PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeCzy asystent głosowy może zostać bankierem?

Czy asystent głosowy może zostać bankierem?

Informacje 06.03.2019 (06:28) Nasz Gość
Bankowość internetowa

Jedno jest pewne – uruchomienie przez Google tzw. asystenta głosowego w języku polskim uruchomi lawinę. Dotychczasowa bariera językowa przestała być barierą. Do setek milionów ludzi używających już dziś poleceń głosowych w interakcji z urządzeniem (ze smartfonem, tabletem, itd.) z pewnością szybko dołączą Polacy. Czy branża usług finansowych będzie mogła i potrafiła z tego fenomenu skorzystać?

Waldemar Leszczyński, Futurama

Według danych Google ponad 20% wyszukiwań odbywa się teraz za pomocą głosu. Prognozy – o ile rzetelne – zakładają, że liczba ta osiągnie 50% już za dwa lata! Tym samym bez obaw można stwierdzić, że jest to trend, przed którym nie uciekniemy.

Większość z nas na co dzień korzysta ze smartfonów i możliwości „dyktowania”, czy to sms-a, czy to docelowego punktu podróży. Ale „voice assistant” czyli asystent głosowy to zdecydowanie inny wymiar interakcji. W tym wypadku to szansa na autentyczny dialog, a nie tylko monolog.

W naszym kraju, póki co, o asystentach głosowych dyskutowało się przede wszystkim w kontekście tzw. inteligentnego domu, czyli możliwości sterowania wybranymi urządzeniami – takimi jak, odtwarzacze muzyczne, termostaty, żarówki – za pomocą poleceń wydawanych głosem. Nieliczni miłośnicy takich udogodnień byli skazani na posługiwanie się językiem obcym (i zapewne najczęściej wybierali angielski).

Ale równolegle branża e-commerce pracowała – i wciąż pracuje – nad zaprzęgnięciem asystentów głosowych do ułatwiania klientom wyszukiwania poszukiwanych przez nich artykułów. Wyszukiwanie głosowe w sklepach internetowych, w wersji mobilnej jest dużo łatwiejsze niż wyszukiwanie ręczne, nawet w ich wersji desktopowej.

Na marginesie: odpowiednio zaprogramowany asystent głosowy może obsłużyć jednocześnie większą liczbę zapytań spływających do określonego sprzedawcy czy usługodawcy, a przy tym nie mieć problemu z „rozmową” w kilku językach (przecież rozpoznaje z tuzin języków). Tym samym praca w tradycyjnym call center w zasadzie już może uchodzić, za pracę „bez przyszłości”, bo raczej wcześniej niż później zostanie zastąpiona przez takich asystentów, jak ten od Googla.

Jak wygląda voice assistant w branży usług finansowych?

Badanie przeprowadzone w 2017 r. przez Accenture pokazało, że 76% banków chce poprawić jakość obsługi klienta za pomocą sztucznej inteligencji. A rozwiązania bazujące na asystentach głosowych mają być integralną częścią tego przedsięwzięcia.

Robert Bernaciak, CEO agencji performance marketingowej performancelabs.pl, przeanalizował ostatnie wdrożenia usług voice assistant na rynku finansowym i wybrał kilka najciekawszych. Mianowicie U.S. Bank już ma Alexa Skill, uruchomioną w ubiegłym roku usługę, dzięki której klienci mogą sprawdzać salda na rachunkach oszczędnościowych lub kartach kredytowych, zapoznawać się z historią transakcji, terminami płatności oraz spłacać karty kredytowe. Bank of America natomiast ma Ericę, asystenta głosowego w aplikacji mobilnej, który wykorzystuje sztuczną inteligencję i analizy predykcyjne, aby pomóc klientom w dokonywaniu płatności, sprawdzaniu sald i śledzeniu oszczędności.

W Europie brytyjski ramię Santander Banku też rozbudowało swoją aplikację mobilną w taki sposób, aby za pośrednictwem głosu ułatwić nawigowanie wśród produktów bankowych. A poza tym klienci wydając dyspozycje głosowe mogą z poziomu aplikacji dokonać przelewu do zdefiniowanego w systemie odbiorcy mówiąc ” Wykonaj przelew do Piotra na 100 zł”.

Inny angielski bank – Starling Bank – również zintegrował funkcje Google Assistant z aplikacją mobilną. Ta integracja pozwala odpytać bank o: saldo rachunku, historię operacji na koncie i dokonać przelewu.

Więcej przykładów można znaleźć bezpośrednio na stronach Google Assistant (https://assistant.google.com/explore/c/2/?hl=en-US)

Na naszym krajowym podwórku przykładów z branży finansowej (chyba) jeszcze nie ma. Ale są tacy, którzy z technologii asystenta głosowego zdążyli skorzystać natychmiast. Np. eSky, wyszukiwarka najtańszych połączeń lotniczych. A skoro poradził sobie eSky, to można założyć, że poradzą sobie również nasze banki. Tym bardziej, że za Google Assistant stoi jeszcze Actions on Google (algorytm pozwalający na tworzenie oryginalnych rozwiązań, charakterystycznych dla danego dostawcy usługi).

Czy ktoś może mieć obiekcje?

Wydaje się, że tak długo, jak asystenci pełnić będą rolę inteligentnych lektorów danych, którymi operuje bank, czy inna instytucja finansowa, klienci nie będą mieć oporów. Przeciwnie, z ulgą będą pytać tychże asystentów, pamiętając, że przecież jeszcze przed chwilą długie minuty musieli czekać na połączenie z infolinią. A dialog z infolinią niekoniecznie należał do najmilej wspominanych doświadczeń.

Ale czy asystenci będą wciąż wartościowym partnerem do rozmowy, gdy przyjdzie podejmować poważne decyzje o wyborze formy kredytowania, czy sposobów inwestowania oszczędności?

Wedle jednych opinii człowiek reprezentujący instytucję finansową dysponuje jej wiarygodnością i zaufaniem. Czy będzie to można powiedzieć o algorytmie? Wizyta w oddziale banku i możliwość rozmowy z doradcą finansowym z krwi i kości uchodzi wciąż jeszcze za najrozsądniejszy krok w staraniu się o kredyt hipoteczny, lub produkty finansowe dla firm np. faktoring. Jak zareaguje psychika człowieka, gdy po drugiej stronie będzie wyłącznie sztuczna inteligencja?

Inne opinie nie pozostawiają złudzeń. – Kolejne, młodsze pokolenia adaptują się bez oporów do nowych rozwiązań. Dlatego przed sztuczną inteligencją i jej emanacją w postaci asystentów głosowych jest wielka przyszłość – uważa Barbara Dzida, dyrektor marketingu w Bibby Financial Services.

Nota bene poddawanie w wątpliwość potęgi sztucznej inteligencji jest wysoce ryzykowne. IBM Watson popełnia mniej błędów w diagnozie lekarskiej od przeciętnego lekarza, tym samym gwarantując choremu adekwatne leczenie. Autonomiczne samochody popełniają mniej błędów od przeciętnego kierowcy, redukując zagrożenie wypadku. A Google Maps wskazuje optymalną drogę do celu znacznie lepiej od większości taksówkarzy, co oszczędza czas i pieniądze.

Można spodziewać się, że w ciągu kilku najbliższych lat asystenci głosowi, czyli maszyny zaliczą test Turinga. I wówczas nie będziemy w stanie odpowiedzieć na pytanie, czy prowadzący z nami rozmowę „bankier” to człowiek, czy algorytm. I prawdopodobnie jego doradztwo będzie obarczone mniejszym błędem niż wskazówki statystycznego pracownika oddziału banku.

Do pokonania pozostanie jedynie kilka przeszkód formalnych, wynikających z silnego uregulowania sektora usług finansowych. Za zmianami technologicznymi i mentalnymi będą musiały pójść zmiany legislacyjne, co w praktyce wymaga i czasu, i cierpliwości. Coś na ten temat mogą powiedzieć założyciele fin-techów. Skoro jednak kraje Unii Europejskiej potrafiły dopracować się czegoś takiego jak PSD2 (Payment Services Directive) to nietaktem było utyskiwanie, że nie poradzi sobie z usankcjonowaniem jakiegoś asystenta.

Waldemar Leszczyński, Futurama

2019-03-06
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Agata Dorożuk

Agata Dorożuk

Agata Dorożuk, Rzecznik Prasowy, Kierownik Wydziału Public…

Marcin Pawelec

Marcin Pawelec

Kierownik ds. komunikacji korporacyjnej / rzecznik prasowy,…

Michał Tabor

Michał Tabor

Michał Tabor, Partner i Członek Zarządu Obserwatorium.biz…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców