PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plPrzegląd prasyJak regulować rachunki kartą

Jak regulować rachunki kartą

Przegląd prasy 24.08.2005 (07:54)

Tradycyjne polecenie zapłaty

Polecenie zapłaty (ang. direct debit) jest instytucją znaną na rozwiniętych rynkach bankowych od wielu lat. W Polsce jest ono dostępne od 1998 roku i obecnie zyskuje coraz większa popularność.

Idea polecenia zapłaty polega na tym, że inicjacja płatności następuje nie przez dłużnika, lecz przez samego wierzyciela na którego rachunek ma wpłynąć konkretna suma pieniężna. Dzięki stosownemu upoważnieniu wierzyciel może zlecać w ten sposób przelewy z rachunku dłużnika na własne konto. Taka instytucja w początkowym okresie była stosowane w kontaktach handlowych pomiędzy przedsiębiorcami. Szybko jednak okazało się, ze że polecenie zapłaty świetnie sprawdza się w przypadku płatności masowych.

Obecnie polecenie zapłaty jest stosowane przez większość dostawców masowych w Polsce takich jak operatorzy telekomunikacyjni, dostawcy energii elektrycznej i innych mediów, telewizje kablowe itd. Polecenie zapłaty jest także obsługiwane przez prawie wszystkie działające na naszym rynku banki. Stworzyły one nawet koalicję na rzecz polecenia zapłaty, która ma wspierać wysiłki popularyzacji tego instrumentu wśród klientów.

Karta na zlecenie

Choć instytucja polecania zapłaty zyskuje popularność, to jednoczenie wyrasta jej zupełnie nowa konkurencja. Jest nią możliwość wykonywania podobnych stałych zleceń z rachunku karty płatniczej. Ponieważ w przypadku kart każda płatność jest inicjowana przez wierzyciela, karta może być bez żadnych dodatkowych modyfikacji mechanizmu akceptacji używana do tego celu. Ten sposób wykonywania stałych zleceń z rachunku karty płatniczej można nazwać, stosując analogię do bankowego polecenia zapłaty, kartowym poleceniem zapłaty.

Na początku trzeba zaznaczyć, że kartowe polecenie zapłaty może być stosowane tylko w odniesieniu do kart, umożliwiających płatności w Internecie. Chodzi tu zatem o wszystkie karty wypukłe (głownie karty kredytowe i charge) oraz nieliczne karty elektroniczne (m.in. karty wydawane przez Interligo oraz Bank BPH). Dzieje się tak ponieważ polecenie zapłaty jest realizowane w taki sam sposób jak zwykła płatność kartą w Internecie.

Aby zapłacić kartą w sieci wystarczy podać sprzedawcy nasze dane, numer karty oraz datę jej ważności. Wymagane jest także podanie kodu zabezpieczającego, który znajduje się z tyłu karty (CVV2 lub CVC2). Te dane wystarczą by sprzedawca mógł zainicjować dokonanie płatności z rachunku naszej karty.

W ten sposób realizowane jest kartowe polecenie zapłaty, z tym że raz podane dane są wykorzystywane wielokrotnie do realizowania płatności na różne zmieniające się kwoty. Są one inicjowane przez sprzedawcę na podstawie jednorazowego upoważnienia do obciążania rachunku karty. Takie upoważnienie składa klient którzy chce korzystać z kartowego polecenia zapłaty. Płatności mogą być inicjowana w stałych z góry ustalonych terminach, lub w sposób nieregularny gdy zaistnieje taka potrzeba.

Komórkowi pionierzy

Jednym z pionierów kartowego polecenia zapłaty jest sieć telefonii komórkowej Plus. Pozwala ona swoim abonentom na stałe regulowanie należności za rozmowy z rachunku karty płatniczej abonenta. Aby skorzystać ze stałego zlecenia opłacania rachunku kartą płatniczą należy wysłać do Plus GSM upoważnienie do obciążania karty płatniczej. W upoważnieniu trzeba wpisać wszystkie dane karty płatniczej, która ma być obciążana. Po przesłaniu lub osobistym dostarczeniu upoważniania operator co miesiąc obciąża kartę płatniczą kwotę wynikająca z faktury za usługi telekomunikacyjne. Pieniądze z rachunku karty są pobierane ostatniego dnia terminu płatności faktury. Podobną usługę swoim abonentom oferuje także sieć Era.

Bez granic

Ogromną zaletą kartowego polecenia zapłaty, w stosunku do polecania bankowego jest brak ograniczeń terytorialnych. Bankowe polecenie zapłaty funkcjonuje w ramach systemu rozliczeniowego Elixir, który rozlicza tylko i wyłącznie banki działające na terytorium Polski. Nie ma możliwości obciążania w ten sposób rachunków zagranicznych. Co prawda istnieje system międzynarodowego polecenia zapłaty, oparty o system SWIFT, jednak korzystanie z niego pociąga za sobą znacznie wyższe koszty.

Natomiast poprzez kartowe polecenie zapłaty można obciążyć każdą kartę, która nadaje się do płatności w Internecie, bez wzglądu na to w jakim kraju i przez jaki bank została wydana. Zakres działania kartowego polecenia zapłaty jest wiec bardzo szeroki.

Odwołanie polecania zapłaty

Najważniejszą gwarancją prawidłowego wykorzystywanie polecenie zapłaty jest możliwość bezwarunkowego anulowania każdego wykonanego polecenia. Osoba fizyczna korzystająca z bankowego polecenia zapłaty ma możliwość anulowania każdej płatności przez okres 30 dni od jej wykonania.

Nie inaczej jest w przypadku kartowego polecenia zapłaty. Klient ma możliwość anulowania (reklamowania) każdej transakcji realizującej kartowe polecenie zapłaty (tak jak każdej innej transakcji dokonanej kartą). W takim przypadku pieniądze wracają na rachunek jego karty.

W przypadku bankowego polecenia zapłaty, wiele banków pobiera opłatę za odwołanie polecenia zapłaty. W przypadku odwołania transakcji kartą płatniczą żadne opłaty nie są pobierane.

Prowizje

W przypadku kartowego polecenia zapłaty wszystkie wynikające z niego koszty ponosi wierzyciel inicjujący płatność. Posiadacz karty nie jest w takiej sytuacji obciążony żadną dodatkową kwotą. W przypadku bankowego polecenia zapłaty klient najczęściej musi ponieść opłatę za wykonane polecenia zapłaty, równe najczęściej opłacie za wykonanie przelewu. Co prawda niektóre banki obsługują polecenie zapłaty całkowicie za darmo, jednak w takiej sytuacji najczęściej pobierają wyższą opłatę za prowadzenie rachunku.

Dla posiadaczy kart jest także niezwykle ważne, że każda wykonywana przy użyciu kartowego polecenia zapłaty transakcja jest traktowana jako bezgotówkowa. Dzięki temu, jak wspomniałem nie płacą prowizji, a dodatkowo, jeśli korzystają z karty kredytowej, to za dokonaną płatność zapłacą nawet po 50 dniach bez jakichkolwiek odsetek.

Jak zacząć

Praktycznie każdy przedsiębiorca może zaproponować swoim klientom kartowe polecenie zapłaty. Trzeba jednak pamiętać, że tylko około 2,5 ze znajdujących się na rynku 17 milionów kart płatniczych nadaje się by do takich płatności być wykorzystywane. Aczkolwiek posiadaczami kart kredytowych i obciążeniowych są najczęściej osoby lepiej sytuowane.

Jeśli wiec chcemy zaoferować naszym klientom możliwość stałego opłacania rachunków kartą, musimy w pierwszym rzędzie nawiązać współpracę z jednym z centrów rozliczeniowych oferujących taką usługę. Usługa umożliwiająca realizację kartowego polecenia zapłaty nosi nazwę „wirtualnego POSa” (POS to terminal służący do akceptacji kart płatniczych). Usługę taką oferują na naszym rynku centra eCard oraz PolCard, do końca roku będzie ją świadczyć także centrum CardPoint.

W celu realizacji kartowego polecenia zapłaty, sprzedawca przesyła do centrum rozliczeniowego dane kart klientów, które mają zostać obciążone. Centrum realizuje transakcje w określonym przez klienta dniu. Po jej zrealizowaniu na konto sprzedawcy zostają przekazane pieniądze pomniejszone o kwotę prowizji za transakcję. Prowizja pobierana przy korzystaniu z wirtualnego POS jest nieznacznie wyższe od prowizji pobieranej za transakcje w punktach handlowo-usługowych.

Po nawiązaniu współpracy z centrum rozliczeniowym pozostaje nam już tylko przekonać naszych klientów do tej nowej metody opłacania rachunków. A nie jest to łatwe, bowiem klienci bardzo obawiają się podawania danych swoich kartach. Powinniśmy także pamiętać, by zgodę na obciążanie rachunku karty klienci bezwzględnie wyrażali pisemnie na specjalnym druku.

Podsumowanie

Kartowe polecenie zapłaty powoli pojawia się na naszym rynku. Stosowane jest głównie jako uzupełnienie innych form płatności. Nigdy nie jest natomiast podstawowym sposobem płatności. Wdaje się, że wykorzystanie kart płatniczych świetnie uzupełnia funkcjonujące bardzo dobrze na rynku bankowe polecenie zapłaty. Szczególnie atrakcyjnie może wydać się ono dla firm, które już akceptują karty płatnicze w Internecie lub w sposób tradycyjny, za pomocą terminali POS.

Największe korzyści kartowe polecenie zapłaty może jednak przynieść w przypadku transakcji o charakterze międzynarodowym. W takim przypadku stosowanie innego typu polecenia zapłaty jest najczęściej kosztowne i czasochłonne. Kartowe polecenie zapłaty dokonywane jest od ręki przy niedużych kosztach. Kartowe polecenie szczególnie opłaca się w przypadku transakcji na najniższe kwoty, ponieważ pobierana za nie prowizja ma zawsze charakter procentowy, bez kwot minimalnych.

polecenie zapłaty 2005-08-24
Redakcja PRNews.pl
Tagi: polecenie zapłaty

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców