Mimo trudności rynkowych uzyskaliśmy wzrost składki w pierwszej połowie 2008 r. To wyraźny znak zaufania naszych klientów i rezultat wysiłków podejmowanych przez nasz wielokanałowy system sprzedaży w regionie. W dalszym ciągu doskonalimy nasze usługi z myślą o klientach – powiedział Werner Zedelius, członek zarządu Allianz odpowiedzialny za rynki rozwijające się.
Ubezpieczenia na życie i zdrowotne
W segmencie ubezpieczeń na życie i zdrowotnych składki wyniosły 479 mln euro. W ujęciu rocznym oznacza to spadek o 21%, głównie wskutek mniejszej sprzedaży z kanału bancassurance. Z pominięciem tego wpływu, dochód ze składki w regionie wzrósł o 12,2%. W porównaniu z tym samym kwartałem ubiegłego roku, spółki Allianz w krajach Nowej Europy wypracowały wzrost składki o 3,7% do 234 mln euro.
Uwagę zwraca Allianz na Węgrzech, który kontynuował silny rozwój w pierwszej połowie 2008 r., uzyskując wzrost dochodu ze składek o 69,6% do 95 mln euro. Warto zauważyć również rozwój ubezpieczeń na życie Allianz na Słowacji, gdzie składki wzrosły o 15% do 145 mln euro. Wzrost ten zawdzięczamy głównie sprzedaży produktów inwestycyjnych.
Ubezpieczenia majątkowe i osobowe
Składka przypisana brutto w segmencie ubezpieczeń majątkowych i osobowych wzrosła w pierwszych sześciu miesiącach 2008 r. o ponad 21% do 1,6 mld euro. Składki w drugim kwartale 2008 r. wzrosły o 12% do 781 mln euro, w porównaniu do tego samego kwartału 2007 r. Zysk operacyjny w segmencie ubezpieczeń majątkowych i osobowych przewyższył oczekiwania, lecz mimo wszystko spadł o 9,8% do 129 mln euro, głównie z powodu zwiększonej liczby roszczeń, która dotknęła cały rynek.
Głównymi motorami wzrostu w pierwszej połowie 2008 r. były Rosja i Polska. Spółki Allianz w Rosji zanotowały najwyższy wzrost, wynoszący ponad 81% i przychody ze składki w kwocie 486 mln euro. Allianz Polska wypracował wzrost składki do 227 mln euro. Głównym segmentem rozwoju były ubezpieczenia komunikacyjne.
Rozszerzenie zakresu działalności
Allianz realizuje szereg dodatkowych inicjatyw w regionie dla podtrzymania rentownego rozwoju i zwiększenia udziału w rynku. Większość tych inicjatyw ma na celu dostosowanie do zmieniających się oczekiwań klientów, którzy coraz częściej szukają jednego, silnego partnera dla realizacji potrzeb związanych z planowaniem finansowym.
W ramach inicjatywy Customer Focus stale poszukujemy sposobów ułatwiania klientom kontaktu z nami. Staramy się również oferować możliwie najpełniejszy katalog produktów poprzez rozbudowaną sieć dystrybucji. W tym celu wzmocniliśmy naszą obecność w segmencie direct, który działa już w czterech krajach Nowej Europy – powiedział Klaus Junker, regionalny Dyrektor Generalny Allianz New Europe, komentując rozwój segmentu direct w regionie.
W maju 2008 r., Allianz wszedł na rynek słoweński, otwierając oddział w Lublinie. Spółka chce odegrać aktywną rolę w rozwoju tego ważnego rynku. Allianz zamierza również rozszerzyć działalność w Azerbejdżanie – w tym celu spółka ROSNO otworzyła w kwietniu oddział w Baku.