W 2012 roku w Polsce sprzedano około 700 tysięcy tabletów. W tym roku sprzedaż może być trzykrotnie wyższa. Lekkie przenośne urządzenia podbijają serca Polaków, ale szczególną uwagę zwracamy na cenę. Największym powodzeniem cieszą się tańsze modele z systemem Android. Jednak banki nie nadążają za nowym trendem, koncentrując się przede wszystkim na rozwijaniu aplikacji przygotowanych specjalnie dla smartfonów.
Z usług bankowych na tablecie można korzystać na dwa sposoby: poprzez specjalną aplikację lub przez przeglądarkę internetową. Wykorzystanie przeglądarki to na pozór najprostsze wyjście – każdy bank, który oferuje bankowość internetową jest dostępny z poziomu tabletu. Nie zawsze jednak serwis transakcyjny przygotowany z myślą o komputerach jest wygodny w użytkowaniu na urządzeniu mobilnym obsługiwanym dotykowo. Problemem może być przede wszystkim wielkość elementów zamieszczonych na stronie.
Niektóre instytucje przygotowują osobne wersje systemów bankowości internetowej z myślą o użytkownikach telefonów. Tzw. lekkie serwisy transakcyjne mogą na ekranie tabletu prezentować się lepiej niż „duża” strona internetowa. Nie jest to jednak regułą – wiele zależy od tego, jak zaprojektowano rozwiązanie. Optymalnym wyjściem jest specjalna wersja serwisu stworzona dla tabletów. Tabletową stronę wprowadził już ponad rok temu Alior Bank i jak dotąd jest jedyną instytucją na rynku, która wybrała tę drogę.
Aplikacje mobilne na systemy iOS oraz Android oferuje znacznie więcej banków. Jednak na dużym ekranie tabletu program stworzony z myślą o smartfonie także nie zawsze będzie wyglądał estetycznie. W przygotowanym w październiku 2012 r. przez „Gazetę Bankową” teście stwierdzono, że aplikacje dostosowane do tabletów posiadają:
- Pekao SA,
- BZ WBK,
- Raiffeisen Bank Polska,
- BPH,
- Millenium,
- Multibank,
- mBank,
- Bank Spółdzielczy we Wschowie,
- ESBANK Bank Spółdzielczy.
W 2013 roku bankowość mobilna zapewne stanie się dla rodzimych instytucji priorytetem. Można oczekiwać, że aplikacji przygotowanych z myślą o tabletach zacznie gwałtownie przybywać, a „bankowanie z kanapy” wejdzie nam w krew.
W jaki sposób korzystacie z usług bankowych na tablecie – przez aplikację czy przez przeglądarkę? Który bank Waszym zdaniem wygodnie obsługuje się z tabletu? Zapraszamy do komentowania.
