PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plPrzegląd prasyBarometr w górę

Barometr w górę

Przegląd prasy 28.08.2007 (06:16)

Dynamika wskazań barometru jest ściśle powiązana z dynamiką kredytów dla gospodarstw domowych. Ich zadłużenie z tytułu kredytów konsumenckich przekroczyło 215 mld zł. Motorem wzrostu do niedawna były kredyty mieszkaniowe, których dynamika jeszcze w lutym wynosiła 62 proc. w skali roku. Niewielki spadek dynamiki kredytów konsumenckich jest wyłącznie konsekwencją spadku dynamiki kredytów mieszkaniowych, choć i tak bardzo wysokiej, bo wynoszącej 51 proc. Wszystkie pozostałe ważne segmenty rynku kredytowego: karty kredytowe, kredyt w rachunku bieżącym oraz kredyty kategorii „pozostałe” przyspieszyły swój wzrost w ostatnim kwartale.

Stabilna grupa

Przewidywania na III kwartał bieżącego roku są najlepsze pod względem poprawy klimatu oszczędzania w gospodarstwach domowych oraz zakupu środków trwałych.

– Poprawa klimatu do oszczędzania – uważa Andrzej Roter, dyrektor generalny Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych – oznacza więcej środków dostępnych na rynku finansowym, które mogą stanowić źródło finansowania nowych pożyczek i tym samym korzystnie wpływać na podaż wolnych środków w instytucjach finansowych. Rosnące oszczędności mogą służyć jako zabezpieczenie dla zaciąganych zobowiązań. A te na polskim rynku consumer finance są wciąż w porównaniu z krajami rozwiniętymi niewielkie. Blisko 46 proc. polskich rodzin nie ma żadnych zobowiązań finansowych, a tylko niecałe 40 proc. korzysta z kredytów i pożyczek w bankach oraz innych instytucjach finansowych. Barometr Rynku Consumer Finance na III kwartał 2007 potwierdza, że rynek konsumencki rozwija się dynamicznie, aczkolwiek zauważalne są symptomy stabilizacji dynamiki wzrostu. Istotne jest pytanie: co jest tego powodem?

W najbliższych badaniach KPF i IRG SGH chcą zwrócić uwagę nie tylko na to jaka jest dynamika wzrostu rynku consumer finance, ale także na zjawisko występowania bardzo dużej grupy gospodarstw domowych, które nie korzystają w ogóle z rynku consumer finance. Pytanie co powoduje, że ta grupa jest tak duża i stosunkowo stabilna? Czy powodem tego jest tylko to, że nie korzysta ona z dobrodziejstw wzrostu gospodarczego i składa się z osób, których pozycja finansowa nie pozwala na wchodzenie na rynek finansów konsumenckich, czy też jest to grupa osób reprezentujących konserwatywne podejście do konsumpcji, opierające się na założeniu: nie wydaję więcej niż mam.

Optymizm na rynku

Autorzy opracowania analizującego wyniki Barometru Rynku Consumer Finance na III kwartał 2007 Piotr Białowolski i Sławomir Dudek stwierdzają, iż badania potwierdzają wcześniejsze prognozy dla rynku finansów konsumenckich. Sytuacja na rynku jest wciąż bardzo optymistyczna, choć trudno będzie na dłuższą metę utrzymać tempo wzrostu zadłużenia na poziomie prawie 40 proc. Czynniki popytowe po stronie gospodarstw domowych wskazują jednak, że dalszy dynamiczny wzrost rynku jest nieunikniony.

Te gospodarstwa domowe, które uczestniczą w rynku consumer finance, przy znaczącej poprawie własnej sytuacji finansowej wciąż deklarują bardzo wysokie wykorzystanie kredytu przy finansowaniu zakupu dóbr trwałych. W przypadku zakupu sprzętu RTV, AGD, samochodów czy budowy mieszkań ok. 30-35 proc. respondentów finansuje się w całości z kredytu, a 29-42 proc. w części (ta forma dominuje przy budowie domów i mieszkań).

Pozytywnym zjawiskiem jest to, że pomimo dynamicznego wzrostu rynku consumer finance nadal stabilny i wynoszący ok. 5 proc. jest odsetek gospodarstw domowych mających zaległe zobowiązania. Jednocześnie rynek wskazuje na duży potencjał wzrostowy, zważywszy że średnie zadłużenie nie osiągnęło jeszcze 20 tys. zł, podczas gdy w krajach wysokorozwiniętych dochodzi do 100 tysięcy euro.

Rozwój rynku consumer finance na świecie związany jest z powstawaniem coraz liczniejszej grupy klientów mniej zamożnych, określanych jako sub-prime. Ta grupa rozwija się i w Polsce, czego dowodem może być wzrost o 1,5 proc. liczby gospodarstw domowych spodziewających się dużych problemów z obsługą zobowiązań. Częściej dotyczy to gospodarstw zadłużonych na niewielkie kwoty, do 10 tys. zł, niż poważniejszych dłużników.

Obserwowany w ostatnich kwartałach wzrost skłonności do oszczędzania powinien zdopingować rząd do tworzenia programów z preferencjami podatkowymi dla oszczędzających. Dałoby to efekt w postaci zabezpieczenia bieżącej płynności finansowej gospodarstw domowych na wypadek pogorszenia ogólnej sytuacji gospodarczej.

Pytania specjalne

Jak zwykle do badania dołączone były pytania specjalne. Rozkład odpowiedzi na pytanie: Na jakiej podstawie podejmują Państwo decyzję o zawarciu umowy dotyczącej usług finansowych (wzięcie kredytu, otwarcie rachunku bankowego, zakup jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych itp.) zdaje się jednoznacznie wskazywać, że polskie społeczeństwo nie podejmuje takich decyzji pochopnie. Jedynie nieco ponad 6 proc. respondentów podejmuje decyzje finansowe na podstawie informacji zawartej w reklamie. Największa grupa, 58 proc., stara się dokładnie poznać warunki oferty i porównać ją z konkurencyjnymi ofertami na rynku. Niestety wciąż nieliczna grupa osób (11,4 proc.) szuka pomocy fachowca, np. profesjonalnego doradcy finansowego. Więcej osób (21,8 proc.) konsultuje się z rodziną i znajomymi. Te odpowiedzi, przy założeniu dalszego rozwoju rynku kredytów dla gospodarstw domowych, wskazują na szansę dynamicznego wzrostu branży doradztwa finansowego.

Na pytanie sformułowane w badaniu kondycji gospodarstw domowych przez Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH: Czy jesteśmy za otwarciem polskiego rynku pracy? gros respondentów (38,8 proc.) odpowiada „raczej tak, ale tylko w niektórych zawodach”. 29,2 proc. odpowiada „zdecydowanie nie, powinniśmy zabezpieczyć nasz rynek pracy przed napływem pracowników z zewnątrz”. Tylko 16, 1 proc. odpowiada: „zdecydowanie tak, gdyż istnieje potrzeba dopływu nowych pracowników spoza naszego kraju”.

W sumie, choć z zastrzeżeniami, ponad połowa polskiego społeczeństwa (ok. 55 proc.) jest za otwarciem naszego rynku pracy. Najwięcej zwolenników całkowitego otwarcia rynku pracy jest wśród pracujących na własny rachunek, którzy najbardziej odczuwają brak rąk do pracy. Najwięcej zwolenników zamknięcia dla obcych rynku pracy w Polsce – jak można się było spodziewać – jest wśród robotniczych gospodarstw domowych o najmniejszych dochodach, w małych miasteczkach i na wsi, wśród osób z wykształceniem zasadniczym i podstawowym.

gazeta bankowa 2007-08-28
Redakcja PRNews.pl
Tagi: gazeta bankowa

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców