PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizy6 lat technologii zbliżeniowej MasterCard PayPass na świecie

6 lat technologii zbliżeniowej MasterCard PayPass na świecie

Analizy 30.01.2009 (06:58)
Karty

Wszystko zaczęło się w 2002 roku w USA. Tam miały miejsce pierwsze testy płatności w technologii zbliżeniowej MasterCard ® PayPass™. W Europie PayPass zadebiutował w 2006 roku. Wówczas MasterCard Europe rozpoczął pierwsze w Europie testy bezstykowej formy płatności kredytowych z zastosowaniem mikroprocesorowej technologii EMV.

Odbyły się one we Francji, w Strasburgu i Tuluzie. Równolegle pilotaże w Wielkiej Brytanii prowadził Royal Bank of Scotland Group. PayPass podbijał kolejno rynki w Szwajcarii, Turcji, Włoszech, Hiszpanii, Niemczech. Pod koniec 2007 roku przyszła pora także na Polskę. Polska była pierwszym krajem w Europie Centralnej, w którym udostępniono karty płatnicze w technologii zbliżeniowej.

Według ostatnich danych podawanych przez organizację MasterCard na koniec września 2008 roku PayPass pojawił się już w 25 krajach, w których miały miejsce wdrożenia lub testy tej technologii. Są to Australia, Kanada, Chiny, Czechy, Francja, Niemcy, Indonezja, Włochy, Japonia, Korea, Liban, Malezja, Meksyk, Mongolia, Filipiny, Polska, Rosja, Hiszpania, Szwajcaria, Tajwan, Tajlandia, Turcja, Emiraty Arabskie, Wielka Brytania i USA. Na koniec 3 kwartału 2008 roku w obiegu było blisko 44 miliony kart i urządzeń wyposażonych w technologią MasterCard® PayPass ™ i Maestro® PayPass™, akceptowanych w 135 tysiącach punktów handlowo – usługowych na całym świecie.

Pierwsze urodziny płatności bezstykowych nad Wisłą

Na polskim rynku karty do płatności zbliżeniowych dostępne są już od roku. Pierwszym wydawcą przedpłaconych kart Maestro PayPass i kart kredytowych MasterCard PayPass jest Bank Zachodni WBK. Korzystając z tych kart można płacić za drobne zakupy (do 50 zł) bez  konieczności szukania drobnych, podawania kodu PIN, czy składania podpisu na papierowym potwierdzeniu transakcji. Do wykonania płatności wystarczy tylko zbliżenie karty do specjalnego czytnika. To rozwiązanie pozwala na szybkie, łatwe i bezpieczne dokonywanie drobnych płatności, a same zakupy zajmują znacznie mniej czasu niż zapłata gotówką.

Aby otrzymać kartę Maestro PayPass nie ma konieczności otwierania konta. Kartę zasila się gotówką, przelewając określoną kwotę na numer rachunku dołączony do karty. Same karty dostępne są w internetowym markecie Banku Zachodniego WBK. W tej chwili wśród akceptantów kart z opisywaną technologią znajdują się miedzy innymi kawiarnie Coffee Heaven, sieć McDonald’s, Multikino, siec Empik, a wkrotce dołączą sklepy spożywcze Żabka. Karty PayPass akceptują też apteki sieci Euro-Apteka i saloniki prasowe RUCH.

W telefonie i w breloczku

Zastosowanie technologii zbliżeniowej nie jest ograniczone tylko do tradycyjnych plastikowych kart płatniczych. Dzięki aplikacji umieszczonej w chipie może ona zostać dodana do wielu urządzeń płatniczych, takich jak np. telefon komórkowy, zegarek, breloczek do kluczy czy opaska na nadgarstek. Takie niestandardowe rozwiązania funkcjonują już na europejskim rynku.

Turecki Garanti Bank najpierw w 2007 roku wprowadził na rynek zegarki z technologią  MasterCard PayPass, a w styczniu 2008 do swojej oferty dołączył także telefony. W kwietniu 2008 roku MasterCard wraz z hiszpańskim bankiem La Caja Insular de Ahorros de Canarias uruchomiły pilotaż z wykorzystaniem minikart z technologią PayPass przymocowywanych do breloczków. Technologia PayPass może być także łatwo dodana do każdej karty MasterCard: kredytowej, debetowej lub pre-paid, czy też do karty Maestro. Największy potencjał dla płatności bezstykowych widzimy w punktach handlowo – usługowych, w których ważne jest tempo i wygoda obsługi. Potwierdza to także badanie, które na zlecenie MasterCard przygotował w 2007 roku Research International Pentor. Wynika z niego, że Polacy najchętniej widzieliby PayPass w: supermarketach (64% wskazań), sklepach spożywczych, cukierniach, lodziarniach (57%) oraz aptekach (55%). Kartami z technologią PayPass nasi rodacy chcieliby płacić zwłaszcza za przejazdy, bilety komunikacji miejskiej, kulturę (kino, teatr, koncerty), opłaty parkingowe (40% i więcej).

Badani wierzą, że technologia zbliżeniowa skróci kolejki w kasach sklepowych – 76% badanych wskazało jako takie miejsca sklepy spożywcze, 67% – pocztę, 61% – apteki, a 59% – stacje benzynowe. Doświadczenia z krajów, w których technologia zbliżeniow zadomowiła się już na dobre, pokazują, że podstawową grupę użytkowników kart MasterCard PayPass stanowią osoby ceniące nowinki technologiczne, szybkość zakupów i wygodę. Według wspomnianego już badania przeprowadzonego przez RI Pentor największe zainteresowanie kartami w technologii zbliżeniowej PayPass wykazali respondenci w wieku poniżej 50 roku życia, z wykształceniem średnim i wyższym, o miesięcznych dochodach przekraczających 1500 złotych, mieszkający głównie w dużych miastach.

Myślac o grupie użytkowników technologii bezstykowej warto pamiętać, że w każdym przypadku to bank – wydawca karty decyduje, jak profilować produkt, do jakiej grupy klientów kierować w pierwszej kolejności ofertę kart wyposażonych w technologię PayPass.

Kolejny krok w ewolucji rynku kartowego – płatności mobilne

Następnym krokiem w rozwoju płatności zbliżeniowych z pewnością będą płatności mobilne wykorzystujące technologię bezstykową (NFC –  Near Field Comunication) w telefonach komórkowych. W tym przypadku telefon komórkowy wystarczy przybliżyć do specjalnego czytnika i poczekać na sygnał dźwiękowy, którym telefon potwierdzi płatność za transakcję. Płatności mobilne są w tej chwili rzeczywistością w kilku europejskich krajach m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Norwegi, Turcji. W Polsce nad wspólnym systemem pracują także operatorzy komórkowi  oraz organizacja MasterCard.

Wszystkim się to opłaca

Jak wykazują badania, transakcje przy użyciu karty MasterCard PayPass zabierają znacznie mniej czasu niż zapłata gotówką, co oznacza oszczędność czasu dla klientów oraz skrócenie obsługi transakcji dla punktów handlowo-usługowych. Z punktu widzenia banku, karta zbliżeniowa to szersza oferta dla klientów. Zarówno dla banków jak i handlowców to także szansa na zwiększenie obrotów, ponieważ – jak pokazują wewnętrzne badania MasterCard – użytkownicy kart, po dodaniu do standardowych funkcjonalności technologii PayPass, używają swoich kart średnio nawet o jedną czwartą częściej niż wcześniej. Technologia PayPass to także poczucie bezpieczeństwa i wygody. Karty płatnicze Maestro® PayPass ™ oraz MasterCard® PayPass™ pozwalają także na dokonywanie płatności w sposób tradycyjny. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przy większych kwotach wymagane jest potwierdzenie płatności (przez użycie kodu PIN lub złożenie podpisu na potwierdzeniu transakcji) lub dokonanie transakcji w sposób tradycyjny (z użyciem mikroprocesora lub paska magnetycznego).

Krzysztof Drzyzga
Business Development Manager MasterCard

Artykuł pochodzi
z Numeru Specjalnego Przeglądu Finansowego Bankier.pl

Partnerem wydania jest Visa

Źródło: Bankier.pl

płatności bezstykowe 2009-01-30
Redakcja PRNews.pl
Tagi: płatności bezstykowe

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców