UOKiK zakończył kolejne postępowania w sprawie opłat likwidacyjnych w polisach na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK). Cztery towarzystwa ubezpieczeniowe, Aegon, Compensa, Generali i Open Life, zobowiązały się do ich obniżenia.
UOKiK zarzucił siedemnastu towarzystwom ubezpieczeniowym, że stosując opłaty likwidacyjne, przerzucają na konsumentów koszty początkowe zawarcia ubezpieczenia. W ocenie Urzędu, koszty te powinny być zaliczane do ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej, którego ciężar spoczywa na przedsiębiorcy. W efekcie prowadzonych postępowań 16 ubezpieczycieli dobrowolnie zobowiązało się do znaczącegoobniżenia opłat likwidacyjnych w istniejących umowach i wyeliminowania ich z nowych wzorców umownych.
Najnowsze zobowiązania ubezpieczycieli
Wcześniej UOKiK przyjął zobowiązania od: Allianz, Aviva, Nationale Nederlanden, MetLife, PKO Życie (d. Nordea Życie), PZU Życie, Axa, Europa, Pramerica i Sopockiego TUnŻ Ergo Hestia, UNIQA TUnŻ oraz TUnŻ WARTA. Teraz do tej grupy dołączyły 4towarzystwa ubezpieczeniowe:
- Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Aegon SA zobowiązało się do wycofania
z obrotu kwestionowanych produktów, a także do przedstawienia konsumentom propozycji zmiany opłat w wykonywanych umowach. Inaczej niż w przypadku pozostałych ubezpieczycieli, Aegon pobierał z góry, od każdej zapłaconej składki regularnej należnej za pierwszy rok obowiązywania umowy, opłaty za dystrybucję
i wystawienie polisy lub opłaty warunkowe. Po przyjęciu zobowiązania opłaty te nie przekroczą 28 proc. wartości zgromadzonych środków (dotyczy rozwiązania umowy w pierwszym roku jej obowiązywania).
- Compensa Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA zobowiązało się obniżyć opłaty
w 3 rodzajach wykonywanych umów ubezpieczenia UFK ze składką regularną. Wysokość opłaty likwidacyjnej nie będzie przewyższać 25 proc. wartości rachunku.
- Generali Życie TU SA zobowiązało się obniżyć opłaty pobierane od konsumentów
na podstawie 18 zakwestionowanych wzorców umów. W przypadku polis opłacanych składką regularną koszty nie przekroczą 5 proc. wartości umowy, natomiast klienci, którzy zdecydują się na wcześniejsze zakończenie umowy ze składką jednorazową poniosą koszty nie wyższe niż 6 proc.
- Open Life Towarzystwo Ubezpieczeń Życie SA zobowiązało się do obniżenia kosztu wykupu w 90 produktach ubezpieczeniowych. Dla polis opłacanych składką regularną będą one wynosiły maksymalnie 25 proc. wartości rachunku udziałów. Konsumenci posiadający polisy opłacane składką jednorazową poniosą koszty nieprzekraczające 5 proc. wartości rachunku udziałów.
UOKiK monitoruje wykonanie decyzji w oparciu o sprawozdania złożone
przez ubezpieczycieli.
Trwa nadal postępowanie Urzędu związane z pobieraniem opłat likwidacyjnych, przeciwko Skandia Życie TU SA. Może ono zakończyć się przyjęciem zobowiązania do podjęcia działań usuwających skutki niezgodnych z prawem praktyk albo wydaniem decyzji stwierdzającej naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, w którym nałożone zostaną obowiązki usunięcia skutków stosowania zarzucanych praktyk w postaci wyeliminowania opłat likwidacyjnych z wykonywanych umów, a także może zostać nałożona kara finansowa.
Urząd uruchomił specjalną stronęwww.finanse.uokik.gov.pl/ufk, na której dostępne są aktualne informacje dotyczące postępowań wobec ubezpieczycieli oraz formularz
dla konsumentów, umożliwiający przekazanie informacji, które mogą być pomocne
w monitorowaniu realizacji zobowiązań oraz rynku polis z UFK – w szczególności dotyczących możliwości zaistnienia nieuczciwej sprzedaży.
Wszyscy ubezpieczyciele mają obowiązek poinformować klientów, że skorzystanie
z warunków rozwiązania umowy wynikających z decyzji UOKiK nie zamyka drogi
do dochodzenia dalszych roszczeń na drodze cywilnoprawnej. Przypominamy również, że
w ocenie UOKiK, przedsiębiorcy powinni umożliwiać konsumentom bezkosztowe odstąpienie od umowy zawartej w wyniku nieuczciwej sprzedaży – bez ponoszenia opłat likwidacyjnych.
Zwracamy także uwagę wszystkich klientów Towarzystw Ubezpieczeniowych,
by ewentualnej decyzji o likwidacji polisy na życie z UFK nie podejmować w sposób pośpieszny. Warto poczekać na pisemną propozycję od ubezpieczyciela.