ostatnim roku do grona oferujących przelew na telefon BLIK dołączył Nest Bank, a 3 kolejne instytucje – Bank Millennium, Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie i Bank Pekao – zdecydowały się wprowadzić usługę „Prośba o przelew”. To zyskująca na popularności opcja, która pozwala na jeszcze sprawniejsze zarządzanie grupowymi finansami w różnych życiowych sytuacjach, takich jak wspólne wyjścia czy zakupy – dodaje Monika Król.

Znaczący wzrost liczby płatności w POS

Od stycznia do grudnia ub.r. dużą popularnością wśród użytkowników BLIKA cieszyły się również transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. W ciągu dwunastu miesięcy zrealizowali oni 364,2 mln takich operacji, z czego blisko 131 mln stanowiły płatności zbliżeniowe. Od początku udostępnienia tej usługi aktywowało ją 2,6 mln użytkowników i skorzystano z niej w 142 krajach na całym świecie. Natomiast, w samym czwartym kwartale Polacy zapłacili BLIKIEM (kodem lub zbliżeniowo) w sklepach stacjonarnych – 99 mln razy. Wartość wszystkich transakcji w POS w tym okresie wyniosła 5,7 mld zł, z kolei średnia kwota pojedynczej operacji to 57 zł.

W 2023 r. odnotowano w systemie także stały wzrost wpłat i wypłat gotówki w ATM. Między styczniem a grudniem ub.r. ich liczba wzrosła rok do roku o 23  proc. – do poziomu 61 mln. Z kolei ich wartość osiągnęła 40,4 mld zł, co oznacza wzrost o 22 proc. rok do roku. Średnia kwota wypłaty z bankomatu to 661 zł.

Marka z kapitałem zaufania

BLIK konsekwentnie zwiększa swoją rozpoznawalność w Polsce. Według metodologii KANTAR – MDS (Meaningful, Different, Salient) – służącej do pomiaru siły marki (Brand Equity), w tzw. indeksie Brand POWER, uzyskał on w 2023 r. wynik 44 punktów, mocno wyprzedzając konkurencję. Dalej utrzymuje on znaczącą przewagę w stosunku do światowych marek, takich jak VISA (24 p.) czy Mastercard (17 p.). Co więcej, wyniki badania potwierdzają, że BLIK jest marką, którą zna praktycznie każdy Polak. Według średniej z 2023 r. utrzymały się trendy z poprzednich lat: znajomość wspomagana wyniosła aż 95 proc., spontaniczna 75 proc., a wskaźnik top of mind – oznaczający markę, która jako pierwsza przychodzi do głowy – sięgnął 56 proc.

– Ten rok to czas dalszego umacniania pozycji BLIKA, pracy nad kolejnymi usługami i zwiększaniem jego dostępności – nie tylko na polskim rynku, ale również poza granicami kraju – podsumowuje Dariusz Mazurkiewicz. – W ostatnim czasie w dalszym ciągu skupialiśmy się na ekspansji zagranicznej i przetarciu BLIKOWI szlaków w Europie Środkowo-Wschodniej. Mamy już dwie zagraniczne spółki BLIK SK i BLIK Romania. Intensywnie pracujemy, aby udostępnić system na tych rynkach, a następnie wyjść szerzej z naszą usługą. Widzimy tutaj ogromny potencjał, szczególnie jeśli chodzi o kanał e-commerce, dlatego też w nadchodzących miesiącach planujemy realizować przyjętą strategię rozwoju – dodaje.

Źródło: Polski Standard Płatności

2024-02-13
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Coraz mniej czasu na zakup auta na starych zasadach
13.12.2025 (17:53) – informacja prasowa

Coraz mniej czasu na zakup auta na starych zasadach

11 tys. zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem tego roku korzystając z …

a 0 Branża bankowa w 2025 roku: rekordowe zyski, rozwój cyfryzacji i rosnąca presja cyberzagrożeń
13.12.2025 (17:46) – informacja prasowa

Branża bankowa w 2025 roku: rekordowe zyski, rozwój cyfryzacji i rosnąca presja cyberzagrożeń

PKO Bank Polski, Santander Bank Polska i Bank Pekao to trzy najsilniejsze medialnie marki sektora bankowego w …

a 0 Badanie: decyzje ubezpieczycieli często zapadają w silosach
13.12.2025 (17:02) – informacja prasowa

Badanie: decyzje ubezpieczycieli często zapadają w silosach

W zarządzaniu roszczeniami ponad 40% respondentów z branży ubezpieczeniowej twierdzi, że decyzje bazują bardziej na …

a 0 Zmiany w zarządzie ING Banku Śląskiego
13.12.2025 (17:00) – informacja prasowa

Zmiany w zarządzie ING Banku Śląskiego

12 grudnia 2025 roku, Rada Nadzorcza ING Banku Śląskiego powołała Wojciecha Sieńczyka na stanowisko Wiceprezesa …

a 0 Generali z ratingiem A+
13.12.2025 (16:58) – informacja prasowa

Generali z ratingiem A+

AM Best przyznał Generali Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. rating siły finansowej (FSR) na poziomie A+ (Superior) ze …

a 0 Edukacyjna gra planszowa od banków spółdzielczych z Grupy BPS
13.12.2025 (16:57) – informacja prasowa

Edukacyjna gra planszowa od banków spółdzielczych z Grupy BPS

Banki Spółdzielcze z Grupy BPS przygotowały nowy materiał edukacyjny dla dzieci od 9. roku życia: grę planszową „Za …

PRNews.pl

Zobacz również

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Placówek bankowych w Polsce nadal ubywa, choć…

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Po publikacji artykułu o nagrodach rocznych w…

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Apple Watch SE 3 to jeden z…

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 r. wciąż widać…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

manhee:

Co za idiotyzm: betoniarka, chirurżka, cieślini, drukarka, majsterka, nianiek, rybaczka, szlifierka, tapicerka …

sob., 13 gru 2025 (15:59) • Neutralne nazwy stanowisk obowiązkowe od grudnia

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców