Dostępność Banków oceniali klienci korzystający na co dzień z obsługi bankowej. Wypełnili blisko cztery tysiące ankiet zamieszczanych w tym celu w mediach oraz dystrybuowanych przez stowarzyszenia zrzeszające osoby niepełnosprawne. Okazało się, że bankiem najbardziej przyjaznym dla starszych i niepełnosprawnych klientów jest Bank Pekao SA.
Ta nagroda jest dla nas bardzo prestiżowa i niezwykle wzruszająca powiedział Janusz Dedo, wiceprezes Zarządu Banku. Jest dowodem, że nasze działania znajdują uznanie wśród samych klientów, a przecież to jest w bankowości najważniejsze.
Prawie wszystkie oddziały Banku Pekao SA dostosowywane są do tego, aby mogła samodzielnie do nich dotrzeć osoba na wózku lub mająca problemy z poruszaniem. Dotyczy to zarówno nowych oddziałów banku jak i placówek, w których przeprowadzane są remonty. Wszędzie tam budowane są podjazdy dla wózków, a lady i bankomaty umieszcza się na odpowiedniej wysokości. Już teraz do obsługi klientów niepełnosprawnych przystosowanych jest 447 bankomatów (37% wszystkich bankomatów Pekao SA). Bankomaty te zamontowane są niżej i są wyposażone w oznaczenia dla osób niewidomych, umieszczone przy czytniku kart, dyspenserze i drukarce pokwitowań.
Osobom słabo-widzącym lub niewidomym korzystanie z usług bankowych Pekao SA ułatwia usługa Pekao24 czyli obsługa telefoniczna (wybieranie tonowe) umożliwiająca automatyczny dostęp do informacji o produktach i usługach banku, saldzie rachunków oraz wykonywanie operacji na rachunku bez konieczności osobistej wizyty w oddziale. Podczas obsługi klientów niewidomych stosowane są specjalne procedury: niezależnie od tego, czy niepełnosprawny zgłasza się do oddziału sam czy z zaufaną osobą, wymagany jest akt notarialny zawierający oświadczenie woli klienta w sprawie otwarcia rachunku bankowego. Jeżeli sporządzane są dokumenty lub umowy, konieczna jest obecność 2 osób upoważnionych do składania oświadczeń w imieniu Banku.
W codziennym życiu osób niepełnosprawnych banki odgrywają znaczną rolę są przez nie odwiedzane przynajmniej raz w miesiącu powiedziała Anna Machalica-Pułtorak, Prezes Stowarzyszenia Otwarte Drzwi. Dlatego tak ważne jest to, żeby polskie banki były otwarte i w pełni dostępne dla niepełnosprawnych klientów.
Konkurs Bank Dostępny zorganizowano w roku 2003 Europejskim Roku Osób Niepełnosprawnych po raz pierwszy, ale jak zapewniają organizatorzy będzie to przedsięwzięcie o charakterze cyklicznym. Do udziału w pierwszej edycji konkursu zgłosiło swoje oddziały 14 banków.