PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościJak banki nie nadążają za klientem

Jak banki nie nadążają za klientem

Wiadomości 25.01.2013 (07:30)
Karty

Szybkie płatności kartą to już standard. Natychmiastowa zapłata za bilet autobusowy, kwiaty dla narzeczonej, obiad w bufecie czy papierosy w kiosku – w dużych miastach nie trzeba w ogóle nosić gotówki. Problem w tym, że banki nie nadążają za ludźmi i obciążają saldo rachunku z dużym opóźnieniem.

Gdyby Chuck Norris o tym wiedział, to kopnięciem z półobrotu obróciłoby niejeden bank w pył. Szybkie płatności nie są wolne od wad. Kto z nas nie spotkał się z przypadkiem, że po dokonaniu płatności kartą saldo na rachunku jest obciążane dopiero po kilku dniach. Taka sytuacja jest nagminna w wielu bankach w Polsce. Eksperci tłumaczą to kwestiami technologicznymi, ale z drugiej strony na rynku jest mnóstwo banków, które takiego problemu nie mają. Czy aby pod przykrywką problemów technologicznych nie kryje się celowe działanie? A przynajmniej ordynarne niechlujstwo i niekompetencja?

Nie ma problemów, dopóki poprawnie działają założone blokady. Klient widzi, że saldo będzie obciążone po kilku dniach, kiedy sprzedawca potwierdzi sprzedaż. Klient widzi, o jaką kwotę pomniejszy się stan rachunku. Ponadto bank z automatu zakłada blokadę na wydane środki, zatem nie ma możliwości wybrania kwoty większej niż rzeczywiste saldo. Nie jest idealnie, ale nie jest źle. Kłopot zaczyna się wtedy, kiedy bank zakłada blokady na karcie lub obciąża saldo z dużym opóźnieniem.

Nie życzę sobie bezstykowo!

Wielu ludzi korzysta z elektronicznej bankowości właśnie dlatego, że umożliwia ona wygodną kontrolę wydatków. Nie da się tego robić, płacąc bezstykowo, zwłaszcza jeśli transakcje księgowane są z dużym opóźnieniem. Zatem nie dziwią mnie coraz częstsze sytuacje, gdy w kolejce przy kasie słyszę, że ktoś nie życzy sobie płatności PayPassem, bo wtedy nigdy nie wie, ile zapłacił i ile mu zostało na koncie. Rzecz w tym, że niektóre banki mają problem z obsługą transakcji kartą w ogóle, niezależnie od tego, czy ktoś płacił bezstykowo, czy wkładał do czytnika plastik starszej generacji.

Sprawa jest poważna, bo w końcu chodzi o pieniądze. Gdy w grę wchodzą nowoczesne technologie, pieniądze i niskie pensje Polaków, to zaczyna się robić niebezpiecznie. Banki wmawiają nam, że płacenie kartą jest szybkie i wygodnie. Trudno się z tym nie zgodzić, ale tylko pod warunkiem, że system działa jak trzeba.

System jednostronnych opóźnień

Skoro pieniądze z konta klienta schodzą dopiero po jakimś czasie, to równocześnie sprzedawca też otrzymuje zapłatę z opóźnieniem. Rozsumiem, że są to dwie różne sprawy, które zależą od agentów rozliczeniowych. Trudno jednak nie pozbyć się wrażenia, że to wszystko ma na siebie wpływ. Wcale nie dziwi mnie zatem niechęć drobnych przedsiębiorców do posiadania terminala płatniczego.

Banki takimi praktykami pokazują klientom, że nie mają potrzeby traktować ich poważnie, a usługi, które oferują, mogą być wykonywane w niechlujny sposób. Klient stojący po drugiej strony barykady nie ma takiego komfortu. Jeżeli spóźni się z przelaniem odpowiedniej liczby środków na spłatę karty kredytowej, z automatu nalicza mu się odsetki. O dziwo, wtedy automat działa sprawnie.

Niech nikogo nie zwiedzie stwierdzenie, że pewne usługi są bezpłatne, dlatego nie ma co narzekać. Otóż wcale nie są darmowe, bo bank korzysta na tym, że trzymamy u niego pieniądze. Ponadto w tabeli opłat i prowizji co jakiś czas pojawia się odpowiednia aktualizacja, zgodnie z którą należy zapłacić za ubezpieczenie karty, wydanie karty i Bóg wie, co jeszcze bankowcy wymyślą.

Gotówka wciąż najlepsza

Zmierzamy w kierunku całkowitego wyeliminowania gotówki z obiegu. Coraz częściej mówi się o likwidacji jedno- i dwugroszówek. Pensje i emerytury docelowo maja być wypłacane tylko na konta. Zapewne pojawi się urzędowy nakaz zapłaty przelewem za każdą transakcję powyżej pewnej wartości. Największym beneficjentem takich rozwiązań będą banki, zatem powinny być robić wszystko, by nowoczesne sposoby płatności działały bez zarzutu i były silną konkurencją dla gotówki. Niestety dla banków, na razie trudniej znaleźć pewniejszą rzecz niż gruby portfel.

2013-01-25
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców