Fundacja Banku Millennium była jednym z mecenasów Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej, której finał odbył się 2 i 3 kwietnia w Serocku k/Warszawy.
Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej to konkurs organizowany przez Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, którego celem jest edukacja ekonomiczna młodzieży oraz upowszechnianie wiedzy o współczesnej gospodarce.W finałowym etapie konkursu udział wzięło około 100 uczniów z prawie 60 szkół ponadgimnazjalnych, spośród których jury wyłoniło 30 laureatów, w tym zwycięzcę XXIX Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej.
Konkurs ma charakter interdyscyplinarny, a jego zakres tematyczny obejmuje szereg przedmiotów realizowanych w szkołach ponadgimnazjalnych, m.in. podstawy ekonomii i przedsiębiorczości, statystyka, zasady rachunkowości, marketing, finanse i bankowość. W XXIX edycji Olimpiady udział wzięło ponad 12 tys. uczniów szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski. Hasło tegorocznych zawodów – „Nierówności społeczne a rozwój gospodarczy” – nawiązuje do aktualnych dylematów społeczno-gospodarczych i ma skłaniać młodych ludzi do refleksji.
Jak wynika z raportu Stan wiedzy i świadomości ekonomicznej Polaków 20151, 38% ankietowanych wykazało się wysokim poziomem wiedzy ekonomicznej, a 18% niskim. Widaćwięc potrzebę edukacji w tym obszarze-powiedziała Iwona Jarzębska, Prezes Fundacji Banku Millennium. W badaniu oceniano stopień świadomości ekonomicznej na podstawie odpowiedzi na konkretne pytania dotyczące wiedzy z zakresu mikro- i makroekonomii (m.in. korzystania z produktów bankowych, systemów podatkowych, mechanizmu inflacji, gospodarki rynkowej oraz strefy i waluty euro).
Z ogólnych wniosków raportu wynika, że połowa Polaków ma istotne braki z zakresu wiedzy ekonomicznej. W porównaniu z 2012 rokiem, z 61% do 67% wzrósł odsetek osób deklarujących potrzebę doszkolenia się w tym obszarze. Skala zainteresowania znacznie zmalała, gdy respondenci mieli wskazać konkretny temat, z którego chcieliby poszerzyć swoją wiedzę, co oznacza, że potrzebują przewodnika po tematyce ekonomicznej. Ze względu na dużą rolę szkoły i domu w procesie edukacji ekonomicznej, warto wspierać w działaniach nauczycieli, rodziców i opiekunów dzieci i młodzieży. Działania i edukacja ekonomiczna powinna ponadto zachęcać do włączania się w system bankowy, korzystania z produktów i usług finansowych oraz promować przedsiębiorczość. W tym kontekście Olimpiada Wiedzy Ekonomicznej jest bardzo potrzebną inicjatywą, motywującą młodzież do zgłębienia zagadnień ekonomicznych.
Działanie na rzecz poprawy świadomości i wiedzy finansowej Polaków jest istotną częścią działań Banku Millennium i Fundacji Banku Millennium . Oprócz wspierania Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej, Bank realizuje program wolontariatu, w którym pracownicy uczą finansów uczniów gimnazjów.
Bank Millennium jest ogólnopolskim, uniwersalnym bankiem oferującym swoje usługi wszystkim segmentom rynku poprzez sieć oddziałów, sieci indywidualnych doradców i bankowość elektroniczną. Jest siódmym pod względem wielkości Bankiem w Polsce, obsługuje prawie 1,9 mln klientów, posiada aktywa w wysokości ponad 65 mld złotych i zatrudnia prawie 6 tysięcy osób.
1 Raport konsorcjum Pracownia Badań i Innowacji Społecznych Stoczniai Grupa IQS dla Departamentu Edukacji i Wydawnictw NBP.