PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeKonsumenci nie zawsze rozumieją jak działają płatności odroczone za zakupy (BNPL). Wyniki badania

Klarna

Konsumenci nie zawsze rozumieją jak działają płatności odroczone za zakupy (BNPL). Wyniki badania

Informacje 11.03.2025 (10:54)
Kredyty Klarna

Popularność płatności odroczonych oraz ratalnych za zakupy online systematycznie rośnie. Te wygodne formy realizacji należności nie zawsze są jednak zrozumiałe dla konsumentów. Brakuje wiedzy, jak porównywać oferty dostawców, by świadomie zarządzać swoimi finansami osobistymi. Tylko co piąty Polak zdaje sobie sprawę, że wybór dostawcy usług ma wpływ na to, czy skorzystanie z płatności będzie miało wpływ na naszą zdolność kredytową. To jeden z kluczowych wniosków badania zrealizowanego w ostatnim czasie na zlecenie Klarny.

fot. Shutterstock

Różni dostawcy, różne zasady

Rynek dostawców z branży BNPL (Buy Now, Pay Later; Kup teraz, zapłać później) jest zróżnicowany. W gąszczu marketingowych przekazów można jednak stracić głowę. Najnowsze badanie zrealizowane przez SW Research na zlecenie Klarny, globalnej sieci płatności, pokazało, że konsumenci często nie dostrzegają istotnych różnic między poszczególnymi dostawcami usług. Wybór najkorzystniejszej opcji jest możliwy dopiero wtedy, kiedy będziemy mieć pełną wiedzę, jak porównywać oferty podmiotów, które oferują płatności ratalne i odroczone.

– „Kup teraz, zapłać później” to forma regulacji należności za zakupy, którą konsumenci doceniają między innymi za elastyczność w finansowaniu transakcji. O ile płatności odroczone i ratalne są bardzo wygodne, to oferty dostawców tych rozwiązań istotnie różnią się od siebie. W przypadku Klarny tego typu usługi są nieoprocentowane i nie wpływają na zdolność kredytową, jeśli są spłacone na czas – powiedział Łukasz Dwulit, Head of CEE w Klarnie.

Badanie Klarny pokazało, że blisko 40 proc. z nas błędnie sądzi, że każda tego typu płatność wpływa w ten sam sposób na zdolność kredytową, natomiast aż 24 proc. badanych przyznaje się do całkowitego braku wiedzy w tej kwestii.

Tymczasem zarówno płatności odroczone, jak i ratalne, są równoznaczne z zaciągnięciem zobowiązania finansowego, które wymaga spłaty w terminie, na jaki konsument umówił się z dostawcą usługi. Poziom świadomości w tym zakresie różni się w zależności od wieku – najlepiej zorientowane są osoby w przedziale wiekowym 25-34 lata. W tej grupie 31 proc. prawidłowo rozumie zależność między koniecznością spłacenia zobowiązania na czas a jej wpływem na zdolność kredytową. Najniższą świadomością wykazują się osoby powyżej 50 roku życia oraz w przedziale wiekowym 35-49 lat.

Świadome zarządzanie finansami osobistymi

W kontekście rosnącej popularności usług BNPL, świadomy wybór dostawcy oraz zrozumienie zasad korzystania z nich nabierają szczególnego znaczenia. Podejmując decyzje finansowe warto stawiać nie tylko na rozwiązania atrakcyjne, ale przede wszystkim bezpieczne, m.in. w kontekście naszej zdolności kredytowej i braku dodatkowych kosztów.  Badanie zrealizowane przez SW Research wskazało, że aż trzech na dziesięciu Polaków spotkało się z ofertą płatności odroczonych, które w rzeczywistości okazały się oprocentowanym kredytem. Z ukrytymi opłatami – np. z odsetkami za spłatę zadłużenia – najczęściej mieli do czynienia młodzi konsumenci (do 24 lat).

– Odpowiedzialnością dostawców jest zapewnienie pełnej przejrzystości i rzetelnej informacji o kosztach już na etapie składania zamówienia przez konsumenta, a nie jedynie w regulaminie usługi. W Klarnie stawiamy na pełną transparentność i edukację konsumentów, pomagając im w podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji. Ponadto nie pobieramy żadnych dodatkowych opłat za spłatę zobowiązania – podsumował Łukasz Dwulit.

Na co warto zwrócić uwagę decydując się na skorzystanie z korzystając z usług płatności ratalnych i odroczonych?

  • Ustal, czy z daną usługą wiążą się jakiekolwiek dodatkowe koszty – u niektórych dostawców może dotyczyć to pobierania prowizji za obsługę transakcji spłaty lub nakładania dodatkowych opłat np. w przypadku spłaty zobowiązania inną drogą niż tradycyjny przelew.
  • Zweryfikuj, co stanie się w przypadku przekroczenia terminu spłaty zobowiązania – część firm oferuje typowy kredyt konsumencki i już na wstępie informuje o wysokiej rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania (nawet do RRSO 100%); inni dostawcy oferują zarówno płatność odroczoną, jak i ratalną, bez odsetek.
  • Zadbaj o swoje finanse osobiste – nowoczesne rozwiązania technologiczne ułatwiają zakupy, jednak należy pamiętać, że im więcej transakcji dokonujemy w ten sposób i im dłuższe są terminy spłaty, tym łatwiej o nich zapomnieć.

Klarna oferuje bezpłatną usługę spłaty zobowiązania (brak dodatkowych kosztów za obsługę transakcji), płatności można realizować w trzech nieoprocentowanych ratach, a konsument dostaje systematyczne powiadomienia o terminach spłat. Firma w ostatnim czasie wprowadziła również usługę cashbacku za zakupy. Dzięki niej klienci dokonujący zamówień za pośrednictwem aplikacji Klarna zaoszczędzą nawet do 11 proc. wartości opłaconego koszyka zakupowego w wybranych sklepach. To jeden z najhojniejszych programów nagradzania klientów na polskim rynku.

Dane Klarny pochodzą z badania zrealizowanego przez agencję badawczą SW Research w lutym 2025 roku metodą CAWI (wywiady on-line) na reprezentatywnej grupie 1023 Polek i Polaków powyżej 18 r.ż., zgodnie z rozkładem płci, wieku i klasy wielkości miejscowości.

Źródło: Klarna

analizy bnpl 2025-03-11
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy bnpl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców