PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAktualnościBanki mogą znacząco zredukować skutki kryzysu

Banki mogą znacząco zredukować skutki kryzysu

Aktualności 05.02.2009 (06:44)

Wszystkie polskie instytucje finansowe odczują efekty spowolnienia, choć skutki kryzysu będą różne, w zależności od ich profilu działalności. Polskie banki mogą znacząco zredukować wpływ kryzysu, poprzez optymalizację kluczowych obszarów: zarządzanie ryzykiem, strategii cenowej, windykacji oraz dokonanie oszczędności – oceniają eksperci firmy doradczej Deloitte.

Analizy pokazują, że program oszczędnościowy wdrożony w banku z pierwszej dziesiątki w Polsce, którego średnie koszty operacyjne to 1,3 miliarda złotych, może dać 9 % oszczędności, czyli około 115 milionów złotych.

Polski kryzys jest echem wydarzeń w USA i Europie Zachodniej, dlatego jego efekty nie są tak dotkliwe dla polskich banków. We wrześniu i październiku 2008 roku, gdy w USA i Europie Zachodniej upadały instytucje finansowe w Polsce nieprzerwanie trwały prace nad budową nowych, integracją wcześniej przejętych banków oraz sezonową walką o depozyty Polaków.

„Efekty kryzysu wywołały duże zmiany w otoczeniu makroekonomicznym sektora bankowego. Spadek zaufania przejawiał się między innymi znacznie mniejszą płynnością na rynku międzybankowym, zwiększeniem ryzyka na posiadanych portfelach, wprowadzeniem ograniczeń dotyczących udzielania kredytów hipotecznych oraz groźbą przejęć. Jednak mimo widocznego wpływu niekorzystnych zmian makroekonomicznych na wyniki finansowe banków zaufanie inwestorów do polskich instytucji finansowych zostało mniej osłabione aniżeli do ich zagranicznych właścicieli”- mówi Piotr Siciak, starszy menedżer w Deloitte.

Przykładowo wartość rynkowa Citigroup zmalała o 86 % w porównaniu do zeszłego roku, podczas gdy dla Banku Handlowego było to 53%. Podobne zjawisko dotyczy Unicredit i Pekao, ING i ING Banku Śląskiego, KBC i Kredyt Banku, Commerzbanku i BRE.

Zmiany w otoczeniu rynkowym wynikające z osłabienia gospodarczego oraz złej sytuacji właścicieli nakreśliły nowe zasady gry dla banków także w Polsce. Zmniejszył się apetyt banków na ryzyko, co wyraża się choćby bardziej restrykcyjnymi warunkami udzielania kredytów. Zwiększyła się też troska banków o płynność. W efekcie modele biznesowe banków powinny ulec zmianie. 

Zmiany te będą szły w kierunku koncentracji na klientach o niższym poziomie ryzyka oraz na produktach wymagających mniejszego zaangażowania kapitału takimi jak depozyty, karty i produkty transakcyjne. Równocześnie banki będą dążyły do utrzymania relacji z rentownymi klientami, co oznacza, że możemy mieć do czynienia ze zmianą w strukturze opłat produktów bankowych. Dodatkowo w celu osiągnięcia oszczędności banki będą dokonywały racjonalizacji sieci sprzedaży oraz automatyzowały procesy.

Działaniem, które może przynieść korzyści już w krótkim okresie jest podjęcie bieżącego programu oszczędności. Na podstawie doświadczeń Deloitte szacuje, że średnie oszczędności dla banku z pierwszej dziesiątki mogą sięgać ok. 115 mln PLN. Są to oszczędności nieuwzględniające redukcji zatrudnienia.

Inną inicjatywą, która przyniesie korzyści w relatywnie krótkim okresie jest wdrożenie skutecznych narzędzi miękkiej windykacji. Działania te są szczególnie ważne w przypadku pogorszenia się sytuacji kredytobiorców. Należy pamiętać o tym, że etap miękkiej windykacji charakteryzuje się najwyższym wskaźnikiem ‘uzdrowień’, dlatego nawet niewielkie usprawnienia tego obszaru pozwolą na znaczne ograniczenie kosztów związanych ze szkodowością portfela.

W dobie kryzysu wiele banków zdecyduje się na racjonalizację modelu obsługi oraz optymalizację procesów. Te inicjatywy, chociaż mają charakter długookresowy, przyniosą największe efekty dla banków. Restrukturyzacja umożliwi obniżenie kosztów oraz zmobilizowanie organizacji do walki o odbudowę biznesu po okresie zawirowań. Działania tu podejmowane będą związane z wyeliminowaniem czynności nieprzynoszących wartości, automatyzowaniu obsługi oraz racjonalizacji sprzedaży.

Równolegle banki coraz bardziej będą przyglądały się rentowności swoich klientów. W celu jej maksymalizacji można spodziewać się inwestycji w narzędzia umożliwiające wycenę produktów uwzględniającą koszty operacyjne i ryzyka, co na rynku będzie widoczne w postaci zmian warunków cenowych i indywidualnego ustalania ceny dla poszczególnych klientów.

„Przewidujemy, że polski sektor bankowy będzie się w najbliższym czasie konsolidował. Jeśli dodatkowo uda się zracjonalizować koszty, kryzys może stać się świetną okazją do wzmocnienia pozycji wybranych banków w dłuższej perspektywie ”- podsumowuje Marcin Zdral, partner w Deloitte.
Źródło: Deloitte

kryzys 2009-02-05
Redakcja PRNews.pl
Tagi: kryzys

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców