Nik Storoński, CEO w Revolut powiedział: “To rok, w którym udało się osiągnąć największy postęp w realizacji naszej misji, by dostarczać klientom najlepsze produkty i użyteczność usług, po atrakcyjnej cenie, wszędzie. Społeczność klientów rośnie w imponującym tempie, a zdywersyfikowany model biznesowy generuje solidne wyniki finansowe: przychody w 2023 roku przekroczyły 2,2 miliarda $ przy rekordowym zysku przed opodatkowaniem w wysokości 545 milionów $. 2023 rok, dzięki zyskowi netto na poziomie 428 milionów $, był już trzecim z rzędu gdy firma pozostawała rentowna.”
“Każdego dnia innowacyjne produkty Revolut dostarczają wartość nowym grupom klientów w kolejnych krajach. Konsekwentnie dążymy do uzyskania licencji bankowej w Wielkiej Brytanii i udostępnienia aplikacji na nowych rynkach. Choć w połowie 2024 roku przekroczyliśmy próg 45 milionów klientów indywidualnych na świecie, Revolut jest przygotowany na wykładniczy wzrost w drugiej połowie roku i później. Chcemy wywierać pozytywny wpływ i zmieniać krajobraz usług finansowych, z korzyścią dla klientów.”
Wyniki za 2023 rok
Solidne wyniki finansowe w dobie rynkowych wyzwań
Revolut dostarczył rekordowy wzrost przychodów i zysków, w czasie rosnącej złożoności otoczenia makroekonomiczne, geopolitycznego i regulacyjnego.
-
Przychody grupy wzrosły o 95% z 1,1 miliarda $ (0.92 miliarda £) w 2022 roku do 2,2 miliarda $ (1,80 miliarda £) w 2023 roku.
-
Revolut osiąga zysk netto już trzeci rok z rzędu:
-
Zysk przed opodatkowaniem wyniósł 545 mln $ (438 mln £), a zysk netto wzrósł do 428 mln $ (344 mln £) w 2023 roku z 7 mln $ (6 mln £) w 2022 roku
-
Marża zysku netto za rok 2023 wyniosła 19%, co odzwierciedla zarówno efektywność jak i skalowalność modelu biznesowego Revolut, poprawę kosztów jednostkowych partnerów i dalszy wzrost wysokomarżowych strumieni przychodów.
-
Dynamiczny wzrost dzięki modelowi biznesowemu opartemu na zdywersyfikowanych przychodach, ekspansji na nowe rynki i pogłębieniu zaangażowania klientów
Dywersyfikacja przychodów Revolut pozostawała stałym źródłem zrównoważonego wzrostu, żadna linia produktowa ani kraj nie odpowiadał za więcej niż 30% udziałów w przychodach firmy w 2023 roku.
-
W ciągu 2023 roku do Revolut dołączyło blisko 12 mln nowych klientów na świecie, co stanowiło najwyższy wzrost r/r w historii firmy i wyniosło liczbę klientów na poziom 38 mln na koniec 2023 roku.
-
70% nowych klientów dołączyło do Revolut w sposób organiczny lub z polecenia przez osobę, którą znają. Rozwój oparty o rekomendacje uzupełniały dalsze inwestycje w marketing i sprzedaż, także w przypadku Revolut Business, który pod koniec 2023 roku zdobywał miesięcznie 20 tys. nowych klientów z sektora MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw).
-
Wzrost w 2023 roku dotyczył wszystkich strumieni przychodów w ramach zdywersyfikowanego modelu biznesowego Revolut, jednocześnie więcej klientów korzystało z większej liczby produktów i usług firmy:
-
Karty i interchange: 605 mln $ (486 mln £), wzrost o 59% z 379 mln $ (306 mln £);
-
Produkty majątkowe i wymiana walut: 491 mln $ (395 mln £), wzrost o 46% z 334 mln $ (270 mln £);
-
Subskrypcje: 303 mln $ (244 mln £), wzrost o 53% z 196 mln $ (159 mln £);
-
-
Całkowite saldo na rachunkach klientów wzrosło z 16,4 miliarda $ (13,2 miliarda £) w 2022 roku do 22,7 miliarda $ (18,2 miliarda £) w 2023 roku.
-
Dzięki rozszerzonym możliwościom w zakresie operacji skarbowych, wyższym depozytom na rachunkach klientów, rosnącym stopom procentowym banku centralnego i dynamicznemu rozwojowi portfela kredytowego, dochód odsetkowy wzrósł ze 102 mln $ (83 mln £) w 2022 roku do 621 mln $ (500 mln £) w 2023 roku.
-
Wykorzystanie usług przez klientów firmy istotnie przyspieszyło, a wolumen transakcji wzrósł o 58% r/r, osiągając w 2023 roku blisko 870 miliardów $ (700 miliardów £). Miesięczna liczba transakcji w grudniu 2023 roku wyniosła 590 mln, co stanowi wzrost o 73% r/r.
-
Coraz więcej klientów decyduje się na korzystanie z produktów i usług Revolut poprzez płatne subskrypcje, liczba klientów wybierających plany płatne wzrosła o 41%.
-
Revolut jest obecnie (czerwiec 2024) najczęściej pobieraną aplikacją w kategorii Finanse w Europie, zajmując pierwsze miejsce w 17 krajach, także w Polsce.
-
Revolut wszedł na nowe rynki zagraniczne, w tym do Brazylii i Nowej Zelandii, zwiększając swój zasięg geograficzny do 38 krajów.
Inwestycje w najlepsze produkty i kompetencje, aby zaspokoić potrzeby finansowe konsumentów i firm
-
300 mln $ (241 mln £) zostało przeznaczone na marketing i reklamę, by wesprzeć wzrost organiczny. Firma, chcąc lepiej spełniać potrzeby klientów korporacyjnych, powiększyła zespół sprzedaży B2B do ponad 900 pracowników na koniec 2023 roku. Łączne zatrudnienie w Revolut wzrosło o 38% r/r do 8152 osób na koniec 2023 roku.
-
Revolut wdrożył także nowe produkty lokalne na kluczowych rynkach w Europie:
-
-
IBAN: udostępnienie lokalnych numerów IBAN klientom indywidualnym w Irlandii, Francji, Hiszpanii i Holandii.
-
Kredyty: udostępnienie kredytów konsumenckich we Francji, Niemczech i Hiszpanii oraz kart kredytowych w Irlandii i Hiszpanii.
-
Oszczędności i Fundusze: produkt Money Market Funds został udostępniony w 22 krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego, klienci zdeponowali w nim już blisko 1,9 miliarda $ (1,5 miliarda £).
-
Perspektywy na rok 2024
- Nieprzerwany wzrost liczby klientów: według danych z czerwca 2024 roku, firma osiągnęła próg 45 mln klientów na świecie, co oznacza, że w pierwszym półroczu 2024 roku do Revolut dołączyło 7 mln nowych klientów. Revolut jest na dobrej drodze aby przekroczyć próg 50 milionów klientów jeszcze przed końcem roku budżetowego 2024.
-
Rozwój nowych produktów i usług: oprócz udostępnienia istniejącego już portfolio produktów w większej liczbie rynków, w pierwszym półroczu 2024 roku Revolut wprowadził na rynek:
-
Cyfrowe karty eSIM: umożliwił klientom zakup pakietów transferu danych w telefonie bezpośrednio z poziomu aplikacji Revolut, co oznacza wejście w kolejną kategorię usług i produktów pozabankowych (dostępne w UK i wybranych krajach EOG).
-
Revolut Robo-Advisor: funkcja, która wykorzystuje algorytmy do zarządzania portfelami inwestycyjnymi w sposób półautomatyczny, pozwala inwestować w zdywersyfikowany, dostosowany do potrzeb klienta portfel bez konieczności poświęcania czasu na analizę i aktywne zarządzanie portfelem (dostępny w USA i krajach EOG).
-
RevPoints: program lojalnościowy, który umożliwia klientom zdobywanie punktów za codzienne wydatki (dostępny w UK i wybranych krajach EOG).
-
-
Nowa globalna siedziba: Revolut ogłosił umowę dotyczącą przeniesienia swojej globalnej siedziby do budynku YY w londyńskiej dzielnicy Canary Wharf. Posunięcie to ma wspierać przyszły rozwój działalności Revolut w Wielkiej Brytanii i na świecie.
Wyniki w Polsce
W 2023 roku Revolut odnotował dynamiczny wzrost biznesu w Polsce, w czwartym kwartale przekroczył próg 3 milionów klientów nad Wisłą. Cyfrowy bank ma dziś w Polsce powyżej 3,5 miliona klientów – w ciągu ostatnich 6 miesięcy konto w Revolut w Polsce otworzyło prawie 500 000 nowych klientów.
-
Liczba klientów indywidualnych w Polsce wzrosła w minionym roku o ponad 1 milion klientów (2023 vs 2022), co oznacza wzrost o 47% (2023 vs 2022), natomiast liczba klientów korporacyjnych w Polsce wzrosła o 46% (2023 vs 2022). Liczba klientów indywidualnych aktywnych w ciągu miesiąca w Polsce wzrosła o 50% (2023 vs 2022).
-
Polscy klienci Revolut mieli zdeponowanych na swoich kontach 783 mln £ na dzień 31 grudnia 2023 roku (+62% w porównaniu z grudniem 2022).
-
Ponad 172 mln fizycznych płatności kartami i transakcji w bankomatach wykonali w 2023 roku polscy klienci Revolut (+69% w 2023 vs. 2022). Ponad 60% z nich wykonano w kraju, co sugeruje, że Revolut jest coraz częściej używany w Polsce jako bank do codziennych wydatków. Revolut odnotował też dynamiczny wzrost transakcji krajowych, o blisko 69% (2023 vs 2022).
-
W 2024 roku liczba klientów indywidualnych w Polsce powiększyła się o prawie 500 000 nowych klientów, co oznacza wzrost o 15% w ciągu pierwszych 6 miesięcy w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku (wzrost liczby klientów aktywnych miesięcznie o 21%), firma jest na dobrej drodze by przekroczyć próg 4 mln klientów do końca 2024 roku.
Źródło: Revolut