Blisko połowa Polaków (47%) przynajmniej raz w życiu korzystała z pomocy pośrednika nieruchomości, a aż 69% było z tej współpracy zadowolonych wynika z badania IPSOS przeprowadzonego pod koniec 2014r. Wbrew obiegowej, złej opinii Polacy czują korzyści ze współpracy z profesjonalistą.
Głównym celem badania było poznanie opinii Polaków odnośnie agentów nieruchomości,
ich dotychczasowych doświadczeń oraz oczekiwań. W ankiecie poruszono zagadnienia
takie jak: zadowolenie ze współpracy, oczekiwania wobec oferty i agenta oraz bariery w
korzystaniu z pomocy profesjonalisty. Wyniki badań są zaskakujące w stosunku do
obiegowej opinii, jaką mają agenci.
Badanie pokazało, że z usług agentów nieruchomości korzysta 47% Polaków (zarówno
mężczyzn, jak i kobiet), z czego dwie trzecie korzystało z takich usług przynajmniej dwa
razy. Najczęściej są to osoby w przedziale wiekowym od 30 do 39 lat oraz od 50 do 60
lat, głównie aktywni zawodowo mieszkańcy dużych miast. Co ciekawe, aż 64% z osób,
które korzystały z usług pośredników, współpracowały z nimi co najmniej dwa razy.
Klienci najczęściej korzystali z usług specjalistów przy zakupie mieszkania (49%),
sprzedaży mieszkania (31%) i przy poszukiwaniu mieszkania do wynajęcia (28% ).
Główne zastrzeżenia wobec agentów
Jako główne powody niezadowolenia ze współpracy z pośrednikiem respondenci podali
niski standard obsługi oraz brak umiejętności dostosowania się do indywidualnych ich
potrzeb. Elementem budzącym niezadowolenie ankietowanych był też niski poziom
wiedzy na temat rynku nieruchomości, nierzetelność oraz brak pomocy w czynnościach
formalno-prawnych. Zastrzeżenia budzi także wysoki koszt współpracy z agentem.
Czego oczekuje rynek?
Aż 61% respondentów wskazało pomoc w sporządzeniu i skompletowaniu dokumentów
jako swoje główne oczekiwanie. Czynnikiem, który może zachęcić do skorzystania z usług
agenta, szczególnie osoby między 25 a 39 r.ż., jest też atrakcyjna prowizja. Klienci,
którzy mają już doświadczenia w kupnie lub sprzedaży nieruchomości, oczekują jej
poziomu na wysokosci 1 – 2%. Ponadto, 34% respondentów zapytanych o oczekiwania
wskazało na fachową wycenę.
Jak widać po wynikach badań, podstawą pracy agenta wcale nie są umiejętności
sprzedażowe. Agent musi być specjalistą w swojej dziedzinie – znać rynek i regulacje
prawne. Najważniejsze jednak by potrafił się wczuć w potrzeby klienta i otoczył
odpowiednią opieką. Empatyczne podejście pomoże mu budować własną markę, tak
bardzo dziś ważną. – komentuje Rafał Durlik z iHouse Sp. z o.o.
By podjąć współpracę ze sprawdzonym wcześniej agentem, z którego usług klienci są
zadowoleni, użytkownicy Internetu mogą skorzystać z wyszukiwarki agentów
uwzględniającej oceny przyznane przez klientów w obszarach takich jak: wiedza
branżowa, szybkość reakcji na zapytania i zdolności negocjacyjne. Kierunek, w jakim
rozwija się rynek, to dowód na to, jak ważne jest budowanie własnej marki i dbanie o
Informacje dodatkowe:
Badanie „Czy Polacy lubią Agentów Nieruchomości” przeprowadzono we wrześniu 2014 przez niezależną agencję badawczą IPSOS na zlecenie iHouse Sp. z o.o. Badanie zrealizowano metodą CAVI (Computer Assisted Web Interviews) na reprezentatywnej pod względem płci, wieku i wielkości miejscowości próbie Polaków, mieszkańców miast powyżej 50 tys mieszkańców w wieku od 25 do 60 lat.