PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćWojciech BolanowskiTrudności i sukcesy strukturalne

Trudności i sukcesy strukturalne

Wojciech Bolanowski 05.10.2009 (08:25) artykuł nadesłany

Produkty strukturyzowane niedawno trafiły na nasz rynek detaliczny. W percepcji klientów to oferta skomplikowana, mało zrozumiała, niszowa i nietypowa. Przypomina to sytuację funduszy inwestycyjnych sprzed kilkunastu lat. Obecnie fundusze na trwałe zagościły w świadomości i portfelach inwestycyjnych Polaków. Czy w przypadku struktur historia się powtórzy i jaką rolę ma do spełnienia marketing?

Na razie brak złotego standardu reklamy tego typu produktów na naszym rynku. Doświadczenia MultiBanku wskazują jednak na dominujące znaczenie relacji między klientem i doradcą bankowym. Rola marketingu w sprzedaży struktur, chociaż pomocnicza i skromna, przynosi nam wiele satysfakcji związanej z sukcesem odniesionym w trudnym, konkurencyjnym sektorze.

Nie wiem, czy dużo osób pamięta jeszcze pierwsze reklamy funduszu inwestycyjnego Pionier, które zadomowiły się w Polskich mediach po dokonaniu podstawowych przemian systemowych. Nawet dziś pamiętam, że kompletnie nie rozumiałem, cóż to takiego reklamuje archetypiczny żeglarz emanujący profesjonalizmem i opanowaniem z ekranu telewizora. Produkt był mi nieznany. No, ale tyle nowych możliwości pojawiało się wówczas każdego dnia na horyzoncie. Funkcjonowała Warszawska Giełda Papierów Wartościowych, której notowania śledziliśmy w telegazecie, zachwycając się pierwszą hossą. Magiczny skrót „nk” (czyli nadwyżka kupna) wróżył kolejny dzień wzrostu notowań. Nic dziwnego, że inwestycja „w Pioniera” uchodziła wówczas za najpewniejszy sposób na szybkie pomnożenie oszczędności. Stopniowo oferta funduszy poszerzała się zarówno o nowe towarzystwa, jak i nowe profile i strategie inwestycyjne. Przełom w sprzedaży zdalnej dokonał się za sprawą supermarketu funduszy inwestycyjnych mBanku. Pomysłodawca i organizator całej inicjatywy nie doczekał jednak premiery swojego projektu – za oceanem zaoferowano mu warunki, jakim nie byliśmy w stanie sprostać. Tym niemniej SFI wystartowało niemalże bez poślizgu, wprowadzając dwie wielkie innowacje – brak opłat manipulacyjnych i pełną, zintegrowaną z rachunkiem bieżącym, transakcyjność przez Internet. Później zaczęła się długotrwała hossa sprzyjająca inwestowaniu w fundusze akcji oraz nasilona akcje reklamowa funduszy Arka, obiecujących inwestorom pełną zielonej nadziei przyszłość. Kategoria „fundusz inwestycyjny” na dobre zagościła w głowach Polaków. I tak, w ciągu dekady, osiągnęliśmy prawie europejski poziom udziału funduszy inwestycyjnych w oszczędnościach gospodarstw domowych.

Lokata strukturyzowana Cappucino w MultiBanku – kreacja AD 2008

Obecna sytuacja produktów strukturyzowanych w Polsce przypomina tę, w jakiej znajdował się rynek funduszy kilkanaście lat temu. Wiadomo, że ich udział w naszych oszczędnościach jest niewielki w porównaniu z europejską średnią (dokładniej około dziesięć razy mniejszy). Z szacowanym na 2% udziałem w aktywach najbliżej nam bodajże do Szwajcarii (2,7% w roku 2007), która ciągnie się w ogonie tego peletonu (i, nota bene, nie jest członkiem Unii Europejskiej). Co dopiero mówić o dystansie dzielącym nas od liderów – Niemiec, Belgii czy Włoch. W kontekście trwającej światowej recesji, niezbyt dobrej atmosfery wokół wyrafinowanych produktów bankowych (niebezpiecznie kojarzą się z produktami pochodnymi budowanymi na kredytach hipotecznych amerykańskich bezrobotnych lub lewarowanym rynkiem forexowym) i wzrostu atrakcyjności zwykłych depozytów terminowych, przyszłość produktów strukturyzowanych pozostaje niejasna. Czy, wzorem funduszy, struktury osiągną u nas europejski poziom udziału w oszczędnościach osób fizycznych? W jakiej perspektywie czasowej? Jaki model dystrybucji będzie dominował? Dla marketingowców najciekawsze jest chyba pytanie, jak skutecznie promować sprzedaż tych produktów?

Poniżej próba odpowiedzi na ostatnie z tych pytań. Czuję się wyjątkowo w komfortowej sytuacji – mimo kilkuletniej obecności na rynku reklama produktów strukturyzowanych nadal pozostaje u nas „terra incognita”, co pozwala na swobodne dzielenie się opiniami, mającymi z natury charakter luźnych spostrzeżeń, a nie prawd objawionych, wdrożonych i zweryfikowanych przez rynek. Można swobodnie rozwinąć skrzydła, a ewentualne ataki osób o odmiennych poglądach kwitować krótkim i skutecznym „przyszłość dopiero pokaże, kto z nas miał rację”.

MultiBank oferuje produkty strukturyzowane od października 2006 roku. Od tego czasu przećwiczyliśmy wiele zmiennych cech produktu, poczynając od aktywów bazowych, po czas trwania lokaty (od miesiąca do 3,5 roku). Proponowaliśmy kilkukrotnie formę pakietu inwestycyjnego, dołączając do dłużej trwającej struktury krótkoterminową (najczęściej 3 miesięczną) lokatę terminową o ponadrynkowym oprocentowaniu. W media-mix stosowaliśmy nie tylko rozmaite BTL i aranżację POS, ale także prasę, wielkoformatowy outdoor i Internet. Rekordowe subskrybcje przekraczały tzw. „duże kilkadziesiąt” mln. złotych, ale były także akwizycyjne porażki, gdy suma zgromadzonych środków znacznie odbiegała od naszych pierwotnych oczekiwań. W zasadzie produkt spełnił nasze oczekiwania, czego najlepszym dowodem jest to, ze od pewnego czasu znalazł się również w ofercie mBanku. Wydaje mi się, że doświadczenia MultiBanku w promocji i sprzedaży produktów strukturyzowanych należą do największych na rynku. A, jeśli chodzi o marketingowe podwórko, można w skrócie podzielić ja na działania krótko i średnioterminowe. O doświadczeniach długoterminowych, jak wyżej wspomniałem, trudno jeszcze na naszym rynku wiarygodnie się wypowiedzieć.

… i kawowa wizualizacja zmian wartości S&P GSCI Coffee Index

Działania średnioterminowe to głównie akcja edukacyjna, poszerzająca wiedzę o tej kategorii produktowej zarówno wśród grupy celowej i mediów, jak i pracowników sieci sprzedaży czy call center. Najbardziej pożądanymi cechami funkcjonalnymi, jakie staramy się przypisać do struktur jest bezpieczeństwo kapitału i potencjalnie ponadstandardowy zysk. Wizerunkowo staramy się je promować jako nowoczesne narzędzie inwestycyjne, pozwalające na inwestowanie w bardzo szeroki wybór dostępnych na rynku klas aktywów.

W krótkiej perspektywie strategia marketingowa to przede wszystkim jak najlepsze wyposażenie doradców w narzędzia wspierające proces sprzedaży. Obok, lub nawet zamiast, ulotek i plakatów – precyzyjnie przygotowane i skutecznie dystrybuowane materiały merytoryczne, wyjaśniające konstrukcję produktu, źródła potencjalnego sukcesu inwestycyjnego, najważniejsze wyróżniki wobec standardowej oferty depozytowej. Struktura musi mieć swoją intrygująca „historię”. Rosnące ceny złota (rynki boją się dewaluacji papierowego pieniądza masowo drukowanego w ramach pakietów antykryzysowych), rosnące ceny ropy (w Chinach spada liczba kupowanych rowerów, ale liczba użytkowanych samochodów lawinowo rośnie), spodziewany wzrost wartości spółek sektora farmaceutycznego (ludzie chorują i będą chorować stosując coraz nowsze, drogie leki) itd. Oczywiście dochodzą tu chwilowe tendencje rynku akcji (produkty oparte na indeksach – np. WIG20) czy rynków walutowych (zmienne kursy EUR/USD). Tutaj najtrudniej pozostać w roli obiektywnego i wiarygodnego eksperta – zmienność i mała przewidywalność indeksów nie ułatwia tego zadania. Do „historii” należy dobrać odpowiednią wizualizację – tu oparta na dotychczasowych doświadczeniach znajomość reakcji klientów i pewna intuicja pozostają najważniejszymi drogowskazami. Trudno przecież uzasadnić kosztowne testowanie jakościowe krótkotrwałej, organizowanej ad hoc akcji promocyjnej. Jednymi z najbardziej udanych kreacji reklamujących struktury w MultiBanku był pulchny azjata w trakcie posiłku (Livestock) i zawsze fotogeniczny mariaż kawy z białą porcelaną (Capuccino). Jest pewne ograniczenie narzucone przez wykorzystanie „historii” do promocji produktu. Mianowicie, trudno zbudować wiarygodną opowieść w momencie, gdy jednocześnie oferujemy produkty oparte na wykluczających się zachowaniach instrumentu bazowego. Na przykład lokaty inwestycyjne premiujące wzrost, spadek lub stabilizację kursu złotego względem Euro.

Tutaj doświadczenia mBanku i MultiBanku są odmienne – co oczywiście wynika z odmiennych oczekiwań klientów. Samoobsługowi klienci mBanku, intensywnie korzystający z internetu, uwielbiają wybór i możliwość podejmowania samodzielnych decyzji. Znacznie łatwiej przychodzi im zaakceptować spojrzenie na produkt finansowy jak na swego rodzaju zakład o przyszłość, indeksową bukmacherkę. Według kolegów z mBanku posiadanie w portfolio struktur premiujących przeciwstawne zachowania indeksów jest czynnikiem wspierającym ich sprzedaż. Jako przykład podać można produkty o efektownych nazwach typu „Lokata Strefa Stabilizacji EUR 2”, „Lokata Strefa Spadku EUR 2″”Lokata Strefa Wzrostu EUR 2” oferowane w marcu br. i premiujące odpowiednio stabilizację, spadek i wzrost kursu fixingu NBP EUR/PLN.

Lokata inwestycyjna Mustang (fixing NBP USD/PLN) wizualizacja aktywa bazowego w konwencji „stars and stripes”

MultiBank opiera swój model biznesu na fachowości doradcy i jego relacjach z klientami. Stąd znacznie mniejsza skuteczność jednoczasowych, alternatywnych ofert i znaczna przewaga produktu z dobrą chwytliwą historią. Na przykład wolumen sprzedaży lokaty inwestycyjnej Platyna (wzrost cen platyny – bardzo prawdopodobny scenariusz) był dziesięciokrotnie większy od łącznego wolumenu oferowanych w podobnym okresie lokat „Północ” i „Południe” (jedna na wzrost, druga na spadek fixingu NBP EUR/PLN). Dzięki dobrym historiom, udanym wizualizacjom, ale przede wszystkim dzięki wysokokwalifikowanej kadrze placówek sprzedaż produktów strukturyzowanych w MultiBanku jest dla nas powodem do dumy. W konsekwencji posiadający kilkakrotnie mniejszą liczbę klientów MultiBank ma w swoim portfelu ponad trzy razy większy wolumen produktów strukturyzowanych. Dziś udział struktur w aktywach naszych klientów przekracza 11%, osiągając poziom znany z wysokorozwiniętych rynków finansowych.

Jedynym usprawiedliwieniem dla tej bezwstydnej autopromocji jest fakt, że udział marketingu w tym sukcesie jest jedynie pomocniczy. Naprawdę efektowny i efektywny sposób promocji produktów strukturyzowanych nadal czeka na swojego odkrywcę.

Wojciech Bolanowski,
Szef Marketingu Multibanku

Źródło: Przegląd Finansowy Bankier.pl

inwestycje kawa wojciech bolanowski 2009-10-05
Redakcja PRNews.pl
Tagi: inwestycje kawa wojciech bolanowski

Sprawdź także:

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

a 0 PKO BP podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company
23.12.2025 (06:38) – informacja prasowa

PKO BP podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company

PKO Bank Polski Oddział w Rumunii podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company, jednym z …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców