Był styczniowy wieczór i Frank McNamara zaprosił swoich kontrahentów do restauracji Majors Cabin Grill w Nowym Jorku. Przed spotkaniem zmienił garnitur. Kolacja dobiegła końca i kelner przyniósł rachunek. Frank sięgnął do kieszeni i … zdał sobie sprawę, że portfel został w drugiej marynarce. Choć żona wybawiła go z opresji, w przyszłości postanowił nigdy nie znaleźć się w podobnej sytuacji. Przyszła mu też do głowy pewna myśl:, „Dlaczego ludzie posiadający pieniądze mają być ograniczani w ich wydawaniu do kwot, jakie właśnie mają przy sobie? Trzeba im zapewnić możliwość swobodnego dysponowania środkami ”. W ten oto sposób narodził się pomysł karty płatniczej i już w 1950 roku pojawiło się pierwsze tego rodzaju narzędzie finansowe – karta Diners Club.
Amerykanie wkrótce entuzjastycznie podchwycili koncepcję przyszłego „plastikowego pieniądza”. To był strzał w dziesiątkę. Już w 1952 roku, kartę akceptowano w tysiącach punktów sprzedaży w USA, a ich właściciele szybko docenili siłę nabywczą klientów, którzy swobodnie posługiwali się nowym środkiem płatniczym. Idea szybko rozprzestrzeniła się poza granice USA. Diners Club w tym samym roku, stał się pierwszym wystawcą kart płatniczych o zasięgu międzynarodowym, otwierając swoje zagraniczne placówki w Kanadzie, Francji i na Kubie. Współcześnie Diners Club obecny jest w 201 krajach i akceptowany w ponad 8.5 milionach punktów na całym świecie, a koncept Franka McNamary od wielu lat ma kilku godnych najwyższego uznania kontynuatorów. W roku 1958 pierwsza kartę wydał American Express. W ciagu 5 lat pojawiło się na rynku w Stanach Zjednoczonych, i nie tylko, ponad 1 mln kart z tym logo.
Historia Visy sięga również roku 1958, kiedy Bank of Ameryka wprowadził swoje niebieskie, białe i złote karty. Obecna nazwa karty funkcjonuje od roku 1976.
Całkiem niedawno, z połączenia Europay International i MasterCard Europe powstała organizacja MasterCard (w 2002r.). Jednak jej korzenie sięgają roku 1964, kiedy szwedzki bankier Wallnberg założył firmę Eurocard, a w sierpniu 1966 roku swoją działalność rozpoczął Interbank Card Associacion (w latach 70-tych przekształcił się w MasterCard International). Symbol „EC” narodził się cztery lata później. W 1992 roku z połączenia Eurocard i Eurocheque powstał Europay International.
Obecnie banki oraz inne firmy z sektora finansów prześcigają się w coraz atrakcyjniejszych ofertach z zakresu kart płatniczych. Dodatkowe ubezpieczenia i zniżki w punktach akceptujących karty, to już prawie standard. Firmy te coraz bardziej doceniają i rozumieją potrzebę stałego kontaktu i relacji ze swoimi Klientami. Lecz to, co najbardziej wiąże klienta z firmą, to wysokiej jakości programy lojalnościowe. Cofnijmy się w czasie do roku 1984. Wtedy to pojawił się amerykański program Diners Club International Club Rewards®. Był to pierwszy oparty na używaniu karty płatniczej program lojalnościowy na rynku amerykańskim. Posiadacze kart mogli już począwszy od lat 80-tych zamieniać zdobyte punkty na mile lotnicze. Zasada jest bardzo prosta: posiadacz karty realizując transakcję przy jej użyciu, zyskiwał za każdego wydanego dolara punkty, za które otrzymywał mile. Diners Club International Club Reward ® Program zdobył wiele nagród i tytułów m.in. “The Best Rewards Card” otrzymany od pisma“Worth”, Best Charge Card for Frequent Flyers”, “Best Affinity Credit Card” oraz “The Best Card Earning Mileage”.
Programy takie są tworzone i wprowadzane zarówno na poziomie globalnym i obejmują posiadaczy danej karty na całym świecie, ale i lokalnie w poszczególnych krajach. Także w Polsce istnieje wiele bardzo atrakcyjnych akcji, w których można wziąć udział i odnosić wymierne korzyści.
Pomysł programu dla klientów polegający na zbieraniu punktów i otrzymywania za nie przywilejów lub prezentów, podchwyciły także firmy z innych sektorów. Do najbardziej popularnych zalicza się nadal zbieranie mil lotniczych, punktów w hotelach m.in. Hyatt, Marriott, Hilton, wypożyczalniach samochodów m.in. Avis, Hertz, Budget, sieciach stacji benzynowych m.in. Shell, Orlen.
W związku z dynamicznym rozwojem programów i wciąż wzrastającym zainteresowaniem posiadaczy kart, obecne możliwości wymiany punktów na nagrody są ogromne. Można korzystać z wyjazdów weekendowych czy rejsów statkami, organizowanych przez najlepsze biura podróży. Istnieje również dodatkowa możliwość uzyskania dostosowanych do życzeń indywidualnego klienta nagród specjalnych. Warunkiem skorzystania z tej opcji jest posiadanie odpowiedniej ilości punktów na koncie. Wówczas ich posiadacz może je zamienić na wskazany przez siebie produkt czy usługę. Oto kilka przykładów:
· Przyjęcie weselne córki
· Bilety na koncert Paula McCartneya
· Wynajem apartamentu dla nowożeńców na wyspie Bora Bora
· Kupno ziemi w Teksasie
· Bilety na US Open
Używanie kart płatniczych jest bardzo wygodne i przynosi wiele korzyści. Można być członkiem ekskluzywnego klubu i wyjechać na wymarzone wakacje zanim się za nie zapłaci – dzięki przesuniętym terminom płatności. Wybrane karty oferują prestiż (Diners Club, Visa Platinium, czarny AmEx) oraz specjalne traktowanie np. bezpłatny wstęp do specjalnych saloników VIP na lotniskach (Diners Club), a wszystkie nieocenioną wygodę. Nie zapominajmy jednak, iż posługiwanie się plastikowym pieniądzem jest tak samo realne jak żywą gotówką i takim samym wydatkiem jak każdy inny, który prędzej czy później obciąży nasze konto.