PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościDziurawe polisy: rodziny zmarłych kredytobiorców bez pieniędzy

Dziurawe polisy: rodziny zmarłych kredytobiorców bez pieniędzy

Wiadomości 18.12.2012 (09:53)

Nowe, niepokojące praktyki banków i ubezpieczycieli notuje w zgłoszeniach od klientów Rzecznik Ubezpieczonych. Problemy mają przede wszystkim rodziny zmarłych kredytobiorców, którym odmawia się wypłaty świadczenia z tytułu ubezpieczenia na życie.


Image licensed by Ingram Image

Coraz częściej polisy sprzedawane konsumentom w bankach nie spełniają swoich funkcji – uważa Biuro Rzecznika Ubezpieczonych, analizując treść wpływających do niego skarg. Od stycznia do września 2012 r. Biuro otrzymało 515 tego typu sygnałów, podczas gdy w całym 2005 r. było ich tylko 65.

Zatajenie prawdy będzie kosztowne

Bancassurance to coraz popularniejsze zjawisko sprzedawania ubezpieczeń w bankach. Wiele z tych polis to produkty obowiązkowo dołączane do kredytów. Produktom hipotecznym najczęściej towarzyszy wymóg posiadania ubezpieczenia na życie. Powiększa się grupa klientów uważających, że jest ono bezużyteczne – wynika z danych Rzecznika Ubezpieczonych. Pokrzywdzone czują się przede wszystkim rodziny zmarłych klientów banków, którym odmawia się świadczenia z tytułu polisy na życie. Chodzi o sytuacje, gdy ubezpieczyciel twierdzi, że kredytobiorca umarł w wyniku choroby istniejącej jeszcze przed objęciem go ochroną ubezpieczeniową, o której nie poinformował podczas zawierania umowy.

Co do zasady świadczenie wypłaca się z racji śmierci ubezpieczonego w wyniku schorzenia, które pojawiło się już po objęciu go ochroną ubezpieczeniową. Jeśliby natomiast ubezpieczony zmarł w wyniku choroby, na którą cierpiał wcześniej, a którą zataił, towarzystwo ubezpieczeń miałoby prawo odmówić wypłaty świadczenia – zgodnie z wyłączeniami odpowiedzialności zapisanymi w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Z podobną sytuacją powinien zresztą liczyć się każdy, kto w warunkach swojej polisy znajdzie wyłączenie o treści: „Ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności, gdy śmierć nastąpi w wyniku choroby lub uszczerbku na zdrowiu, o których ubezpieczony wiedział lub powinien wiedzieć przed datą objęcia go ochroną ubezpieczeniową lub w związku z taką chorobą, nawet jeśli ich następstwa ujawniły się po objęciu ochroną ubezpieczeniową”.

Zatajenie przez klienta złego stanu zdrowia jest zrozumiałym powodem do niewypłacenia mu świadczenia. Kontrowersje budzi jednak prawo do negowania przez ubezpieczyciela wypłaty, jeśli tylko udowodni on, że klient powinien był wiedzieć lub wiedział o chorobie będącej przyczyną zgonu, gdy w rzeczywistości nie miał on o niej pojęcia.

Uwaga na dziury w polisach

Furtką do kwestionowania wypłat świadczenia są m.in. stosowane przy proponowanych przez banki grupowych ubezpieczeniach na życie uproszczone wywiady medyczne. Przy podpisywaniu umowy klient udziela bowiem jedynie podstawowych, wymaganych od niego informacji o stanie zdrowia. Po jego śmierci natomiast ubezpieczyciel dowodzi, że istniały inne zdrowotne przyczyny śmierci ubezpieczonego, o których nie powiadomił przy zawieraniu umowy – nawet mimo faktu, że nie został o nie zapytany.

Niuansów jest więcej. Najlepiej widać je na konkretnych przykładach. W jednym z przytaczanych przez Rzecznika klienta kupującego ubezpieczenie na życie zapytano w ankiecie, czy chorował lub na przewlekłe, zagrażające życiu choroby, a w szczególności choroby układu krążenia lub choroby nowotworowe. Pod pojęciem choroby przewlekłej rozumiano w tym przypadku „stan chorobowy trwający długo, min. 3 miesiące”. Kredytobiorca przystępujący do umowy grupowego ubezpieczenia na życie podał, że nie chorował ani nie choruje na chorobę przewlekłą, zagrażającą jego życiu. Niedługo później zmarł w wyniku choroby niedokrwiennej serca i przebytego zawału mięśnia sercowego, a w konsekwencji niewydolności krążenia i jego nagłego zatrzymania. Zakład ubezpieczeń odmówił wypłaty świadczenia, jako że ubezpieczony już przed objęciem go ochroną przebył zawał i był leczony z tego powodu, więc na etapie wywiadu medycznego podał nieprawdę. Skargę w tej sprawie zgłosiła wdowa po ubezpieczonym, twierdząc, że „jej mąż udzielił prawdziwej odpowiedzi na zadane mu pytanie, gdyż zawał, o którym mowa, miał miejsce miesiąc przed przystąpieniem do ubezpieczenia i dopiero od tej daty rozpoczęło się jego leczenie, ubezpieczyciel zaś zapytywał wyłącznie o choroby trwające co najmniej 3 miesiące”.

Takie i podobne zapisy są przyczyną nieporozumień, a dla niektórych klientów – jeśli się nie upomną lub nie będą dostatecznie świadomi – odcięciem od szansy na uzyskanie środków, które miała gwarantować polisa. Co w tej sytuacji postuluje Rzecznik Ubezpieczonych? Zamiast generalnych, prostych i szybkich procedur – lepsze dostosowywanie ram produktu (nawet grupowego) do indywidualnych warunków ubezpieczonego.

„Niedopuszczalne jest kreowanie po stronie kredytobiorców przekonania, że dany produkt ubezpieczeniowy jest dopasowany do ich potrzeb i w razie potrzeby zapewni spłatę zadłużenia, jeżeli jego przedmiot, zakres ochrony czy wyłączenia odpowiedzialności powodują, że dany klient faktycznie otrzymuje iluzoryczną jedynie ochronę ubezpieczeniową” – zauważa Rzecznik Ubezpieczonych. Sam nie ma jednak dostatecznej mocy prawnej, by wiążąco wpłynąć na postępowanie zakładów ubezpieczeń. Można się natomiast spodziewać, że w związku z powiększającą się rok do roku liczbą skarg na ubezpieczenia w bankach dyskusja o jakości tych dziurawych produktów przybierze na sile.

2012-12-18
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców