Niezależne badanie podkreśla szybkie zmiany zachowań konsumenckich w Europie i możliwości, jakie za tym idą dla innowacyjnych kart debetowych i typu prepaid.
MasterCard Europe apeluje do sprzedawców, usługodawców oraz bankowców z całej Europy by w sposób „innowacyjny i niezwłoczny” starali się odpowiadać na potrzeby „nowego” konsumenta europejskiego – profilu konsumenckiego potwierdzonego przez nowe niezależne studium, badające globalny kryzys gospodarczy i jego wpływ na zachowania wydatkowe konsumentów. Badanie konsumenckie, przeprowadzone przez TNS, na zamówienie MasterCard, ukazało najbardziej znaczące zmiany zachowań konsumenckich od czasów II Wojny Światowej. Wyniki badań zostały zaprezentowane na dorocznej konferencji poświęconej kartom debetowym i prepaid, zorganizowanej w Berlinie przez MasterCard Europe.
„Nastąpił sejsmiczny wstrząs w decyzjach o wydatkach i oszczędnościach dzisiejszych konsumentów” – powiedział Javier Perez, prezes MasterCard Europe. „Dla nas wszystkich bieżąca sytuacja gospodarcza jest wielkim wyzwaniem, a te nowe informacje podkreślają wagę zmian w zachowaniach dzisiejszego konsumenta, które nastąpiły w niespotykanie krótkim czasie. Konsumenci jeszcze nigdy nie poświęcali tak dużo uwagi analizie wydatków i działaniom oszczędnościowym. Wynika to z konieczności poprawy zarządzania budżetem i zwiększenia kontroli nad wydatkami. Karty debetowe i prepaidowe są niezbędne do zaspokojenia takich potrzeb” – dodał Javier Perez.
„Wyniki nowych badań konsumenckich potwierdzają jednocześnie możliwości i potencjał rozwoju sektora kart debetowych i typu prepaid, ponieważ 360 miliardów transakcji w Europie wciąż dokonywanych jest przy użyciu gotówki. W związku z tym sprzedawcy, usługodawcy oraz bankowcy starają się działać proaktywnie, oferując produkty i usługi zwiększające bezpieczeństwo, proponując możliwości oszczędzania i programy lojalnościowe, jak również zwiększające wybór” – dodał Perez.
Obejmujące ponad 3 tysiące konsumentów badanie firma TNS przeprowadziła w marcu 2009 roku w sześciu państwach Europy. Badano kluczowe obszary odnośnie zaufania konsumentów, wzorce wydatków i bieżące postrzeganie inwestycji, zakupu nieruchomości i zatrudnienia. W wyniku analizy stworzono europejski barometr siły nabywczej, mapujący zachowania konsumenckie w całym regionie. Studium zostało uzupełnione o badania jakościowe w formie wywiadów przeprowadzonych z wiodącymi europejskimi detalistami i bankowcami.
Badanie ukazało kilka czynników wpływających na nowe zachowania konsumenckie, wynikające z kryzysu finansowego, który rozpoczął się w roku 2008 i zmienił postrzeganie i stosunek europejskiego konsumenta do zarządzania własnymi finansami.
• Wzrasta zaniepokojenie cenami towarów – Zwiększająca się wrażliwość konsumentów na ceny towarów takich jak żywność i paliwo, w połączeniu z gwałtownym wzrostem cen na rynkach towarowych w pierwszej połowie 2008 roku miały duży wpływ na planowanie wydatków: Czterech na pięciu (78%) respondentów oświadczyło, że planuje ograniczenie wydatków na codzienne zakupy. 89% Włochów i 85% Francuzów wykazało największą skłonność do ograniczenia codziennych wydatków. Mimo, że pod wpływem recesji ceny towarów i usług uległy obniżeniu, u konsumentów utrzymał się niepokój odnośnie dostępności dóbr podstawowych.
• Spadek poziomu zamożności konsumentów – Potrójny szok, wywołany załamaniem się rynków nieruchomości, bankowego i giełd, w 2008 roku poważnie nadwyrężył przekonanie europejczyków o„stale wzrastającej zamożności”. Badanie ujawniło, że jeden na pięciu mieszkańców Europy (20%) planuje opóźnienie swego przejścia na emeryturę z powodu kryzysu finansowego, a 65% planuje zwiększenie oszczędności by wyrównać straty poniesione w 2008 roku.
• Perspektywy rozwoju biznesu i zatrudnienia – Kondycja biznesu wpływa na zaufanie konsumentów.: Sprzedawcy i usługodawcy detaliczni ujawnili, że w ciągu kolejnych 12 miesięcy ich główną odpowiedzią na kryzys będzie trwałe cięcie kosztów. Ponadto badania MasterCard pokazują, że 43% przebadanej populacji w krajach bałtyckich i 38% Hiszpanów wyraziło najwyższe w Europie przekonanie o możliwości utraty pracy w 2009 roku. Najmniej zagrożeni czują się Niemcy i Francuzi – odpowiednio 19% i 18%.
Te czynniki przyczyniły się do powstania zjawiska, które MasterCard Europe nazywa powstawaniem “Nowego europejskiego konsumenta” – Badanie MasterCard Europe pokazuje główne zmiany, jakie w ciągu ostatnich 6 miesięcy zaszły w potrzebach europejskich konsumentów dotyczących kart płatniczych.
• Zarządzanie pieniędzmi jest najważniejsze – 69% konsumentów chce ponosić wydatki tylko na to, na co ich stać. Priorytety uległy zmianom i na pierwszym miejscu jest obecnie aktywne budżetowanie pieniędzy na niezbędne towary podstawowe, na drugim miejscu jest oszczędzanie, z ograniczeniem wydatków na rzeczy „niekonieczne”. Konsumenci wskazali, że w konsekwencji takiego ustawienia priorytetów chcą korzystać z kart debetowych, by aktywnie monitorować wydatki i dokładniej zarządzać nimi korzystając z pomocy miesięcznych wyciągów.
• Właściwa jakość za odpowiednie pieniądze / lojalność – Pragnienie, by pieniądze starczyły na jak najwięcej oraz wzrost aktywnego poszukiwania okazji cenowych (na 84% z 72% sześć miesięcy temu) podkreślane są przez konsumentów w związku z pojawieniem się programów lojalnościowych powiązanych z kartami debetowymi jako druga, co do wagi zachęta do korzystania z takich kart (40%).
• Potrzeba zwiększenia akceptacji i bezpieczeństwa w internecie – Konsumenci wskazywali, że planują coraz intensywniej korzystać z internetu by aktywnie wyszukiwać najlepsze okazje (wzrost do 66% z 56%), podkreślali również potrzebę szerszej akceptacji kart debetowych i bezpieczeństwa transakcji w internecie (42%).
Javier Perez powiedział także: „Obecny kryzys gospodarczy fundamentalnie zmienił zasady gry, ale pokazał też, i to bardziej dobitnie niż kiedykolwiek znaczenie płatności elektronicznych. Produkty oraz oferowane przez MasterCard rozwiązania, mają podstawową wartość dla utrzymania globalnego handlu w ruchu, nawet wobec znacznych gospodarczych trudności.”
Zgodnie z tymi priorytetami MasterCard koncentruje się na opracowaniu innowacyjnych rozwiązań w zakresie płatności debetowych i prepaidowych, które sprostają zmieniającym się potrzebom konsumentów. Dotyczy to innowacji takich, jak jeszcze lepsze zabezpieczenia dla transakcji kartami debetowymi u wiodących detalistów handlu elektronicznego dzięki wdrożeniu MasterCard® SecureCode™ oraz umożliwienie akceptowania debetowych kart Maestro w internecie, wprowadzenie nowych programów lojalnościowych, czy poszerzenie zakresu kontroli wydatków dzięki wykorzystaniu platformy MasterCard InControl.
Te działania pomogą naszym klientom– instytucjom finansowym – na kapitalizację potencjału stojącego za programami kart debetowych i prepaid oraz na dostarczenie rozwiązań dopasowanych do preferencji klientów w zakresie płatności elektronicznych w Europie w 2009 roku i w latach następnych.” podsumował Javier Perez.
Źródło: MasterCard