PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćKoniec przepłacania z lenistwa?

Koniec przepłacania z lenistwa?

Nasz gość 16.04.2009 (07:19) artykuł nadesłany

Rozbudowa portfolio produktów masowych i elastyczne reagowanie na rzeczywiste potrzeby klientów to główne zmienne charakteryzujące rynek ubezpieczeń komunikacyjnych w czasie kryzysu. Na kształt rynku ubezpieczeń komunikacyjnych w najbliższych trzech kwartałach największy wpływ będzie miało spowolnienie gospodarcze. Wprawdzie eksperci rynkowi zgodnie oceniają, że branża ubezpieczeniowa jest bardziej odporna na kryzys niż inne instytucje finansowe.

Niemniej tzw. ciężkie czasy wpłyną na zachowania klientów, a w konsekwencji na politykę cenową i produktową samych ubezpieczycieli. Oferta zacznie być budowana tak, by wysokość składki uwzględniała sposób, w jaki rozkłada się ryzyko w danej grupie klientów. Dodatkowo towarzystwa większy nacisk położą na zakres oferty oraz jakość swojego serwisu. 

Obok kryzysu na obecny kształt branży ubezpieczeniowej ma kilka czynników, które pojawiły się w 2008 roku. Po Pierwszem, nie można go zaliczyć do najbardziej udanego dla towarzystw, jeśli się weźmie pod uwagę wyniki uzyskane ze sprzedaży polis OC. Stan ten został spowodowany przede wszystkim wprowadzeniem tzw. podatku Religi. Zmusiło to ubezpieczycieli, a przede wszystkim klientów do poniesienia dodatkowego obciążenia w składce (średnio ok. 12% składki). Równocześnie wzrosła liczba oraz wartość wypłacanych odszkodowań w szkodach majątkowych z polis OC. Te czynniki bezpośrednio wpłynęły na pogorszenie się rentowności w ubezpieczeniach OC w 2008 roku. Tendencja wzrostu wypłat i świadczeń z tych polis nie powinna się zmienić, co powoduje, że w perspektywie najbliższego roku nie należy spodziewać się masowej obniżki cen OC. 

Rok 2009 będzie zdominowany przez pro-kliencką postawę ubezpieczycieli, czyli dążenie do jak najlepszego rozpoznania potrzeb wydzielonych grup klientów. Coraz wyraźniej widać, że towarzystwa rezygnują z silnej konkurencji cenowej prowadzonej na całym portfelu. I chociaż nadal, szczególnie w czasie kryzysu, cena jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzje konsumenta, to częściej klienci dodatkowo zwracają uwagę na zakres oraz jakość serwisu, szczególnie szkodowego. Ubezpieczyciele, budując ofertę, będą dostosowywać więc cenę ubezpieczenia do ryzyka, jakie niesie ze sobą dana grupa klientów, a równocześnie do rzeczywistych potrzeb danej grupy. 

Można też już zaobserwować rosnące zainteresowanie klientów popularnymi, a nie ekskluzywnymi, ubezpieczeniami komunikacyjnymi. Klienci zorientowani na oszczędzanie nie szukają „gadżetów”, a praktycznego i oszczędnego produktu. Spadek popytu na nowe auta oraz te sprowadzane z zagranicy oznacza dla ubezpieczycieli, że znacznie atrakcyjniejszą niż dotychczas grupą klientów są posiadacze aut kilkuletnich. I z myślą właśnie o nich, choćby w Link4, w tym roku rozbudowywane są produkty AC oraz inne produkty dodatkowe dedykowane tej grupie. Wyraźniej też oferty ubezpieczniowe premiują kierowców doświadczonych i bezpiecznie jeżdżących. 

Najbliższe kwartały upłyną też pod znakiem dalszego rozwoju sprzedaży ubezpieczeń w systemie direct. Po pierwsze, towarzystwa tego typu działają na rynku ubezpieczeń dla klienta indywidualnego. Przykład wielkich banków inwestycyjnych, które przestawiają swoje usługi pod rynek detaliczny, pokazuje, że ten segment powinien się nadal rozwijać. W wersji bardziej pesymistycznej, na rynku usług detalicznych nie dojdzie do drastycznych spadków. 

Po drugie, direct nastawiony jest na maksymalną efektywność kosztową, idealny więc na ciężkie czasy. Ze względu na niskie koszty własne działalności, directy mogą oferować niższe ceny swoich produktów. Co więcej, tego typu towarzystwa są w stanie przygotować dobrą ofertę w oparciu o wiele zmiennych, co oznacza, że cena polisy może być znacznie tańsza dla bardzo różnych grup klientów. Direct eliminuje też największe obciążenie, jakim jest dla tradycyjnego ubepzieczyciela, utrzymanie rozbudowanych sieci punktów i oddziałów pośredników. Potwierdzeniem tej przewagi modelu direct  jest choćby wejście największego tradycyjnego ubezpieczyciela w ten segment pod koniec ubiegłego roku. Ruch ten zamierzają też powtórzyć kolejni ubezpieczyciele tradycyjni. 

Spadek sprzedaży nowych aut może dodatkowo dotknąć tradycyjne firmy ubezpieczeniowe, które dla budowania swojego portfela wykorzystują sieci dealerów samochodowych. Doświadczenia ubezpieczycieli, choćby z ubiegłego roku, pokazują, że tak pozyskiwany portfel był mało rentowny. Na uderzenie powinni przygotować się też ubezpieczyciele flot. Firmy mające duże floty w związku z kryzysem mogą szukać oszczędności, czy to poprzez redukcję posiadanego parku samochodowego, jak i ograniczenia zakresu programów ubezpieczeniowych dla użytkowanych aut. Umowy flotowe mogą więc przynieść na koniec 2009 roku mniejszy niż zakładany przypis składki. 

Za to nie powinno się mocno zmienić podejście ubezpieczycieli do sektora MSP. Jest to grupa klientów o ogromnym, cały czas nie w pełni wykorzystanym potencjale. Tym bardziej, że klienci MSP są znacznie bardziej lojalnymi klientami niż korporacyjni. Dodatkowo analizy ostatnich lat pokazały, że rynek ten rósł w znaczącym tempie. Idąc tropem przemian na rynku klientów indywidualnych, także i tutaj ubezpieczyciele ograniczą ekskluzywną część oferty w zamian proponując solidny produkt komunikacyjny w konkurencyjnej cenie. 

Podsumowując, w tym roku klienci większości towarzystw nie powinni się spodziewać obniżek w ich dotychczasowych ubezpieczeniach. Ze strony kupujących ubezpieczenia wzrośnie więc skłonność do szukania i porównywania ofert różnych towarzystw. Zamiast biernie czy z przyzwyczajenia pozostawać przy dotychczasowym ubezpieczycielu, często droższym, klient będzie sam szukał atrakcyjnych propozycji. Może więc zmniejszyć się zjawisko „przepłacania z lenistwa”. 

Sława Cwalińska-Weychert,
wiceprezes
Link4

Źródło: Bankier.pl

ubezpieczenia 2009-04-16
Redakcja PRNews.pl
Tagi: ubezpieczenia

Sprawdź także:

a 0 Coraz mniej czasu na zakup auta na starych zasadach
13.12.2025 (17:53) – informacja prasowa

Coraz mniej czasu na zakup auta na starych zasadach

11 tys. zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem tego roku korzystając z …

a 0 Branża bankowa w 2025 roku: rekordowe zyski, rozwój cyfryzacji i rosnąca presja cyberzagrożeń
13.12.2025 (17:46) – informacja prasowa

Branża bankowa w 2025 roku: rekordowe zyski, rozwój cyfryzacji i rosnąca presja cyberzagrożeń

PKO Bank Polski, Santander Bank Polska i Bank Pekao to trzy najsilniejsze medialnie marki sektora bankowego w …

a 0 Badanie: decyzje ubezpieczycieli często zapadają w silosach
13.12.2025 (17:02) – informacja prasowa

Badanie: decyzje ubezpieczycieli często zapadają w silosach

W zarządzaniu roszczeniami ponad 40% respondentów z branży ubezpieczeniowej twierdzi, że decyzje bazują bardziej na …

a 0 Zmiany w zarządzie ING Banku Śląskiego
13.12.2025 (17:00) – informacja prasowa

Zmiany w zarządzie ING Banku Śląskiego

12 grudnia 2025 roku, Rada Nadzorcza ING Banku Śląskiego powołała Wojciecha Sieńczyka na stanowisko Wiceprezesa …

a 0 Generali z ratingiem A+
13.12.2025 (16:58) – informacja prasowa

Generali z ratingiem A+

AM Best przyznał Generali Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. rating siły finansowej (FSR) na poziomie A+ (Superior) ze …

a 0 Edukacyjna gra planszowa od banków spółdzielczych z Grupy BPS
13.12.2025 (16:57) – informacja prasowa

Edukacyjna gra planszowa od banków spółdzielczych z Grupy BPS

Banki Spółdzielcze z Grupy BPS przygotowały nowy materiał edukacyjny dla dzieci od 9. roku życia: grę planszową „Za …

PRNews.pl

Zobacz również

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba placówek bankowych – III kwartał 2025 r.

Placówek bankowych w Polsce nadal ubywa, choć…

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Spór o nagrody w PKO BP. Pracownicy z wypowiedzeniem mówią o „karze za odejście”

Po publikacji artykułu o nagrodach rocznych w…

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Szybkie ładowanie, mocne szkło i pakiet monitorujący zdrowie, czyli Apple Watch SE 3 za transakcje kartą

Apple Watch SE 3 to jeden z…

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości elektronicznej – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 r. wciąż widać…

Who is who

Justyna Szafraniec

Justyna Szafraniec

Head of Communications w Generali Polska Justyna…

Anna Borowiec-Góra

Anna Borowiec-Góra

Członek Zarządu i Dyrektor Zarządzająca, MSLGROUP Financial…

Agata Dorożuk

Agata Dorożuk

Agata Dorożuk, Rzecznik Prasowy, Kierownik Wydziału Public…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

manhee:

Co za idiotyzm: betoniarka, chirurżka, cieślini, drukarka, majsterka, nianiek, rybaczka, szlifierka, tapicerka …

sob., 13 gru 2025 (15:59) • Neutralne nazwy stanowisk obowiązkowe od grudnia

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców