PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeKłuciński będzie dbał o wodowanie giganta

Kłuciński będzie dbał o wodowanie giganta

Informacje Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński - 14.01.2008 (06:27)

W cieniu wielkich fuzji i śmiałych planów zdobycia polskiego rynku, Bank Pocztowy rozwija skrzydła. Całą sytuację można porównać do wodowania giganta. Wciąż jest obawa, czy aby ta wielka konstrukcja nie będzie przeciekać i nie zatonie. Nie ma też pewności, czy będzie można nią odpowiednio szybko sterować, czy nie zabraknie paliwa, czy będzie popyt na bilety i w końcu, kto je będzie kupował. Istnieje również obawa o to, czy armatorzy poradzą sobie z prowadzeniem takiego biznesu. Ten ważniejszy na tym się nie zna i ma swoje wewnętrzne problemy, a temu drugiemu chyba brak pomysłu na współpracę.Jak zatem widać po tym trochę marynistycznym porównaniu – nie jest i nie będzie łatwo. Do tej pory Bank Pocztowy działał gdzieś na uboczu polskiej bankowości. O jego przejęcie starał się Raiffeisen Bank, w końcu skończyło się na tym, że 25 proc. plus jedna akcja trafiła do PKO BP. Pozostałe udziały należą do molocha, jakim jest Poczta Polska. A ta instytucja ma przed sobą dużo do zrobienia.

Co się może stać, kiedy Poczta straci monopol na zwykłe listy pokazuje przykład przesyłek kurierskich. Udział w tym rynku naszego rodzimego monopolisty jest minimalny. Uwolnienie rynku, przy jednoczesnym utrzymaniu wymogu działania na terenie całego kraju, może spowodować, że rywale skoncentrują się na najbardziej intratnej części rynku, czyli dużych miastach. Jeśli zatem doda się do tego brak inwestycji, przerost zatrudnienia, spadającą jakość obsługi, długie kolejki, to nie ma się co dziwić, że PP będzie miała przed sobą trudne czasy. To również ryzyko dla Pocztowego. Czy przy takiej masie problemów, Poczta będzie jeszcze miała chęć się nim zajmować? W końcu skąd bank weźmie pieniądze na rozwój?

W tym momencie widać, że PP pokłada wiele nadziei w rozwój tej instytucji finansowej. Można to łatwo wyjaśnić. Sprawnie działający bank może polepszyć jej wizerunek, a także zahamować spadek przychodów, a wręcz przyczynić się do zwiększenia zysków. Na całym świecie mamy przykłady banków wyrosłych na lokalnych pocztach. U nas wciąż jest jeszcze szansa na powtórzenie takiego scenariusza. Tym bardziej, że widać coraz więcej synergii w działaniu obu tych podmiotów. Wystarczy spojrzeć na sieć dystrybucji Banku Pocztowego. Robi wrażenie!

Bank tworzy bowiem jedną z największych sieci dostępu do usług finansowych. Może spokojnie konkurować z PKO BP, nawet razem z jego ajentami. W ramach projektu DETAL, Pocztowy uruchomił pomiędzy listopadem 2006 a grudniem 2007 blisko 1200 Pocztowych Stanowisk Finansowych! Tak – dokładnie tyle, ile w tym momencie ma placówek PKO BP. Wielokrotnie przewyższa zaś ich liczbą mniejsze, a nawet średnie banki. Plany na przyszłość są również ciekawe. Na ten rok liczba Stanowisk ma się jeszcze podwoić. Pod koniec 2009 ma być ich w sumie 3355. Takiej siły rażenia można pozazdrościć. Zwłaszcza, że Pocztowy będzie wspierany przez armię listonoszy i pozostałe placówki pocztowe. Poza placówkami liczą się też inne kanały dostępu. Tu też nie jest tak źle. Chociaż o ofercie mówi się jeszcze mało, to wydaje się być bardzo ciekawa – to sieć 3750 bezprowizyjnych bankomatów, 3700 terminali POS w urzędach pocztowych, bezpłatnych dla klientów tej instytucji, a w końcu możliwość wypłaty gotówki w ponad 5000 urzędach pocztowych. Imponujące! Żeby tego było mało, bank posiada bardzo sprawny system bankowości internetowej – wdrażany przez IFS (Inteligo) i listonoszy, którzy za drobną opłatą, mogą dostarczyć gotówkę pod wskazany adres. Przelew można zlecić wrzucając odpowiednie dokumenty do skrzynki pocztowej… Bank stawia też na nowoczesność. Ostatnio przybyło również kilka ciekawych produktów depozytowych, w tym dostępnych przez internet. Warto zauważyć, że okienka bankowe są wydzielone od zwykłych okienek pocztowych, a zatem nie powinno przy nich być zbyt dużych kolejek. Wszystkie punkty obsługiwane są przez przeszkolonych pracowników poczty, działających w imieniu i na rzecz Banku Pocztowego. Mają oni oczywiście dostęp do systemu informatycznego banku. Można zatem uznać je za punkty swego rodzaju wewnętrznej franczyzy.

O ile infrastruktura banku już teraz jest imponująca, produkty dość ciekawe, to wciąż temu okrętowi brakuje swego rodzaju przełożenia na zwiększenie liczby klientów i stworzenie odpowiedniego wizerunku. A to nie będzie z całą pewnością łatwe. Ma to ułatwić Marek Kłuciński, który niedawno odszedł z PKO BP. Od niedawna jest doradcą prezesa Piotra Kamińskiego. Ma pomóc w zbudowaniu odpowiedniego wizerunku banku.

To zadanie wyjątkowo trudne. Problemy z kapitałem, marka praktycznie nieznana na rynku, pewien brak pomysłu na miejsce w strategii głównych udziałowców. Na to nakłada się jeszcze ogrom prac związanych ze szkoleniami pracowników i budowaniem infrastruktury. Jednak żaden bank, nawet z największą infrastrukturą, nie może funkcjonować bez klientów. To chyba obecnie największe wyzwanie dla tej instytucji – szybkie zdobycie odpowiedniej masy użytkowników. Jest na to szansa, bo dużo punktów tej instytucji działa w małych miejscowościach, gdzie bankom komercyjnym nie opłaca się stawiać placówek. Konkurencją są zatem przede wszystkim Banki Spółdzielcze i SKOK-i. Pocztowy może z nimi wygrać dzięki nowoczesnym produktom i znajomości klientów. Również wizerunek polskiej instytucji, której udziałowcami są dwie mocne marki.

Chociaż z wizerunkiem Poczty coraz gorzej, to co jak co, ale przychodzą na nią wciąż miliony Polaków, żeby chociażby zapłacić za rachunek, ZUS, etc. To darmowa baza potencjalnych klientów, których można próbować skonwertować. W końcu trochę ponad 30 proc. dorosłych Polaków nie ma rachunku bankowego. A czy ubezpieczenie, czy ZUS, czy KRUS, czy rachunek muszą gdzieś płacić. Listonosze donoszą miliony rent i emerytur. Tylko brać i korzystać. O ile oczywiście nie będzie przełożenia w drugą stronę – marne usługi poczty, równają się takim samym usugom banku…

O potencjale Pocztowego pisaliśmy już nie raz i nie dwa. Wtedy jednak nie było ku temu infrastruktury. Teraz już jest i można startować, bo wciąż nie ma klientów. Czy Kłuciński będzie mógł przynajmniej naprowadzić tego giganta na właściwą, wzrostową ścieżkę? Doświadczenie jest jego niewątpliwą zaletą. Może się jednak zmierzyć z takimi prozaicznymi problemami, jak brak środków na promocję… Bank nie działa też w próżni. Chociaż Kamiński ma mocną pozycję i tchnął w tą instytucję nowego ducha, to i on musi starać się o akceptację swoich planów u głównych udziałowców. Jednym słowem – wyzwanie ogromne. Teraz trzeba patrzeć na wykonanie. Jeśli Kłucińskiemu uda się wzmocnić markę tej instytucji, to będzie to miało duże znaczenie na przyszłość.

Nie wolno zapominać, że ten bank dopiero wypływa z portu. Perspektywy ma ogromne. Nie musi nikomu odbijać klientów. W pewnym sensie może zacząć się tylko skupiać na ich akwizycji i dystrybucji produktów. Całą resztę może zająć się PKO BP, który naszym zdaniem powinien być fabryką produktów – również tych ubezpieczeniowych. Jak to wszystko będzie jednak w przyszłości wyglądało, zobaczymy zapewne już wkrótce.

A swoją drogą. Na głównej stronie banku można zobaczyć dwie ślepe ikonki – „sprzedaję” i „kupuję”. Bank ponoć jeszcze myśli co to ma być. Czy to będzie coś podobnego do aukcji Millennium i zwykłego sklepu internetowego, czy też jakaś współpraca z Pocztą Polską? Ten ostatni produkt byłby jak znalazł dla Allegrowiczów – zarówno tych kupujących i sprzedających. Oczywiście warunkiem np. tańszej przesyłki musiałoby być posiadanie konta w Pocztowym. To oczywiście tylko nasze spekulacje – ale wygląda dość ciekawie.

kłuciński pocztowy 2008-01-14
Michał Macierzyński
Tagi: kłuciński pocztowy

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

Autor wpisu

Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński
Inne wpisy tego autora:
Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

W maju minie dokładnie 8 lat od…

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Kolejne dwa banki zdecydowały się na zmianę…

Consumer finance w odwrocie

Consumer finance w odwrocie

Deutsche Bank PBC podjął decyzję o dość…

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców