PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościSpam i phishing w 2015 r.: urządzenia mobilne na celowniku

Spam i phishing w 2015 r.: urządzenia mobilne na celowniku

Wiadomości 17.02.2016 (14:45)

Według Kaspersky Lab odsetek wiadomości spamowych w 2015 r. to 55,28% łącznego ruchu pocztowego o 11,48% mniej niż w poprzednim roku. Spadek ten można przypisać rosnącej popularności legalnych platform reklamowych na portalach społecznościowych, serwisów oferujących kupony i innych usług tego typu.


W raporcie poświęconym ewolucji spamu w 2015 r. eksperci z Kaspersky Lab zidentyfikowali następujące trendy:

  • Nastąpiło kilka zmian na liście państw stanowiących cele spamu, które zamieniły się miejscami. Państwem, które zostało najbardziej dotknięte problemem niechcianych e-maili, były Niemcy (19,06% ataków) co stanowi wzrost o 9,84% w stosunku do 2014 r. Na kolejnym miejscu uplasowała się Brazylia (7,64%), która odnotowała wzrost o 4,09% i awansowała z szóstej lokaty. Rosja wspięła się na trzecie miejsce z ósmego, odnotowując wzrost z 3,06% do 6,03% wszystkich ataków spamowych w 2015 r.

  • Ponad trzy czwarte (79%) wszystkich wysłanych wiadomości spamowych miało rozmiar poniżej 2 KB, co świadczy o stałym zmniejszaniu się rozmiaru e-maili w kampaniach spamowych na przestrzeni kilku ostatnich lat.

  • Stany Zjednoczone pozostały największym źródłem spamu (15,2%), podczas gdy Rosja (6,15%) zdobyła trzecią lokatę, a Chiny ustąpiły miejsca Wietnamowi na trzeciej pozycji (6,12%).

  • Największy odsetek ataków phishingowych (21,68%) uderzył w użytkowników w Japonii, co stanowi wzrost o 2,17% w stosunku do 2014 r. Drugie miejsce pod tym względem zajęła Brazylia (21,63%) wcześniejszy lider rankingu, natomiast trzecie Indie (21,02%).

  • W Rosji miało miejsce najwięcej, bo aż 17,8% ataków phishingowych.

  • Celem ataków phishingowych byli najczęściej klienci instytucji finansowych, takich jak banki, systemy płatności oraz sklepy internetowe.

Gorące tematy spamu

Chociaż igrzyska olimpijskie w Brazylii dopiero się odbędą, oszuści zaczęli już wykorzystywać to wydarzenie, wysyłając wiadomości e-mail informujące o fałszywych wygranych na loteriach i proszące odbiorcę o wypełnienie formularza danymi osobowymi. W ramach tych ataków wysyłano wiadomości zawierające załączniki .pdf, zdjęcia i inne elementy graficzne w celu oszukania filtrów spamowych.

W oszustwach „nigeryjskich” wykorzystywano sytuację polityczną na Ukrainie, wojnę domową w Syrii, wybory w Nigerii oraz trzęsienie ziemi w Nepalu, żerując na dobroci i empatii odbiorców, którym wysyłano e-maile o wiarygodnej zawartości. W treści takich wiadomości proszono o pomoc materialną dla osoby potrzebującej.

Spam staje się mobilny

W 2015 r. cyberprzestępcy nadal wysyłali fałszywe wiadomości e-mail z urządzeń mobilnych, jak również powiadomienia z aplikacji mobilnych zawierające szkodliwe oprogramowanie lub wiadomości reklamowe. Nowe taktyki obejmowały rozprzestrzenianie przez oszustów szkodliwego oprogramowania w postaci .apk (pliki wykonywalne Androida) oraz .jar (archiwa z programami napisanymi w Javie). Ponadto cyberprzestępcy ukryli mobilnego trojana szyfrującego dane pod postacią pliku zawierającego aktualizacje dla Flash Playera. Po uruchomieniu szkodnik szyfrował obrazy, dokumenty oraz pliki wideo przechowywane na urządzeniu, a użytkownicy otrzymywali wiadomość z żądaniem zapłaty okupu w zamian za odzyskanie plików.

„W codziennym życiu coraz częściej korzystamy z urządzeń mobilnych do celu wysyłania wiadomości oraz danych, a także do zarządzania finansami. W rezultacie pojawiły się także nowe możliwości dla cyberprzestępców. Zwiększa się popularność mobilnego szkodliwego oprogramowania oraz oszukańczego spamu, próby złowienia ofiar stają się z roku na rok coraz bardziej wyrafinowane i pojawiają się aplikacje, które mogą być wykorzystywane przez cyberprzestępców zarówno bezpośrednio (do wysyłania spamu, w tym szkodliwego), jak i pośrednio (w postaci wiadomości phishingowych). Z tego powodu użytkownicy urządzeń mobilnych muszą być ostrożni i czujni, ponieważ działania cyberprzestępcze w tej sferze mogą jedynie nasilić się, wraz ze wzrostem naszej zależności od tego sprzętu” powiedziała Daria Losjewa, ekspert ds. analizy spamu, Kaspersky Lab.

/Kaspersky Lab

2016-02-17
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców