Najniższe od ponad dwudziestu lat bezrobocie przeorientowało polską gospodarkę, dając początek rynkowi pracownika, a nie – jak dotychczas – pracodawcy. Bezrobocie na poziomie ok. 7 proc., które zadeklarowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, obok wielu pozytywnych aspektów łączy się także z wyzwaniami coraz częściej wskazywanymi przez działy HR. Nadpodaż pracy generuje pewne ryzyko finansowo-organizacyjne dla firm. Z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja (AI).
Łukasz Abgarowicz
Sztuczna inteligencja nie jest futurystyczną koncepcją, a znakiem naszych czasów. Rozwiązania bazujące na AI już teraz są wykorzystywana w wielu obszarach biznesu – od wirtualnych asystentów osobistych, przez skanery graficzne w diagnostyce medycznej, aż po autonomiczne pojazdy. Samouczące się algorytmy wspierają również takie dziedziny jak HR czy marketing. Są w stanie zapewnić optymalizację czasu rekrutacji, zwiększyć zasięg oferty, ale także prowadzić i analizować działania reklamowe nieustannie je optymalizując.
Czy to oznacza, że ludzie przestaną być wkrótce potrzebni? Raport PwC prognozuje, że do 2030 r. niemal 40 proc. stanowisk zastąpią roboty. Mowa jednak o zawodach znanych nam dzisiaj, w miejsce których pojawią się ich odpowiedniki oparte m.in. na koordynacji zadań AI. Początek tego trendu obserwujemy już teraz, np. w marketingu. Deep learning, czyli algorytmy wykorzystujące sztuczne sieci neuronowe, pozwala na natychmiastową analizę wszystkich nawyków potencjalnego konsumenta i zaoferowanie mu całkowicie spersonalizowanej reklamy, a to wszystko w czasie niemożliwym do osiągnięcia przez człowieka. Komputery potrzebują jednak synergii i wytyczenia kierunku działań, co na ten moment wyklucza całkowite wyparcie czynnika ludzkiego.
Niewątpliwie w ciągu najbliższych lat AI zrestrukturyzuje rynek pracy, jaki znamy dzisiaj. Według Światowego Forum Ekonomicznego, 65 proc. dzieci idących teraz do szkoły podstawowej będzie pracować na stanowiskach, które jeszcze nie istnieją. Zamiast się obawiać, warto jednak zapoznać się z możliwościami, które oferuje.
Łukasz Abgarowicz, Business Development Director Poland, RTB House