PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plPrzegląd prasyRegulacja usług płatniczych

Regulacja usług płatniczych

Przegląd prasy 24.07.2007 (06:12)

Projekt dyrektywy z poprawkami Prezydencji został przyjęty jednomyślnie przez 27 ministrów finansów państw członkowskich UE na spotkaniu Rady ECOFIN 27 marca 2007 r. Jej wdrożenie ma nastąpić do 1 listopada 2009 roku.

Polskie zastrzeżenia

Od początku prac nad projektem dyrektywy Polska, popierając cele i zasadność przyjęcia nowej regulacji, wskazywała na szereg problemów mogących wpłynąć na ograniczenie konkurencji na rynku usług płatniczych lub w znacznym stopniu ograniczyć możliwości działania podmiotów funkcjonujących na tym rynku. W szczególności dotyczyło to wymogów kapitałowych wobec instytucji płatniczych, wyłączeń podmiotowych, zasad udzielania kredytów oraz mikropłatności. Wystarczającym w jej opinii zabezpieczeniem interesów klientów przed upadkiem instytucji płatniczej są zapisy wprowadzające obowiązek rozdziału środków pieniężnych przyjętych w celu wykonania transakcji płatniczej od środków posiadanych w związku z pozostałą działalnością instytucji płatniczej.

W trakcie prac nad projektem dyrektywy o usługach płatniczych wiele zastrzeżeń Polski zostało uwzględnionych i w stosunku do podstawowych kwestii projekt dyrektywy zmieniono w stopniu umożliwiającym kompromis i poparcie Polski.

Celem niniejszej dyrektywy jest ujednolicenie i uporządkowanie zasad prawnych w zakresie świadczenia usług płatniczych we wszystkich krajach członkowskich oraz wprowadzenie uregulowań mających na celu ochronę interesów konsumentów. Dyrektywa o usługach płatniczych wpisuje się w idee utworzenia SEPA, tj. jednolitego obszaru płatności w euro, w ramach którego Komisja Europejska zobowiązała się przygotować projekt ram prawnych świadczenia usług płatniczych w państwach UE. Kwestie związane z przygotowaniem szczegółowych, wewnętrznych regulacji dotyczących poszczególnych instrumentów płatniczych składających się na projekt SEPA powierzono reprezentującej sektor usług płatniczych – Europejskiej Radzie ds. Płatności.

Przewiduje ona, że za zgodą stron jej przepisy mogą być stosowane (w całości lub w części) także w odniesieniu do umów o usługi płatnicze zawieranych przez dostawców usług płatniczych z przedsiębiorcami. Dyrektywa pozostawia do decyzji państw członkowskich UE na etapie implementacji zapisów dyrektywy do krajowych porządków prawnych możliwość traktowania tzw. mikroprzedsiębiorstw jak konsumentów na gruncie przepisów.

Instytucje płatnicze

Wspomnianą umowę o usługę płatniczą z użytkownikiem usług płatniczych zawierać będzie mógł dostawca usług płatniczych. Dyrektywa o usługach płatniczych wprowadza zamknięty katalog podmiotów, które po wejściu w życie przepisów implementujących dyrektywę będą wyłącznie uprawnione do świadczenia usług płatniczych. Należą do nich: instytucje kredytowe, instytucje pieniądza elektronicznego, pocztowe instytucje giro, instytucje płatnicze (payment institutions), w pewnych szczególnych przypadkach i zakresie – Europejski Bank Centralny, krajowe banki centralne, państwa członkowskie UE i ich samorządy terytorialne.

Dyrektywa przewiduje szereg rozwiązań prokonsumenckich, ustanawiając m.in. maksymalny czas wykonania transakcji płatniczej czy też zasady odpowiedzialności za wykonanie lub nieprawidłowe wykonanie usługi płatniczej. Należy zauważyć, że instytucje płatnicze stanowią nową kategorię podmiotów świadczących usługi płatnicze ustanowioną przez niniejszą dyrektywę. W wersji przyjętej przez Komisję Europejską dyrektywa zakładała, że instytucją płatniczą może być osoba fizyczna lub prawna, która uzyska stosowne zezwolenie od właściwego organu nadzoru na świadczenie i wykonywanie usług płatniczych na terytorium UE oraz zostanie wpisana do rejestru instytucji płatniczych. Na etapie prac w Radzie UE większość państw członkowskich opowiedziała się za ograniczeniem możliwości świadczenia usług płatniczych w formie instytucji płatniczej do osób prawnych.

Dla Polski była i jest to kwestia niezmiernie ważna. Pozbawienie osób fizycznych prawa do świadczenia usług płatniczych było dla strony polskiej o tyle niekorzystne, że mogło ograniczyć znacząco liczbę działających w Polsce podmiotów pośredniczących w dokonywaniu tzw. płatności masowych, tj. z tytułu opłat za usługi świadczone przez te podmioty, np. telefon, energię czy gaz. Ostatecznie na zasadzie kompromisu przyjęto, że państwa członkowskie UE będą mogły częściowo wyłączyć z zakresu dyrektywy pośredników finansowych działających jedynie na rynku lokalnym, których obroty miesięczne nie przekraczają 3 mln euro, przy jednoczesnym założeniu, że zarówno zleceniodawca transakcji płatniczej, jak i jej beneficjent znajdują się w państwie członkowskim UE, w jakim podmiot korzystający z wyłączenia jest zarejestrowany. Rozwiązanie to miałoby pozwolić na zachowanie prawa do świadczenia usług płatniczych przez te podmioty i jednocześnie dałoby możliwość ich uregulowania w prawie krajowym według uznania państw członkowskich.

Umowa o usługę płatniczą

Z umową o usługę płatniczą związany będzie również obowiązek przekazania dokładnej informacji na temat warunków i cen, na jakich usługa płatnicza będzie realizowana przed związaniem klienta przepisami umowy oraz po wykonaniu w ramach umowy transakcji płatniczej. W ramach wstępnej informacji ogólnej przekazywanej użytkownikowi usług płatniczych, dyrektywa przewiduje przekazywanie informacji dotyczących:

– dostawcy usług płatniczych, w tym dokładne wskazanie nazwy dostawcy usług płatniczych wraz z określeniem jego siedziby, danych dotyczących właściwego organu nadzoru sprawującego nadzór nad tym podmiotem wraz ze wskazaniem rejestru instytucji płatniczych i numerem ewidencyjnym, pod jakim ujęty został dostawca usług płatniczych we wspomnianym rejestrze;

– sposobu korzystania z danych usług płatniczych, tj. ogólnego opisu świadczonych usług płatniczych, wskazania jednoznacznego identyfikatora, który pozwoli użytkownikowi usług płatniczych na prawidłowe wykonanie transakcji płatniczych, procedury wyrażania zgody na wykonanie operacji płatniczej, określenia momentu, w jakim zlecenie płatnicze przyjmowane jest do realizacji, oraz maksymalnego czasu wykonania transakcji płatniczej;

– opłat ponoszonych przez użytkownika usług płatniczych z wyszczególnieniem poszczególnych składników opłat, zastosowanych kursów walutowych, w tym sposobu ich obliczania, datę i wskaźnik będący podstawą jego ustalenia;

sposobów komunikowania się dostawcy usług płatniczych z użytkownikiem usług płatniczych, w tym warunków technicznych, jakim powinien odpowiadać sprzęt elektroniczny z jakiego korzysta użytkownik oraz sposobu i częstotliwości przekazywania danych dotyczących wykonywania usług płatniczych przez dostawcę usług płatniczych;

– sposobów przechowywania instrumentu płatniczego, opisu środków jakie powinny zostać podjęte przez użytkownika usług płatniczych w celu ochrony posiadanego instrumentu płatniczego oraz wskazanie sposobu zgłaszania utraty lub kradzieży instrumentu płatniczego;

– odpowiedzialności użytkownika instrumentu płatniczego z tytułu jego kradzieży lub utraty, procedur powiadamiania dostawcy usług płatniczych o nieautoryzowanych przez użytkownika usług płatniczych transakcjach płatniczych oraz procedur zwrotu środków pieniężnych w przypadku kwestionowania przez użytkownika usług płatniczych kwoty transakcji płatniczej w przypadku, gdy autoryzował on wykonanie transakcji nie znając jej kwoty, a która przekroczyła wartość, jakiej mógłby się on jej „rozsądnie” spodziewać;

– sposobów wprowadzania zmian do umowy, jej wypowiadania przez strony oraz czasu trwania umowy i sposobu jej przedłużania;

– przepisów prawa jakie mają zastosowanie do umowy zawartej pomiędzy dostawcą usług płatniczych i użytkownikiem usług płatniczych, w tym sposobów pozasądowego rozstrzygania sporów powstałych na gruncie umowy.

Dyrektywa stanowi także, że umowa o usługę płatniczą będzie mogła zostać wypowiedziana przez użytkownika usług płatniczych w każdej chwili z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia. Wypowiedzenie takie w przypadku umów zawartych na czas nieokreślony lub przekraczający 12 miesięcy powinno być bezpłatne. W pozostałych przypadkach koszty przewidziane umową powinny być naliczone odpowiednio.

Dostawca usług płatniczych uprawniony będzie do wypowiedzenia umowy o usługę płatniczą tylko w określonych przypadkach, z zachowaniem dwumiesięcznego okresu wypowiedzenia.

Po obciążeniu rachunku płatniczego kwotą każdej indywidualnej transakcji płatniczej dostawca usług płatniczych zleceniodawcy zlecenia płatniczego w ramach umowy będzie zobowiązany do poinformowania klienta o numerze referencyjnym pozwalającym na zidentyfikowanie transakcji i jej beneficjenta, kwocie transakcji w walucie, w jakiej prowadzony jest rachunek płatniczy albo w jakiej wykonane zostało zlecenie płatnicze, pobranych opłatach lub zastosowanym kursie wymiany waluty oraz dacie, w jakiej rachunek płatniczy został obciążony. Strony mogą umówić się, że taka informacja będzie przekazywana okresowo, nie rzadziej jednak niż co miesiąc.

Wskazane rozwiązania mają chronić klienta przed nieuczciwymi praktykami dostawców usług płatniczych związanymi m.in. ze stosowaniem nieuzasadnionych opłat czy manipulowaniem czasem zaksięgowania środków pieniężnych na rachunku płatniczym.

Zdaniem KNF

Stanisław Kluza – przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego, zapytany o kwestię związaną z nowym systemem płatności wskazał, że „czasem porównuje się system płatności do krwiobiegu gospodarki. SEPA zgodnie z założeniami ma oznaczać, że wszystkie płatności elektroniczne w strefie euro będą równie łatwe, jak obecnie płatności między kontrahentami z tego samego kraju. To powinno przynieść gospodarce wiele korzyści i ułatwić życie zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom oraz instytucjom finansowym”.

Ustawodawstwo europejskie do tej pory opierało się na regulacji poszczególnych instrumentów płatniczych (np. dyrektywa w sprawie pieniądza elektronicznego, zalecenie dotyczące transakcji z użyciem elektronicznych instrumentów płatniczych). Dyrektywa proponuje całkowicie odmienne podejście w tym zakresie, odchodząc od regulacji instrumentu na rzecz uregulowania usługi. Jest to ważne założenie przyjęte przy tworzeniu projektu dyrektywy, krytykowane jednak często przez przedstawicieli sektora usług płatniczych. O ile łatwo zgodzić się co do oryginalności tego założenia, to należy przyznać, że stworzenie wspólnej regulacji dla instrumentów płatniczych o tak różnym charakterze jak instrumenty uznaniowe i instrumenty obciążeniowe jest sporym wyzwaniem.

2007-07-24
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców