Klienci Banku Pekao, którzy udadzą się do oddziału, mogą potwierdzić swoją tożsamość dowodem elektronicznym. Pekao jako pierwszy bank w Polsce umożliwia obsługę e-dowodu, czyli nowego dowodu osobistego zawierającego specjalną warstwę cyfrową (tzw. chip), który umożliwia szybką i precyzyjną identyfikację. Pierwsze placówki banku zostały już wyposażone w czytniki e-dowodów.
Dowód elektroniczny jest bezpłatnie wydawany w dowolnym urzędzie miasta lub gminy na terenie całego kraju. W warstwie cyfrowej e-dowodu zapisane są dane widoczne na blankiecie dowodu osobistego, w tym: kolorowe zdjęcie, dane osobowe, termin ważności. Dokument posiada niewidoczny, wbudowany mikroprocesor. To w nim, oprócz danych osobowych, umieszczone zostały również certyfikaty elektroniczne umożliwiające identyfikację, uwierzytelnianie posiadacza e-dowodu oraz podpisywanie dokumentów w systemach komputerowych.
Celem wprowadzenia w ubiegłym roku przez państwo e-dowodu była poprawa bezpieczeństwa oraz umożliwienie obywatelom szerokiego dostępu do usług elektronicznych, w tym do administracji publicznej, świadczeń zdrowotnych, sądów, urzędów skarbowych, czy stanu cywilnego. Dowód elektroniczny może być wykorzystywany także w usługach komercyjnych, dla których wymagany jest zwiększony stopień bezpieczeństwa np. w bankowości. Bank Pekao jako pierwszy w Polsce wyszedł naprzeciw oczekiwaniom swoich klientom, wyposażając oddziały w czytniki e-dowodów.
Dowód elektroniczny jest też wygodny w obsłudze dla doradcy. Bankier posługując się nim, wykorzystuje specjalny czytnik e-dowodu, który przyspiesza obsługę – przede wszystkim weryfikację tożsamości klienta, a w kolejnym etapie także autoryzację realizowanych przez niego transakcji. Po sczytaniu dowodu doradcy wyświetla się na ekranie duże wyraźne zdjęcie jego posiadacza. Dane z dokumentu, np. PESEL, są automatycznie odczytywane, przez co bankier błyskawicznie odszukuje klienta w systemie i nie musi ich nigdzie przepisywać, np. przy wnioskowaniu o nowy produkt, co również eliminuje ewentualne pomyłki. Ze względu na to, że dowód elektroniczny po umieszczeniu w czytniku jest automatycznie sprawdzany w bazach zewnętrznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji – zarówno doradca, jak i bankier mają pewność, że dowód jest aktualny i nie został zastrzeżony.
– Jesteśmy liderem cyfrowej transformacji polskiego sektora finansowego – konsekwentnie wdrażamy najnowsze rozwiązania informatyczne. Umożliwienie odczytu e-dowodów w naszych oddziałach to naturalna konsekwencja wprowadzenia tego sposobu identyfikacji w Polsce. Wdrożenie wspomnianej metody jest podyktowane przede wszystkim troską o bezpieczeństwo środków finansowych klientów oraz chęcią zapewnienia możliwie najwyższego poziomu ochrony ich danych osobowych. Zachęcamy klientów, aby korzystali z dowodów elektronicznych i nowoczesnej formy identyfikacji zarówno dla własnego bezpieczeństwa i wygody, ale także w trosce o środowisko naturalne – podkreśla Leszek Skiba, p.o. Prezesa Zarządu Banku Pekao S.A.
– Dowody elektroniczne mają ogromny potencjał do wykorzystania przy obsłudze klientów, który od razu zauważyliśmy. Przede wszystkim przyspieszą sprawną identyfikację. Gwarantują też klientowi maksimum bezpieczeństwa, ponieważ są bardzo trudne do podrobienia. Ze względu na swoje unikalne cechy, e-dowody pozwalają w pełni potwierdzić autentyczność dokumentu, co ma dla nas szczególne znaczenie. Bezpieczeństwo ma też drugi wymiar, szczególnie ważny w obecnej sytuacji związanej z pandemią. Klient nie musi podawać dowodu doradcy, po prostu samodzielnie umieszcza go w czytniku – zauważa Marek Tomczuk, Wiceprezes Zarządu Banku Pekao, nadzorujący Pion Bankowości Detalicznej.
Obecnie Bank Pekao uruchomił obsługę e-dowodu w 31 swoich oddziałach w największych miastach w Polsce i w najbliższym czasie sukcesywnie będzie rozszerzać dostępność tej metody na kolejne placówki. Drzwi oddziałów, w których dostępna jest obsługa dowodu elektronicznego, zostały oznaczone specjalnym logo: „obsługa e-dowodu”.
Źródło: Pekao