PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeBadanie Mastercard: Jak Polki oceniają swoje kompetencje finansowe?
Mastercard

Mastercard

Mastercard jest firmą technologiczną działającą w globalnym obszarze płatności.

Badanie Mastercard: Jak Polki oceniają swoje kompetencje finansowe?

Informacje 26.03.2024 (13:49) informacja prasowa
Mastercard

40 proc. Polek pozytywnie ocenia swoją wiedzę finansową – pokazują wyniki badania Mastercard „Kobiety i Finanse 2024”. 60 proc. ankietowanych kobiet przyznaje, że najlepiej czuje się w obszarze zarządzania domowym budżetem. Rodzice (42 proc.) i social media (36 proc.) to dwa najczęściej wskazywane przez Polki źródła wiedzy finansowej.

Ze zleconego przez Mastercard badania „Kobiety i Finanse 2024” wynika, że Polki generalnie pozytywnie oceniają swoją wiedzę w wielu aspektach finansowych, jednak od strony praktycznej brakuje im pewności siebie, aby swobodnie zająć się zadaniami finansowymi, wykraczającymi poza obszar zarządzania domowym budżetem.

Teoria vs. praktyka

40 proc. Polek deklaruje, że posiada wiedzę finansową – wynika z badania Mastercard przeprowadzonego wśród kobiet w 12 krajach europejskich, w tym w Polsce. Swoje kompetencje Polki najlepiej oceniają w obszarach oszczędzania i w zagadnieniach dotyczących emerytury – kolejno 82 proc. i 68 proc. respondentek przyznaje, że ma wystarczającą wiedzę na ten temat. Pod względem praktycznym jednak, swobodnie radzi sobie z oszczędzaniem nieco mniej, bo 6 na 10 Polek. Ponad połowa badanych kobiet (57 proc.) pozytywnie ocenia także swój poziom zrozumienia kwestii związanych z inwestycjami, jednak tylko 37 proc. komfortowo zajmuje się tym tematem w praktyce. Podobnie wygląda kwestia kredytu hipotecznego: 51 proc. Polek deklaruje, że zna się na rzeczy, jednak mniej niż co trzecia (29 proc.) swobodnie zarządza spłatą kredytu. W praktyce, Polki najlepiej radzą sobie z szeroko rozumianym budżetowaniem (60 proc.), choć swoją znajomość tego zagadnienia pod kątem merytorycznym pozytywnie oceniła tylko połowa ankietowanych (50 proc.).

– Nasze badanie pokazało, że kobiety deklarują wiedzę i umiejętności w obszarze finansów, jednak wielu z nich brakuje pewności siebie, aby wziąć odpowiedzialność za sprawy finansowe związane z inwestycjami czy spłatą kredytu. Obszarem, w którym Polki czują się najbardziej komfortowo jest natomiast zarządzanie domowym budżetem i na tym polu kobiety chętnie podejmują inicjatywę. Ponad połowa Polek przyznała, że samodzielnie zarządza wydatkami w domu, a 27 proc. dzieli się tym zadaniem po równo z partnerem lub partnerką. To oznacza, że w wielu polskich domach to kobiety mają decydujący głos w sprawie pieniędzy – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.

Polki łakną finansowej wiedzy

Tylko 8 proc. ankietowanych kobiet stwierdziło, że w ogóle nie interesuje się kwestiami finansowymi. Natomiast już co trzecia respondentka (32 proc.) każdego dnia sprawdza swoje konto bankowe, a 57 proc. minimum raz w miesiącu weryfikuje stan oszczędności. 35 proc. Polek przyznaje, że na sprawy finansowe (m.in. planowanie budżetu, oszczędności, inwestycje) poświęca porównywalnie tyle samo czasu, co na zarządzanie innymi aspektami swojego życia. Co 10. ankietowana zadeklarowała natomiast, że jej własne finanse zajmują ją bardziej niż inne aspekty życia.

Polki są także gotowe do tego, aby poszerzać swoją wiedzę finansową. 67 proc. respondentek przyznało, że szuka informacji i wskazówek, które pomogą im poprawić kompetencje finansowe. Jako główne źródło wiedzy finansowej kobiety wskazują najczęściej rodziców (42 proc.) oraz social media (36 proc.). Co trzecia (33 proc.) ankietowana stwierdziła, że ma ograniczony dostęp do zasobów edukacyjnych.
Zmiana percepcji finansów

Z badania Mastercard wynika również, że finanse są tematem tabu wśród kobiet. 35 proc. ankietowanych Polek przyznało, że w dzieciństwie nikt nigdy nie rozmawiał z nimi o sprawach finansowych. 45 proc. uważa, że rozmowy o pieniądzach nie są powszechne w naszym kraju, a niemal połowa (47 proc.) respondentek obawia się otwarcie mówić o finansach.

– Społeczne i psychologiczne ograniczenia przekładają się również na inne aspekty życia kobiet, np. na niższą aktywność w biznesie i mniejszą odwagę do aplikowania na wysokie stanowiska, co oddziałuje na pozycję finansową i poczucie niezależności kobiet. W zmianie percepcji istotną rolę może odegrać biznes i pracodawcy oraz programy społeczne. Jedną z naszych ambicji powinno być wspieranie u kobiet otwartej i odważnej postawy względem finansów i przedsiębiorczości, co zachęci kobiety do pokonywania własnych barier i korzystania z wiedzy i własnego potencjału – podsumowuje Marta Życińska z Mastercard.

Źródło: Mastercard

2024-03-26
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców