PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plPrzegląd prasyOszczędź sobie na koncie!

Oszczędź sobie na koncie!

Przegląd prasy 14.06.2005 (09:54)

Wszystko przez spadające dochody z odsetek od lokat i kredytów. Wraz z wycofywaniem przez klientów pieniędzy z lokat (na korzyść bardziej dochodowych funduszy inwestycyjnych i obligacji) zyski odsetkowe banków są coraz niższe. Instytucje finansowe coraz więcej uwagi poświęcają więc zwiększaniu dochodów z opłat i prowizji. Nietrudno odgadnąć, że „źródłem” takich dochodów są przede wszystkim posiadacze kont osobistych. Poza comiesięczną opłatą za prowadzenie rachunku bank zarabia przecież na innych usługach związanych z kontem: prowizjach i odsetkach od debetów, kart płatniczych, przelewów itp. – Krąg potencjalnych klientów, aktywnych posiadaczy kont osobistych nie jest już tak duży jak parę lat temu – przyznaje Andrzej Sowa z ING Banku Śląskiego. Nic dziwnego, że bankowcy coraz drapieżniej podbierają sobie klientów.

O tym, że bankowcy są w stanie „inwestować” coraz większe pieniądze w pozyskiwanie nowych posiadaczy ROR-ów, świadczą ostatnie poczynania dwóch wielkich banków detalicznych – BPH oraz ING Śląskiego. Obie instytucje finansowe przeprowadzają ostatnio z wielkim rozmachem kampanie reklamowe, w których wzięły udział znane twarze. Do Marka Kondrata, który od kilku miesięcy jest pierwszoplanową postacią w reklamówkach Śląskiego, dołączył Janusz Weiss uśmiechający się od ucha do ucha do klientów BPH.

Poza zatrudnianiem znanych twarzy bankowcy na wyścigi organizują przeróżne promocje. Zarówno BPH, jak i ING obiecują, że u nich konto osobiste może być absolutnie darmowe. To spora nowinka, bo jeszcze kilkanaście miesięcy temu monopol na darmowe rachunki miały tylko banki wirtualne – pisze „Gazeta”.

Inne banki też organizują promocje polegające na prowadzeniu kont osobistych za darmo, ale nie tak spektakularne, bo skierowane tylko do wybranych grup klientów. Pół roku na darmowe wypróbowanie konta osobistego daje BZ WBK osobom, które mają kartę kredytową tego banku, założyły w nim lokaty lub oszczędzają w funduszach inwestycyjnych, ale rachunek założyły u konkurencji. W BZ WBK liczą, że te sześć miesięcy w zupełności wystarczy, by klienci definitywnie porzucili konkurencję i przenieśli pieniądze do tego banku.

Szefowie innych dużych instytucji finansowych postanowili nie ścigać się z konkurencją na obniżanie cen abonamentu za wszelką cenę. W Banku Pekao, wykupując abonament za kilkanaście złotych miesięcznie, klient otrzymuje dodatkowe usługi, np. ubezpieczenia NNW czy assistance. – Jest spora grupa klientów, która chętnie zapłaci więcej, ale chce mieć gwarancję wysokiego poziomu usług – mówi Robert Moreń z Pekao. Zgadza się z nim Piotr Gajdziński, rzecznik BZ WBK. – Naszym okrętem flagowym jest Konto24 Prestiż. Kosztuje 16 zł, ale to tanio, jeśli zważyć, że my naprawdę dajemy w tej cenie wszystkie usługi za darmo – mówi Gajdziński.

Podejście do promocji jest wśród bankowców różne, ale za to wszystkich łączy jedno – wielka skłonność do tzw. pakietyzacji usług związanych z kontem osobistym. Większość banków oferuje klientom kilka pakietów do wyboru różniących się między sobą głównie wysokością miesięcznego abonamentu i oferowanymi w zamian darmowymi usługami.

Np. w BZ WBK można wykupić nie tylko wspomniany wyżej „luksusowy” pakiet za 16 zł, ale również tańszą, standardową wersję konta za jedyne 6 zł. Tyle że wówczas trzeba płacić zarówno za przelewy zlecane w oddziale (2,8-4 zł), jak i te, które klient zleca przez telefon lub internet, a nawet za wykonanie zlecenia stałego (1 -1,5 zł).

Banki coraz częściej starają się przyciągać klientów do zakładania kont nie tylko niskimi opłatami, ale też korzystnym oprocentowaniem lokat, na których można trzymać to, co zostanie z bieżących wydatków. Michał Glinka z BGŻ sądzi, że to nieprzypadkowy trend – w dobie prawie zerowego oprocentowania ROR–ów banki muszą dać klientom coś w zamian.

W modzie są zwłaszcza wysoko oprocentowane rachunki oszczędnościowe. ING Bank Śląski zachęca do ulokowania pieniędzy na oszczędnościowym koncie OKO. Każdy, kto teraz wpłaci na OKO swoje oszczędności, otrzyma aż 4,5 proc. plus 2 proc. ekstra odsetek od dziś do końca lipca. BPH kusi dziesięciodniową e-lokatą oprocentowaną nawet do 5 proc. w skali roku.

Wielcy detaliści powoli zaczynają rywalizować z bankami internetowymi, które jeszcze nie tak dawno były poza konkurencją. Odpowiedzią mBanku na tę ofensywę jest eMAX plus – rachunek a vista oprocentowany na 5 proc. z możliwością wypłaty pieniędzy raz na miesiąc. Oferta bardzo podobna do ING Banku Śląskiego, tyle że nie w promocji, lecz na stałe.

Jak podaje „Gazeta” zarówno banki, które celują w promocjach typu „konto za darmo”, jak i te, które brzydzą się marketingowymi sztuczkami, każąc sobie płacić po kilkanaście złotych miesięcznie za bogate pakiety usług, liczą na dodatkowe prowizje. Największe, choć naliczane tylko raz w roku, dotyczą obsługi linii kredytowej związanej z kontem. Standardowo banki – niezależnie od wysokości abonamentu – pobierają 1 -2 proc. prowizji rocznie, co przy wyższych limitach jest równoznaczne z wydatkiem nawet kilkuset złotych.

Jeśli doliczyć do tego odsetki płacone na bieżąco od wykorzystanej kwoty debetu (10-20 proc. od wysokości zadłużenia rocznie), okazuje się, że to właśnie w kosztach wykorzystywanych coraz częściej przez klientów debetów są ukryte najważniejsze korzyści, na które banki liczą, kusząc klienta atrakcyjnym – niekiedy nawet darmowym – kontem osobistym.

Niektóre instytucje finansowe, np. BPH, Kredyt Bank czy Citibank, nie gardzą także opłatami za obsługę kart płatniczych związanych z kontem. To tylko 2-3 zł miesięcznie, ale jeśli klient wykupi jeszcze ubezpieczenie karty chroniące przed konsekwencjami jej kradzieży (kolejne 1-2 zł miesięcznie), koszty rosną o kolejnych kilkadziesiąt złotych rocznie.

O ile korzystanie z debetów i kart płatniczych dołączanych do konta potrafi kosztować więcej niż samo konto, o tyle banki coraz rzadziej starają się zarabiać na zlecanych przez klientów przelewach.

Ciężkie pieniądze (od 2,5 do 7 zł) płacimy już tylko za przelewy realizowane w oddziałach. Ale to tylko dlatego, że banki starają się zniechęcać klientów do wizyt w placówkach. Wolą zlecanie im przelewów przez telefon lub internet. – Chcemy, żeby do końca roku co najmniej milion klientów korzystało z internetowego i telefonicznego dostępu do rachunku – mówi Marek Kłuciński z PKO BP. Teraz jest to „tylko” ponad 400 tys.

lokaty oprocentowanie 2005-06-14
Redakcja PRNews.pl
Tagi: lokaty oprocentowanie

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców