PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMichał MacierzyńskiPolbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Michał Macierzyński Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński - 26.03.2010 (08:21)
Bankowość internetowa

Kolejne dwa banki zdecydowały się na zmianę sposobu autoryzacji operacji w bankowości internetowej. Zarówno Polbank EFG jak i Bank Pocztowy zdecydowały się na hasła SMSowe. To obecnie rynkowy standard, który szybko wypiera najpopularniejsze do tej pory hasła jednorazowe, tzw. TANy.

Polbank EFG już jakiś czas temu obiecał, że poprawi jakość swojej bankowości internetowej. Obecnie ten kanał dostępu jest już czymś tak oczywistym, że część klientów po prostu nie wyobraża sobie banku bez bankowości internetowej. Patrząc po statystykach, mniej więcej co trzeci klient aktywnie korzysta z banku przez sieć. Jeszcze lepiej wygląda to w przypadku uaktywnionego kanału internetowego. Jeśli nałoży się statystyki ZBP do danych dotyczących liczby prowadzonych kont osobistych, to nasycenie kont internetowych w stosunku do wszystkich rachunków prowadzonych przez banki (również spółdzielcze) sięgnie blisko 50 procent. To bardzo dobry wynik. Stąd też np. dane o tym, że tylko co trzeci Polak korzysta z sieci, a reszta korzysta z placówek można interpretować jako „aż co trzeci Polak jest użytkownikiem bankowości internetowej”. Zwłaszcza, jeśli porówna się to wszystko do liczby wszystkich internautów Jeśli mniej więcej połowa (a być może nawet ponad połowa) wszystkich internautów w Polsce korzysta z bankowości internetowej, to można powiedzieć, że jest to niebywały sukces naszych banków.

Gwałtowny rozwój bankowości internetowej w Polsce szedł w parze z bezpieczeństwem tego kanału dostępu. Polskie banki nie popełniły błędu zachodnich instytucji, które najpierw masowo wspierały bankowość internetową, żeby dopiero po latach zacząć myśleć o bezpieczeństwie. W tym momencie taka strategia mocno się na nich mści na zachodnich bankach i staje się naturalną barierą wzrostu i strategicznego wykorzystania w sprzedaży produktów finansowych. Rodzime banki od razu postawiły na bezpieczeństwo, zwiększając cały czas jego zakres.

Ciekawym przykładem na polskim rynku jest Citi Handlowy czy właśnie Polbank EFG. Ten pierwszy przez lata stosował system zabezpieczeń, który obowiązywał w całej grupie login i hasło. Był tym samym czarną owcą, wytykaną przez internautów i specjalistów od zabezpieczeń. I chociaż w tym momencie nie można nic Citi pod tym względem zarzucić (może tylko to, że po każdej wymianie karty trzeba autoryzować się w bankowości internetowej jeszcze raz), to wciąż gdzieś tam pozostaje ślad nieufności u niektórych klientów.

W przypadku Polbanku mieliśmy do czynienia z jeszcze innym zjawiskiem. Po pierwsze bankowość internetowa odstawała nie tylko pod względem zabezpieczeń, ale przede wszystkim funkcjonalności. Nawet obecnie po licznych poprawkach system pozostawia wiele do życzenia – zarówno pod względem usability, funkcjonalności czy wyglądu. Zwiększenie bezpieczeństwa odbyło się kosztem jakości obsługi. Zamiast loginu i stałego hasła są certyfikaty cyfrowe. Wymagają one jednak korzystania z systemu Windows, a do tego mocno obciążają system, są trudne w obsłudze, generalnie to chyba najbardziej uciążliwy sposób autoryzowania transakcji. Nie ma się co zatem dziwić, że Polbank zdecydował się na zmianę. Jakościową. Od dosłownie kilku dni każdy klient może korzystać do autoryzacji z SMSów. W ten sposób nawet my możemy z niego korzystać na MACu. Żeby nie było tak cukierkowo – SMSy są „gołe”, to znaczy jest w nich tylko kod jednorazowy, bez żadnych informacji dotyczących kwoty transakcji czy samej operacji. To znacząco obniża poziom bezpieczeństwa tego rozwiązania. Tak czy inaczej – jest to duży krok w przypadku tego banku. Widać po tym przykładzie, że to już nie tylko rozwiązanie, które trzeba mieć w ofercie, ale ważna jest jeszcze jego jakość. Ostatnio zresztą wszyscy pracują nad unowocześnieniem dotychczasowych systemów i są to rozwiązania strategiczne. Na dniach nowe Pekao24 ujrzą klienci „Żubra”. Ciekawe, czy tak jak w przypadku kart, nowy system będzie już biało czerwony, czyli stylizowany pod kolory UCI?

Swoim klientom SMSy zaoferował też w tym samym czasie Bank Pocztowy. Do tej pory korzystali oni ze znanej np. w PKO BP czy Inteligo karty zdrapki. SMSy są oczywiście alternatywną metodą autoryzacji. Bank nie pobiera żadnych dodatkowych opłat za wysłanie SMSa. W tym przypadku można śmiało powiedzieć, że bank dobija do rynkowych standardów. Abstrahując od kwestii bezpieczeństwa, koszt dystrybucji haseł jednorazowych na karcie zdrapce w przypadku mniej aktywnych klientów jest stosunkowo wysoki. Ciekawostką jest fakt, że Pocztowy, który bazuje na rozwiązaniach z Inteligo Financial Services, hasła SMSowe wdraża przed Inteligo czy PKO BP, które cały czas pozostaje wierny systemom zabezpieczeń sprzed 9 lat. Nie ma się jednak co łudzić – strategiczny wybór grupy docelowej klientów w Pocztowym powoduje, że nie ma się co tutaj spodziewać fajerwerków. Obecni emeryci i renciści nie będą raczej masowo korzystać z bankowości internetowej. Obecnie na ok 250 tysięcy RORów, bankowość internetową ma uruchomione co piąte konto. To w sumie dobry wynik, ale w przyszłości raczej nie nastąpi większa poprawa tego wskaźnika. Pytanie, czy obecny ruch Visa i MC w przypadku bankomatów nie zweryfikuje strategii banku. Dotychczasowe podstawowe konto ze wszystkimi wypłatami z bankomatów na stałe (a nie tylko 2 w miesiącu), mogłoby okazać się wielkim sukcesem w mniejszych miejscowościach. Chociaż sama zmiana opłat interchange dla Poczty jako takiej to duży cios. W tym momencie bankomaty w okienku przestały funkcjonować i dużo wskazuje, że już nie zaczną działać z powrotem.

Rynek wybrał w tym momencie hasła SMSowe. Są dobrze znane klientom, łatwo się je obsługuje, gwarantują bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. Mają jednak kilka wad – uzależnienie od zasięgu telefonii komórkowej, możliwe opóźnienia (wpływają na wizerunek banku, a nie zewnętrznego operatora). Z punktu widzenia instytucji finansowej, największą wadą są koszty, które dość trudno przerzucić na klienta. Alternatywą wdrażaną obecnie np. przez Pekao SA są tokenyGSM, jednak raczej trudno oczekiwać, żeby szybko wyparły hasła SMS. Z całą jednak pewnością można powiedzieć jedno. TANy są w odwrocie.

Źródło: PR News

bankowość internetowa pocztowy polbank 2010-03-26
Michał Macierzyński
Tagi: bankowość internetowa pocztowy polbank

Sprawdź także:

a Kariera w finansach 0 Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji
18.12.2025 (05:23) – informacja prasowa

Polacy średnio oceniają mijający rok na rynku pracy. Tylko co trzecia osoba zadowolona z pensji

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. Najnowsza edycja „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service pokazuje, …

a Analizy 0 Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion
18.12.2025 (05:21) – informacja prasowa

Zdolność kredytowa 3-osobowej rodziny ociera się już o pierwszy milion

Większość banków gotowa jest już pożyczyć rodzinie ponad 900 tysięcy złotych na zakup mieszkania. Wymagają jednak …

a 0 Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu
18.12.2025 (05:19) – informacja prasowa

Saltus Ubezpieczenia Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu

SALTUS Ubezpieczenia został oficjalnie ogłoszony Partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu na …

a 0 Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć
17.12.2025 (14:48) – informacja prasowa

Cyberubezpieczenia, już teraz warte 16,3 mld USD globalnie, będą nadal szybko rosnąć

W miarę jak rynek będzie się rozwijał, ubezpieczyciele przejdą od ogólnych modeli wyliczeń do szczegółowego audytu …

a 0 BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych
17.12.2025 (14:46) – informacja prasowa

BGK zainwestował w paneuropejski fundusz centrów danych

Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) zainwestował 25 mln euro w fundusz PIMCO European Data Centre Opportunity Fund …

a 0 Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360
17.12.2025 (14:44) – informacja prasowa

Ruszyła Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360

Już działa na rynku Platforma Sprzedaży Wierzytelności - BIK Debt360, pierwsze w Polsce zintegrowane rozwiązanie …

Autor wpisu

Michał MacierzyńskiMichał Macierzyński
Inne wpisy tego autora:
Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

Macierzyński przechodzi do PKO Banku Polskiego

W maju minie dokładnie 8 lat od…

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Polbank EFG i Pocztowy stawiają na hasła SMSowe

Kolejne dwa banki zdecydowały się na zmianę…

Consumer finance w odwrocie

Consumer finance w odwrocie

Deutsche Bank PBC podjął decyzję o dość…

Zobacz również

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

1,8 mln euro kary dla ZEN.COM. Fintechowi doradza Andrzej Duda

Bank Litwy ukarał fintech ZEN.COM grzywną 1,8…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców